Den nya variabel-tråden

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Håller med om att det något sämre transparans igår kväll. Kyligt också! Kyla och imma håller jag stången medelst enbart korta obs-pass. Såg en meteor från öst svischa genom vintergatan. Coolt att du (Hernan) satte en omi Cet-obs!! Det blir först till senvintern som jag eventuellt kan ta den. Var den svår att hitta? Nu är din data med i en tidsserie från 1700-talet = übercoolt enligt mig!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Ja! Jag har länge velat uppskatta den. Jag måste passa på nu medan jag har en lucka bland husen och träden. Det blir svårt sen hemifrån. Inte alls svårt att hitta. Jag brukar stjärnhoppa till alla stjärnor manuellt, på plats mha S&T Pocket Sky Atlas, efter att ha lärt mig vägen innan med Stellarium. Sedan, när jag är i närheten tar jag fram AAVSO:s kartor. Mycket roligt att bidra till en lång historia av vetenskap och intresse för himmelen!
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

När det gäller Wargentins gamla obsar av Mira Ceti, så vill jag minnas det var Nordenmark som hittade dem och översatte till modern magnitudskala. Resultaten publicerades nog i annaler från Stockholms Observatorium (?). Brian Skiff hittade artikeln, från honom fick jag en fil, och obsarna kunde läggas in i SVO.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Präriefoten »

@Björn, jag läste en gång i tiden att man kunde hålla ett av sina okular i fickan medan man utförde observationer och på så sätt hålla imman stången. Sedan dess har jag mer eller mindre anammat det tipset. Mina är av det billigare slaget så det fungerar.

Efter långsamt stjärnhoppande från Vega hittade jag slutligen ner till T Lyr. Det är inte många stjärnor i det området vilket gjorde att jag fick hoppa varsamt. Håller med om att den stjärnan är väldigt röd. Det är nästan som om den inte lyser utan bara syns som en rödrostig prick på himlen.

Himlen här är så ljusförorenad att jag misslyckats med att skilja ur M71 i pilen vid tre olika tillfällen. Visserligen ligger den runt 44 grader ovan horisonten men ändå. Igår testade jag även M56 och kunde nätt och jämt notera dess närvaro, men jag tror att det var mest för att jag visste att den skulle vara där...

En sak som slog mig under observationen av RS Cyg är att variabeln verkade bra mycket skarpare än den blåa stjärnan bredvid. Krispig och distinkt.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

T Lyr är en variabel som dels har extremt röd färg, dels har tämligen liten amplitud. Man kan därför fundera på om visuella skattningar är meningsfulla. Drunknar de verkliga variationerna helt i den stora spridningen?

Jag tittade på AAVSO-kurvan för JD-intervallet 2452700 - 2453700, som är en 1000-dygn-period med både V-mätningar och visuella skattningar. V-magnituden varierar ungefär mellan 7.5 och 8.5, medan de visuella skattningarna ligger i huvudsak mellan 8.0 och 9.0. Denna skillnad på ca en halv magnitud är normal med tanke på den djupt röda färgen (medelögat är inte så känsligt i det mycket röda området, jämfört med V).

Men vi ser trots allt ett samband mellan den visuella kurvan (röd linje visar 10-dygns-medelvärden) och V-kurvan (gröna markeringar).

mvh
Hans Bengtsson
T Lyr AAVSO.png
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

Ja, T Lyr är en knepig, men vacker, stjärna.
Jag har upplevt den som mycket stark vid mina 2 mätningar (8.0 och 7.9), medan Katarina skattade den till 9.0 igår.

Jag vet av erfarenhet när jag tittar på mina skattningar av andra röda/mycket gula stjärnor, att jag nog skattar dem som ljusare än genomsnitts-observatöreren.
Det verkar ju uppenbarligen vara så att vi i våra ögon har olika känslighet för stjärnor i det färg-spektrat.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Och kanske tom drabbas olika personer av Purkinje effekten i olika omfattningar. Vilt spekulerande, bara.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Kunde ta ett kortkort pass på balkongen, 20 minuter mot en mjölkvit stadshimmel. Luriga molnslöjor gjorde att jag avbröt. Det blev 10 variabler, däribland Chi Cyg med minikikare, fick den lika stark som 50-stjärnan strax intill.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Har nog aldrig varit med om så här många stjärnklara kvällar i följd! Iaf inte som jag utnyttjat. Intressant ovan angående T Lyr!! Var själv mycket förbryllad över skillnaden mot Björns skattningar men bestämde mig för att skicka in obsen iaf för jag var såpass säker på hur jag gått till väga i varje steg. Funderar på om aperturen kan spelat roll. Björn, du körde med 25 cm va? Jag hade 6,5 cm, dock bästa glaset jag hade; "ED" (dvs min tubkikare 15-45x65) för att det inte skulle bli färgkaos i och med att den är så udda. Tog T Lyr idag igen och nu blev den 8,9. Har fått bra logistik på obsandet nu. Har en pärm där allt finns fastsatt inuti, lampa+reservlampa+planisfär+kartorna+röd plastficka som jag slänger ned mobilen i så får jag exakt tid utan att förstöra mörkerseendet.....en plastficka där pocket sky atlas kan följa med ibland och runt halsen monokularet i fodral och så har tubkikaren på stativ fått följa med ut...icke brassestolen att förglömma. Lätt-obsat!

@Hans: kul att se dina obsar trilla in en efter en!!!! Igår förresten höll jag på att missa att det var stjärnklart men så trillade en BEN-obs in och eftersom "ungefär" vädret i Gbg kommer till mig i Floda efter en halvtimme "sisådär" var det ju bara att tacka och ta emot - ännu en obskväll :D

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

Det blev en konstig himmel ikväll. Såg riktigt bra ut inledningsvis men ganska snart låg ett konstigt dis över himlen som gjorde det ganska besvärligt.
Det blev ett knippe obsar innan det blev alldeles för dåligt i alla fall.

Jag kan hålla med dig, Hans, om att det kanske inte är så stor vits med att observera en sådan stjärna som T Lyr, med tanke på dess färg och lilla amplitud.
Men det är helt klart intressant att notera vilka stora skillnader det kan bli i skattningar på en sådan typ av stjärna.

Jag är medveten om att Purkinje-effekten kan uppstå när man tittar på rödaktiga stjärnor, men inte ens väldigt snabba ögonkast på T Lyr skulle få mig att ändra de skattningar jag gjort i någon större utsträckning, så sannolikt är jag väldigt känslig för den färgen.

Vet att vi hade en liknande diskussion för drygt ett år sedan när jag precis hade återvänt till variabel-obsandet, då mina skattningar av g Her alltid var några 1/10 delar ljusare än de flesta andras observationer. Det är ju också en ganska kraftigt gul stjärna.
Ungefär samma fenomen har jag noterat även för ex.vis. Y Tau, RS Cyg och V Crb.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Jag tycker det är helt OK att ha T Lyr på ett program för visuella skattningar, jag tar den själv emellanåt. Kombinationen mycket röd färg och rätt liten amplitud gör den till ett gränsfall, men vi ser av diagrammet jag gav att skattningarna faktiskt visar huvuddragen i ljuskurvan även om spridningen är stor. Om man har ett stort antal skattningar (som AAVSO) så får man en statistisk effekt som trots allt resulterar i en meningsfull ljuskurva.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Natten till torsdag var en fin överraskning här i Stockholms trakterna med utomordentlig transparens och mer en acceptabelt seeing. Sådana nätter inträffar då och då, om än sällan i det här landet, men det som är speciellt med just denna är att det hände under den här årstiden. Att transparensen var bra kunde jag objektiv konstatera genom att bekräfta observation av en 10.7 mag stjärna (enligt AAVSO charts) med min 102 mm teleskop, vilket är mycket bra enligt mina tidigare erfarenheter. Totalt 15 uppskattningar, varav av 5 för mig nya stjärnor.

Som Katarina skriver, det hjälper mycket att sänka tröskeln för observation. Jag har också en liten "paket" som jag enkelt tar ute. Men mest av allt har mitt arbete med listor hjälpt mig at prioritera och få en plan. Jag listar stjärnor som hamnar under vissa variabel typer, finns över en viss altitud över horisonten under en angiven tid, och hamnar magnitudsmässsigt under mitt teleskops förmågor. På det sättet är det enkelt att välja och prioritera. Obsandet går lätt och roligt fram.

Hoppas ni hade det bra också!
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Direkt efter ösregn gick det även ikväll att obsa Chi Cyg! Verkligen ett stort antal användbara kvällar den senaste tiden i Göteborg.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Ja verkligen kul att det varit sånt flyt nu med vädret (+entusiasmen :D ). Endast 1:e, 4:e, 5:e och 10:e nov i denna månad som jag INTE rapporterat in data. Kul att se KTS V-skattning av epsilon Aurigae. Tog den och 2 till i morse.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Sådärja... Årets 11000:e obs i SVO blev Chi Cygni på 5.0 i magnitud! Togs mellan regnmolnen.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob