Den nya variabel-tråden

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Det är roligt att se att variabelobservatörer observerar även på morgonen! Det är inte riktigt min grej, jag fixar inte det, det ska i så fall till något alldeles extra. Förr hände det att jag satte väckarklockan på ringning vid någon okristlig tid, men min reaktion blev alltid "hur kunde jag vara så dum att jag kunde tro att jag skulle stiga upp nu om jag inte absolut måste ..." Däremot hände det på 90-talet att jag observerade variabler så länge att det började bli morgon innan jag slutade.

Det sömnigaste jag har varit i samband med variabelobserverande måste ha varit natten den 25-26 mars 1991. Jag började 19:26 UT och slutade 00:43 UT. Det enda som höll mig vaken, jag minns det fortfarande, var att jag ville vänta på att Nova Herculis skulle stiga upp så jag kunde observera denna nykomling.

Novan hade upptäckts tidigt på morgonen den 25 mars, klockan 04:35 UT, av George Alcock i England. Han använde fältkikare 10x50 och observerade genom ett stängt (!) fönster.Tvärs genom fönsterglaset alltså. Då hittade han en stjärna i Hercules av magnitud 5, den borde inte finnas där. Här kan man läsa om detta:

https://www.aavso.org/v838-her-nova-herculis-1991" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag fick höra talas om upptäckten redan på kvällen samma dygn, gjorde kartor och kollade magnituder för jfr-stjärnor. När området väl hade stigit upp över den göteborgska horisonten framåt småtimmarna, då var det inte alls någon stjärna av magnitud 5 som jag fick se, utan en stjärna av magnitud 7.2. Märkligt, tyckte jag. Det visade sig att denna nova, som så småningom fick namnet V0838 Her, var alldeles extremt snabb i sitt avtagande - på 20 timmar hade den bleknat med 2 magnituder. Och avtagandet fortsatte sedan att ske väldigt snabbt.

Obsen jag gjorde är den ljusaste i AAVSOs arkiv, eftersom Alcocks upptäcktsobservation inte finns där. Men tidsmässigt är jag i arkivet bara nummer två, den norske observatören Björn-Håkon Granslo skattade novans magnitud några minuter före mig!

mvh
Hans Bengtsson
V838 Her.png
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Mycket intressant berättelse, Hans. Tack för det.
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

Grattis till era nya utmärkelser, Martin och Hernán!

Jag håller med dig Hans angående morgon-obsar - det är inget för mig.
Men att vara ute flera timmar på kvällen gör mig inget, så länge jag har något intressant att studera så kan jag vara ute ett bra tag.

Från förra säsongen så minns jag när OV Boo dök upp som gubben i lådan, det var fantastiskt kul att kunna obsa 2 ggr visuellt runt magnitud 12 innan den dök neråt igen, när sker det nästa gång? Om 20-30 år?
Så det är väl lite en liknelse till din historia Om Nova Herculis, Hans :)
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Den nya variabel-tråden

Post by timokarhula »

Hans Bengtsson wrote: Novan hade upptäckts tidigt på morgonen den 25 mars, klockan 04:35 UT, av George Alcock i England. Han använde fältkikare 10x50 och observerade genom ett stängt (!) fönster.Tvärs genom fönsterglaset alltså. Då hittade han en stjärna i Hercules av magnitud 5, den borde inte finnas där.
På samma sätt (med kikare inifrån genom stängt fönster) upptäckte han komet C/1983 H1 (IRAS–Araki–Alcock). Den var den närmaste kometen till jorden på 200 år. Vilken turgubbe!

https://en.wikipedia.org/wiki/Comet_IRA ... 0%93Alcock" onclick="window.open(this.href);return false;

/Timo K
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Präriefoten »

Hej,

Vilka filter om ens några använder ni nar ni gör visuella observationer? Hur mycket förbättrar bruket av ett fileter en visuell observation?

I lördags gjorde jag ett test för att se var gränsen gick for mitt teleskop och kunde urskilja en stjärna av mag 12.1 genom indirekt seende medan 12.4 gick absolut inte att se. Stjärnorna jag testade pa ligger i Cassiopeia och ar således högt upp på himlen nu. Tyvärr var månen uppe så det testet behöver göras om längre fam.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

Jag använder inga filter när jag observerar variabler.
Jag prioriterar (åtminstone just nu) ett stort synfält så jag kör nästan bara med mitt 30mm okular, vilket ger mig 40x förstoring och 1.7 graders synfält.
När det är riktigt bra förhållanden så kan jag se ner till magnitud 12 med min setup.
Har även ett 18mm okular om jag skulle vilja gå upp i förstoring, men ser väldigt sällan något behov av det.
Det kanske kommer en tid när jag vill se svagare variabler som jag inte har på mitt program just nu, men det är en annan femma :D
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Provat filter en gång men det blev KÔLsvart så jag gav upp direkt. Man kan säga att jag har rätt lite tålamod när det gäller s k "smarta lösningar". GOTO gav jag några timmar sen bara bort bort bort...

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Det är viktigt att man inte använder filter vid visuella skattningar, om man gör det kan man få helt fel magnituder.

Med Newton 20 cm f/5 använder jag bara två okular: en zoom och ett fast 5 mm. En normalklar kväll (4 km fågelvägen från Göteborgs centralstation) ser jag ungefär magnitud 12 vid lägsta zoom-förstoring och ca 13.5 vid högsta zoom. För att komma djupare (oftast till ca 14.0, vid något enstaka tillfälle 14.5) använder jag 5 mm. Ljusa variabler skattar jag vanligen med sökaren 9x50, ibland med liten fältkikare 10x25.

Att öka förstoring är en trolleriformel för att omedelbart skaffa ett mycket "större" teleskop.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

WRT (Tompa/Tomas/herr ordföranden) har alltså gjort visuell comeback (syftingsfel?!). När jag kolla kartan inser jag att Borlänge inte ligger så långt norrut :shy: Såg med förtjusning att WRT obsat både EU och U Del som alltså ligger i den alldeles bedårande stjärnbilden Delfinen. Skulle vilja slänga in en delfinbild här men nöjer mig med uppdaterad karta.
Svenska variabelobservatorier2_.png
Svenska variabelobservatorier2_.png (32.89 KiB) Viewed 4146 times
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Då lägger jag in delfinbilden, från Uranometria (Bayer, 1603). Det verkar som om Bayer nog inte hade full kläm på hur en delfin ser ut?

mvh
Hans Bengtsson
Delphinus Bayer 1603.png
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Tackar så mycket för delfinen även om den ser rätt konstig ut. Kan det har varit så att den är ritad efter hörsägen om hur en sådan ser ut?

Månne det blifva några obsar av chi cyg idag? Såg att ANH och HGG varit i farten. Nu med molniga dagar ser jag tillbaka på november 2017 som i princip är enda månaden jag obsat detta år. Mitt obsande brukar omges av längre pauser, får se hur aktivt det blir det närmaste. Höstarna gillar jag bäst för då är det mörkt så tidigt. Liten sammanfattning (varning för vissa upprepningar :D ) :
2017_HOK.jpg
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Tompa »

Japp! Det blev ett visuellt återfall! Nu är jag dock på irrvägar i dagarna sju, sen är det bara att försöka igen. Bekvämt att obsa med kikare. Jag funderar faktiskt på en 6-8 tums Newton på tysk ekvatoriell montering. Inte lika meckigt att komma igång då. 12-tums dob är lite otymplig...

Obsa fint,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Mycket trevlig sammanfattning Katarina!

Igår märkte jag en tillfällig lucka i det tjocka molntäcket och så gick jag ut. Det varade i 35 minuter, det räckte till 7 uppskattningar. Att ha rätt utrustning är en nyckelfaktor för att kunna utnyttja maximalt de observationstillfällen som förekommer fläckvist på våra breddgrader.

2017 var året där jag verkligen satte igång med variabler, efter 2 år av "kalibrering" och lite fokus på annat. Dessutom kunde jag maxa mitt obsande tack vare en ny grabba-och-gå teleskop (Bresser Messier AR102XS f 4.5) som alltid står monterat på sitt stativ alltid och redo. Det är lätt, enkelt och problemfritt att använda. Inga batterier, inga kablar. Jag har ett annat teleskop, en 200 mm f/5 Newtonian på en ekvatoriell montering, som jag gillar mycket, men som är tungt och tar 15 minuter att sätta upp. Den tiden är ofta allt man har mellan molnen, eller på en vanlig veckodag. Därför är för mig ett litet och enkelt teleskop en framgångsfaktor för variabel observation.

Hoppas vi har klara himlar för resten av december, och ser fram emot ett bra 2018!

H.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Newton i storleken 6-8 tum med stabil tysk ekvatoreal montering och stativben är extremt bekväma instrument. Jag har alltid praktiskt taget konstant och helt optimal okularposition. Något annat kan jag inte tänka mig.

Hemligheten ligger i att man INTE polinställer, men däremot utnyttjar den tyska ekvatorealens flexibilitet. Man placerar helt enkelt teleskopet i en maximalt bekväm position när man observerar söderut. När man ska ta objekten västerut lyfter man hela uppställningen ett kvarts varv. Och så vidare.

På så sätt blir teleskopets axlar inställda efter den egna kroppen. Och det är det man vill vid stjärnhoppning. Metoden har använts av många generationer variabelobservatörer. Det finns heller inget som säger att man har teleskopet inställt på obsplatsens latitud. Min latitudinställning är ungefär Sahara.

Det är 6 olika "knappar" som man får i stort sett konstant läge på så att man omedelbart vet var de finns utan att leta:

De två låsa/låsa upp-skruvarna för de två axlarna.

De två låsa/lossa-skruvarna för tuben i tubhållaren, så att man kan rotera sökaren till optimal position och okularet till optimal position.

De två manöverreglagen (taftarna) som gör att man kan manövrera teleskopet med fin precision.

Dessa saker lär man sig snabbt att hantera med förlängda märgen, det går helt intuitivt.

Den enda sak som kan ge obekväm arbetsställning är om man försöker använda rak sökare nära zenit. Därför är det bra att ha både rak och vinklad sökare. För egen del har jag löst problemet genom att ha balkongtak så jag ändå inte kommer åt zenit.

Vid obs nära zenit ska man förstås inte lossa tuben i tubhållaren, pga gravitationen, men det behövs i sådana lägen knappast göras ändå.

En bra sökare fungerar på samma sätt som en fältkikare (med undantag för portabiliteten), det är där man sköter det mesta av stjärnhoppningen. Sökaren är också ett utmärkt obsinstrument i sig vad gäller ljusa objekt.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Eta Aql i max - i detta NU!!! karta finns pdf:en ten star tutorial i på AAVSOs sida!
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob