Underbart....

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Underbart....

Post by Lasse »

En underbar natt! Den första på så länge att man glömt hur man använder sitt teleskop. Men det blev bilder, hoppas jag. Håller på att ladda över dem till datorn i skrivande stund. Det blev några stycken, M44, Eskimo. M105 (kanske), M67, M48, M100, 73p (förhoppningsvis) och M3. 100 bilder blev det mellan kl. 23 och 03.30. Denna karamellen kan man sua länge på...
Hälsningar

Lasse
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Varsågod!

Post by skafar65 »

Nu ser ni att det lönar sig att offra grejor! Tycker att vi ska lägga upp ett schema på detta. Förslag på schema:

Bengt offrar sitt losamandy vecka 11 (då har säkert mina grejor kommit tillbaka)

Här efter är det Lasses tur. Lämpligtvis så gräver du upp din observations plats med en hjul lastare! Detta sker lämpligen vecka 14

Efter det så kan alla som känner för det göra små små offer. Typ krossa okular och dylikt. Nu tar ju sommaren vid och inga offer i världen hjälper.

I slutet av sommaren är det då dags för dom stora offergåvorna. Jag kan tänka mig ett observatorie bål vecka 32 på Hallandsåsen. Detta bör räcka någon gång in i oktober.

Slutligen då Robert är det upp till dig att fixa resten av vintern. Du har ju en hel del prylar och jag föreslår en långsam avverkan på dessa.

Klara nätter! //Micke
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Bra förslag Micke! Jag stödjer det fullt ut.. :)

Det bidde i alla fall några bilder. Nedanstående platsar väl inte i galleriet, men är kanske sevärda ändå. Kometen 73p/Schwassmann Wachmann och supernovan i M100.


Image

Image
Hälsningar

Lasse
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Nu skall du inte vara negativ, upp med dom i galleriet, det skadar aldrig att visa att det finns fler än ett sätt att fotografera på.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Håller med Terje. Vi skall inte vara rädda för att lägga upp bilder i arkivet. Kometbilder är alltid trevligt och kan sedan vara kul att följa en komets utveckling om det blir många bilder opå den med tiden.

Jag lade även till en kategori som heter supernovor. Där kan vi lägga bilder på supernovor i andra galaxer.
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Ja alla sätt är bra utom dom dåliga.. :) Skämto å sido. Bilden på kometen är den första som publicerats i landet, så den är kul av den anledningen. Börjar bli en vana. Jag var också först att publicera svensk bild på Machholz.

Man få tänka att bilderna är tagna nästan rakt in i ströljuset över Lund, så... den enda undanflykten jag kan komma på.
Hälsningar

Lasse
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Den undanflyckten räcker inte :) Så lägg in dem nu :twisted:
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Spännande bilder Lasse. Skönt för dig att du fick komma ut och ruska av dig den värsta abstinencen! Kan tänka mig att det var trångt i öppningen när du och dina killar skulle ut med alla grejor. Skulle vara kul att se någon gång. Lite som en brankårsutryckning kan jag tänka mig.

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Kul att du äntligen fick komma till skott Lasse.

Kometen ser onekligen intressant ut att ge sig på.

Bengt
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Jo det var kul att få komma ut och njuta av himlen en stund, ja halva natten blev det ju. Även ikväll bjöds det på lite av det goda. Så nu har jag betat av ytterligare en hög Messier (M41, M46, M47, M50, M48 och M93). Jag undrar hur många jag har kvar innan listan är full...

Jakten på Messierobjekt kan ibland ta rent groteska proportioner, som när jag betade av M93 för en knapp timme sedan. den hängde i trädtoppshöjd. Men det bekymrar ju inte en galen amatörastronom som fått sitta på torken... Det ÄR ju ett Meesierobjekt...

Image
Hälsningar

Lasse
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Tydligen så är 73P/Schwassmann-Wachmann fragmenterad!
http://groups.yahoo.com/group/comets-ml/message/9350
Roger
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Ja, den bröts upp i flera delar under passagen 1995. Mer info finns på: http://www.aerith.net/comet/catalog/0073P/2006.html
Hälsningar

Lasse
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Och Fortfarande ingen LAssekometbild i galleriet :twisted:


Här i Alingsås var det ganska fint i helgen med men det blev inget foto.

På fredagskvällen var det jätteklart så jag ppcakde ihop allt och åkte ut till observatoriet. Väl därute gick det dock inte så bra. När jag skulle rulla av taket så stannade det efter ett par dm. Taket över observatorie delen rullas in över det andra taket över värmestugan. Dock var det så mycket snö så det gick inte.

Så jag tog fram en stege och klättrade upp på taket och i en timme höll jag på att skyffla bort (med sopborste...) snö från taket. Efter det gick det att rulla av taket men Då var jag ganska trött och genomblöt från knäna och neråt. Fotografera i munisgrader med blöta byxor var inget som lockade så jag åkte hem. På vägen hem så såg jag att dimman började komma.

Lördagskvällen var kanonfin. Dock fyllde min far år så det blev inget då.

Och denna veckan ser helt mulen ut med mer snöfall :(

Return to “Allmänt”