NGC 7023 Iris - Tony Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

NGC 7023 Iris - Tony Johansson

Post by Tony »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 7023 Iris
Exponering: 20-240 sek ca 20 min
Fotograf: Tony Johansson
Teleskop: GSO 305/1500
Kamera: EOS 1200D
Kommentar: Iso 1600. Ytan är 0,3 x 0,5 grader.Vid bättre bilder framgår att stjärnorna runt nebulosan skyms av mörk materia.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC 7023 Iris - Tony Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Tony,
Det är uppmuntrande att se du får till en bild då och då. Här verkar aldrig regnet upphöra, dessutom saknar jag en viktig del till teleskopet.

Känner inte igen objektet du fotat, men det ser spännande ut med sitt moln. Bilden är ganska grön på min dator och telefon.

Meckar du något på teleskopet nu eller får det vänta till våren?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: NGC 7023 Iris - Tony Johansson

Post by Tony »

Hej lars.
-Nu var det ett tag sen det var nått obsväder. Bilden har legat på reserven sen i början på november.
Iris ligger bra till i zenit. Grön övervikt i bilden är ett måste för den ... annars försvinner den i bilden.

-Prognosen lovar chans på bra väder i kväll faktiskt.

Jag är i stort sett nöjd med min installation som det är nu. Eqmod funkar bra i hop med Astroeq.
Hittar alltid stjärnor med min guidetub. Min digitala sökare ger mig full kontroll på att jag hamnar rätt.
Mitt obs är startklart på ca 3 min...

-Men...jag har planer på att konvertera glidlagren till koniska rullager under sommaren.
Ytterdiametern 200 mm (som jag har nu) är orealistiskt på ett rullager, dels p g a tjockleken och dels priset på ca 3000,- st.
Men jag har siktat in mig på nånstans kring runt 150 mm tjocklek 27mm -tror jag det var..
Bara ett koniskt rullager kan garantera 0,00 mm i axiellt lagerspel.
Blir inte så märkvärdigt svarvjobb egentligen...
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: NGC 7023 Iris - Tony Johansson

Post by Tony »

Axiellt och radiellt, ska det vara..
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC 7023 Iris - Tony Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Tony,
Det är ett ständigt letande efter delar när det är något speciellt problem man skall lösa. Som ett hobbyprojekt vill man ju inte heller det tar större delen av matkassan. Jag håller utkik om jag kan hitta någon gammal maskin eller apparat med sådana stora koniska rull-lager, men knappast troligt att jag finner något. Axial lager för propeller axlar till båtar, eller kanske fartyg i detta fall. De är kraftiga men undrar hur precisionen är.

Angående den gröna färgen, det är få astronomiska objekt som dominerar i det gröna. Det är nog mer bakgrundsbalansen som ligger fel. Vore lättare att lösa med flat-kalibrerade bilder. Ser du tar med ordentlig spridning på exponeringstiden, det är bra då det ger betydligt bättre dynamik, speciellt på ljusstarka objekt. Men blir nog lite svårare att få alla i rätt nivå kan jag tänka mig.

Själv fick jag hem min ultra tunna M48 - EOS adapter för ett par dagar sedan. Ser ut att vara tillverkad med god kvalite, kan det nu bara komma en klar natt utan moln kan jag göra lite test. Projekten avancerar i långsam takt framåt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: NGC 7023 Iris - Tony Johansson

Post by Tony »

Om man ska använda ett rullager till teleskopstativ så tror jag inte det är nån bra ide att leta efter begagnat. Minsta defekt kan störa rörelsen.
-Jag tror jag kommer att beställa 2 st sådana här:
https://www.kullager.se/product.html/ko ... gory_id=45" onclick="window.open(this.href);return false;
-till överkomligt pris-

75x130 mm bredd 27 mm. Det som begränsar min storlek är 27mm. Det är 20 mm bredd på glidlagret så jag får "fälla in" lagret i godset.
Men det finns material att ta av.. 75 mm matchar diametern på axeln. Behöver bara justera ett par mm på RA axeln.
Sen lär jag svarva en distansring 180 till 130 mm (skrev fel ovan här) -för ytterringen.

I andra änden har jag inte bestämt mig än.. Ev blir det ett koniskt lager även där men mindre. Eller så nöjer jag mig med glidlager 56 mm + ett axiallager.

Anledning till mina funderingar är inte RA-axeln, utan DEC axeln. Den ska ju justeras lite fram och tillbaka enligt PHDs direktiv. Och då märks ett visst lagerspel.
Men gör jag om den ena, så kan jag lika gärna ta bägge.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: NGC 7023 Iris - Tony Johansson

Post by Tony »

Angående gröna färgen så går den här i grönblå nyans. Ovanlig modell. Minsta borttoning av grönt/blått släcker ner nebulosan. Jag offrade bakgrunden till nebulosans favör. Men du har säkert rätt om flat-kalibrering, jag ligger långt efter dig.

Angående dynamik så har jag funderat på en sak:
-Ibland släpper man fram bakgrunden med långa tider (den svarta rymden) så den ser ut som gråmulen sommarhimmel. -Hur långt ska man gå?
Olika exponeringstider skriver du.. Ja det tror jag på. Dynamiken borde gå från svart till vitt. -eller?
Hur ljus bakgrund ska man tillåta?
Filter är ju ett sätt, men bortsett från filter.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC 7023 Iris - Tony Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Tony,
Det är nog du som ligger långt fram, du bygger väldigt spännande saker, så skulle jag också vilja göra, men boende i lägenhet sätter tyvärr stop för många hobbys.

Skall när tillfälle ges ta en titt på det objektet, men från balkongen har jag bara en smalt område mellan 20 till 100 grader i nordöst samt kanske 50 grader i höjd.

Här är Wikis information om den:
https://en.wikipedia.org/wiki/Iris_Nebula" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja tyvärr blir ju bakgrunden mjölkvit pga ljusföroreningar. Men ju mörkare ju bättre. Det är bruset från ströljuset som är problemet. Med många långa exponeringar växer de svaga objekten fram ur bruset. Allt ljus innehåller brus, brus innehållet är roten ur antalet fotoner man fångar. Därav att bakgrunden överträffar allt annat brus i regel. Väl värt att besöka mörka platser om man har möjlighet.

Du kanske testat min brusräkneapparat?

http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... iency.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Där kan man simulera bakgrund, kamerabrus, och objektet. Lite kul att leka med siffrorna och jämföra, säger jag lite nördigt.

ps.
Har städat upp på min hemsida sista veckan, har suttit framåt kl 3 på natten och uppdaterat den bakomliggande HTML koden. Ett testprogram fann säkerligen tusen fel, konstigt att det fungerade innan. Men blir lätt så när man har en sida som man arbetat med under 15 år och hela tiden lagt till kod av olika versioner. Har också möblerat om i annonserna för att de skall ge ett mindre störande intryck. Ganska intressant med Google annonser, de anpassar ju sig efter vad man läser och letar efter. Ofta jag får tips via dom vad jag skall leta vidare efter när det gäller leverantörer. Både på min egen sida och andra hemsidor.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”