M101 Pinwheel Galaxy, Observatorie invigning. - Frost

Bilder från galleriet
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M101 Pinwheel Galaxy, Observatorie invigning. - Frost

Post by Hans Bengtsson »

Man ser på bilden att stjärnan är röd. Eftersom den skenbart är så ljusstark är det en röd jätte eller superjätte. Om den hade varit en röd dvärg skulle den varit känd som en av de närmaste stjärnorna, och det är den inte.

Röda jättar och superjättar är praktiskt taget alltid variabla, mer eller mindre. Ifall man har en god mätserie kan det därför vara fruktbart att se om någon variabilitet kan spåras, i de fall stjärnan inte redan är känd som variabel.

Det mest intressanta i det här fallet är att stjärnan har så tydlig periodicitet, dessutom en kort period för att vara en pulserande röd variabel. Den är också så ljusstark att man helt enkelt kan säga att variabiliteten hittills blivit förbisedd trots att data finns att tillgå på nätet. Men ingen har undersökt periodiciteten innan Thomas K nu gjorde det.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: M101 Pinwheel Galaxy, Observatorie invigning. - Frost

Post by Präriefoten »

Hej Katarina,

Om jag minns rätt så diskuterades det närvaro av infraröda halos runt variabla stjärnor i samband med en annan bild (Martin F?). Eftersom många variabler gör sig röda på bild så tänkte jag bara att denna stjärna kanske var en variabel då den såg annorlunda och och sken i rött. Vem vet, felaktig brusreducering kanske skulle kunna användas i jakten på nya variabler? :)

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: M101 Pinwheel Galaxy, Observatorie invigning. - Frost

Post by Katarina H »

Tackar så mycket för förtydligande. Nu förstår jag.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: M101 Pinwheel Galaxy, Observatorie invigning. - Frost

Post by Frost »

Tja i all fall så är jag glad att jag kunde engagera er variabelnördar :good:
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: M101 Pinwheel Galaxy, Observatorie invigning. - Frost

Post by ThomasK »

Nu finns den röda stjärnan TYC 3852-296-1 med i AAVSO:s variabeldatabas. Efter några sedvanliga vändor med VSX-administratören blev den idag godkänd.

https://www.aavso.org/vsx/index.php?vie ... oid=554683" onclick="window.open(this.href);return false;
Thomas Karlsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: M101 Pinwheel Galaxy, Observatorie invigning. - Frost

Post by timokarhula »

Imponerande jobbat, alla inblandade! :good:

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M101 Pinwheel Galaxy, Observatorie invigning. - Frost

Post by Hans Bengtsson »

Vad roligt!

När man ser kurvan nedan (länk finns via VSX) så verkar även klassifikationen SRB klockren.

mvh
Hans Bengtsson
TYC3852-296-1_ASASSN.png
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: M101 Pinwheel Galaxy, Observatorie invigning. - Frost

Post by ThomasK »

Detta var min första upptäckta variabel, så det känns förstås lite extra. Frost har så klart också bidragit genom den färgmättade bilden där stjärnornas färger framträdde tydligt och Martin genom att först lägga märke till och fråga om stjärnan.

Jag hade först föreslaget den mer allmännare beteckningen SR, men Sebastian Otero vill ändra till SRB när jag kompletterade med ljuskurvan och att den dessutom verkar ha två perioder.

För den som vill upptäcka sin egen variabel kan göra på samma sätt som jag.
1) Hitta en misstänkt stjärna. För störst chans leta i första hand bland röda stjärnor.
2) Ta reda på dess koordinater. T.ex. kan ett planetarieprogram eller Aladin användas. Exakta koordinater kan också hittad med hjälp av VizieR.
3) Kolla att den inte redan är en känd variabel i VSX. Klicka på knappen More och sök på Position.
4) Ta fram en ljuskurva från ASAS-SN på stjärnan och se om den verkar variera.
5) Analysera ljuskurvan med t.ex VStar eller Peranso för att se om den är periodisk.
6) Rapporera ditt fynd till VSX. Men läs först noga igenom instruktionerna för hur man rapporterar och vilka uppgifter som ska vara med.
Thomas Karlsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: M101 Pinwheel Galaxy, Observatorie invigning. - Frost

Post by Katarina H »

Wow Thomas, jag satt just och önskade en sån "manual" och så kom den. Det var schysst. Grattis till upptäckten! Och till Frost Och Martin som varit med också. Thomas, jag trodde att du redan upptäckt tusentals variabler, vilken koll jag (inte) har :D

Katarina

PS Ska vi inte obsa den nu då? Ok, vanlig felmarginal på en visuell obs täcker ju nästan in amplituden men kan ju va kul se den iaf.
TYC_3582-296-1_Karlsson_2degrees.png
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: M101 Pinwheel Galaxy, Observatorie invigning. - Frost

Post by Präriefoten »

Detta var glädjande att se!

Vi borde hålla andan uppe och försöka hitta fler. Frågan är om redigeringsprocessen som resulterade i avvikande avbildning av stjärnan är stabil för upptäckt av andra liknande stjärnor eller om det var ren slump att utseendet påverkades i redigeringen. Första steget borde vara att reproducera och dokumentera bildbehandlingen så att stjärnans avvikande mönster kan detekteras gång på gång. Därefter testa stjärnan genom avbildning med annan utrustning och se om det håller. Låter det som intressant?

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M101 Pinwheel Galaxy, Observatorie invigning. - Frost

Post by Hans Bengtsson »

Ett effektivt sätt kan vara att från VizieR hämta hem IRAS-katalogen och sedan kolla stjärnorna där (en efter en) i ASAS-SN. Det skulle definitivt leda till en del nya variabelupptäckter, eftersom ASAS-SN är relativt nytt och data därifrån ännu inte har analyserats i detalj.

Man kan också hämta hem Tycho-2-filerna och där sortera ut alla röda stjärnor, t.ex. (BT-VT) +1.2 eller större, och kolla med ASAS-SN-data.

mvh
Hans Bengtsson