Vintergatan - Martin Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Vintergatan - Martin Svensson

Post by MartinS »

Ny bild i galleriet
Objekt: Vintergatan
Exponering: 75x20s
Fotograf: Martin Svensson
Teleskop: Sigma 30mm f1.4
Kamera: Canon 650D (omoddad)
Kommentar: Hittade lite bilder som jag tog förra året men inte redigerat än. Denna är tagen i Norra Spanien, vi hade turen att hitta en helt grym camping ute bland bergen där vi njöt av denna vy varje kväll. Måste varit den mörkaste himmel jag någonsin sett.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Vintergatan - Martin Svensson

Post by ragge »

Ahh vad härligt det ser ut - vilken upplevelse ni måste ha haft.
Väldigt tydliga stoftmoln i Vintergatan, och även förgrunden ser fin ut.

Ragnar
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Vintergatan - Martin Svensson

Post by Martin F »

Läcker bild men om man tittar på den i full storlek så ser stjärnorna ut som en konstig gröt. Har du kört någon hård brusreducering eller stjärnförminskning på den? Effekten syns även i det mindre formatet, men då ser det mer ut som lätt oskärpa.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Vintergatan - Martin Svensson

Post by MartinS »

Martin, det har du helt rätt i. Såg det också när jag nästan kände mig nöjd med editeringen så orkadeinte börja om. Vet inte varför det blivit så, har en rätt så förvirrad arbetsgång just nu. Är ganska grön i PS så är bara trail and error när jag grejar.

Jag har använda mig av ett funktionsmakro för att göra stjärnförminskning så är säkert den som är boven. Bilden var tagen på vanligt stativ så 20s var lite väl långt för brännvidden med crop. Försökte nog överkompensera med stjärnförminskningen. Kanske en strärnmask innan hade hjälp eller bör man undvika det helt och hållet?

Tycker ibland att det kan bli lite väl mycket information i en sådan här bild. Finns det någon bättre metod att dämpa stjärnorna?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vintergatan - Martin Svensson

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Fantastisk vy över stjärnhimlen du fått, att den på nuvarande stadie fått artifakter i bakgrunden går säkert att rätta till. När jag använder 16mm på fullframe börjar stjärnorna bli lite irriterande utdragna vid 20 sekunders exponering om jag lyckats ställla in skärpan bra. Ungefär samma förhållande som för din bild. Jag har inte testat speciellt mycket att använda högre iso tal för att få ned utläsningsbruset. Men i sådana här fall kanske man skulle testa iso 3200 och 10 sekunder exponeringar. Vilken iso använde du? Din Canon har väl ungefär samma egenskaper som min 6D.

Jag har varit ganska mycket i södra Spanien på senare år. Tyvärr har det nästan alltid varit molnigt, men ibland har vi visuellt sett sådana vyer över stjärnhimlen som du fått här. Man kanske man skall säga antydan till det eftersom ögat inte fångar det på samma sätt som en kamera, men det har inte varit under många minuter.

Är det bra ide att dämpa stjärnorna? Tycker det är dom som ger detta fantastiska intryck, lyckas du redigera de annorlunda med skarpa punktformiga stjärnor så rörigheten försvinner tror jag du löst problemet.

Istället för PS, har du inte testat något riktigt astro red program? Jag brukar använda Fitswork, men det kan vara knepigt på vidvinkliga bilder som denna.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vintergatan - Martin Svensson

Post by Jonas »

MartinS wrote:Ny bild i galleriet
Objekt: Vintergatan
Exponering: 75x20s
Fotograf: Martin Svensson
Teleskop: Sigma 30mm f1.4
Kamera: Canon 650D (omoddad)
Kommentar: Hittade lite bilder som jag tog förra året men inte redigerat än. Denna är tagen i Norra Spanien, vi hade turen att hitta en helt grym camping ute bland bergen där vi njöt av denna vy varje kväll. Måste varit den mörkaste himmel jag någonsin sett.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Fin bild Martin!
Var ligger denna camping?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Vintergatan - Martin Svensson

Post by MartinS »

Tack Jonas, kan verkligen rekommendera stället om du vill ha lugn och ro. Ligger ett observatorie i närheten också. Campingen heter "Terra del congost", och ägs av en familj som själva bor där permanent. Inte mycket folk när vi var där, vi fick en hel bergssida för oss själva. :)

Return to “Bilder”