NGC7000 Nordamerikanebulosan - Martin Fransson

Bilder från galleriet
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

NGC7000 Nordamerikanebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC7000 Nordamerikanebulosan
Exponering: 19*5min
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Sky-Watcher 150 PDS
Kamera: Canon EOS 550D (modifierad)
Kommentar: Säsongens första bild! Känns skönt att vara igång igen. Denna gång med en pir att sätta grejerna på :)

Provade bara några skott på denna i väntan på att Kokongnebulosan skulle komma på rätt sida Meridianen men de första subbarna såg så lovande ut att jag samlade några till.

Har gjort en ganska snäll redigering i och med det begränsade antalet subbar. Kommer garanterat att återkomma till denna.

OBS! Klicka upp den större versionen, stjärnorna ser så konstiga ut i den andra.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC7000 Nordamerikanebulosan - Martin Fransson

Post by ragge »

Kul att se att du är igång igen, och med den nya piren kommer du att kunna utnyttja även kortare avbrott i molntäcket så kameran lär väl få jobba framöver !
Snyggt bildbehandlad ngc7000 med "lagom" färger och kontrast. Inte illa med så lite tid ! Jag får lite av en härlig 3d-känsla i bilden.

Ang att vänta på meridianpassagen... Med en pir behöver du inte längre vänta. Även med originalstativet kan man "fuska", men inte lika mycket (för då kommer kameran att slå i stativbenen) men kanske en timme eller mer kan man tjäna genom att överskrida meridian flip gränsen, beroende på vilken deklination man siktar mot. Själv har jag en liten förhöjning (gjort i limträ) på c:a 10 cm mellan stativet och monteringen och jag klarar flera timmar "extra" med den.
Saxat från manualen :
Access to menu “Setup\Flipping Mode\ “
Scroll to “Auto Flipping“ and press ENTER key to let the hand control decide automatically.
Scroll to “Force Flipping“ and press ENTER key to force the mount to perform a meridian flipping for the next GOTO ONLY.
Scroll to “No Flipping“ and press ENTER key to forbit the mount to perform a meridian flipping for the next GOTO ONLY.

Obs, om kameran är på väg att slå emot under en slew så stoppar man med Escape (eller 12 volt strömbrytaren).
Obs 2 att funktionen ibland är lite ologisk - jag får då ange "No Flipping" eller "Force Flipping" tvärtom för att få önskat resultat men det är bara att prova sig fram och avbryta med Escape om den far iväg åt fel håll.

Ragnar
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: NGC7000 Nordamerikanebulosan - Martin Fransson

Post by micke187 »

Riktigt snyggt! Gött att du fått iordning piren :good:
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: NGC7000 Nordamerikanebulosan - Martin Fransson

Post by bjorsa »

Fint fotat å snygg bildbehandling vad för iso kör du med ?

mvh/bjorsa
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC7000 Nordamerikanebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

ragge wrote:Kul att se att du är igång igen, och med den nya piren kommer du att kunna utnyttja även kortare avbrott i molntäcket så kameran lär väl få jobba framöver !
Snyggt bildbehandlad ngc7000 med "lagom" färger och kontrast. Inte illa med så lite tid ! Jag får lite av en härlig 3d-känsla i bilden.

Ang att vänta på meridianpassagen... Med en pir behöver du inte längre vänta. Även med originalstativet kan man "fuska", men inte lika mycket (för då kommer kameran att slå i stativbenen) men kanske en timme eller mer kan man tjäna genom att överskrida meridian flip gränsen, beroende på vilken deklination man siktar mot. Själv har jag en liten förhöjning (gjort i limträ) på c:a 10 cm mellan stativet och monteringen och jag klarar flera timmar "extra" med den.
Tack!

Jo, jag vet att jag inte behöver vänta in, men den låg så att jag bara skulle få 30-40 minuter på den före meridian flip så även om jag tänjer på gränsen så tyckte jag det var bättre att vänta in och sedan få fritt i 3-4 timmar :)

Jag styr med Cartes du Ciel och EQASCOM och den spärrar vid meridianen, men det går säkert att ställa in. Känns ändå som en bra säkerhetsspärr. Samma när jag igår försökte slewa till en stjärna på södra halvklotet. Då var jag glad för spärren vid horisonten :green:
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC7000 Nordamerikanebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

Tack Micke och Bjorsa!

Jag kör med ISO 800.
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: NGC7000 Nordamerikanebulosan - Martin Fransson

Post by MrZ »

Grymt snyggt! :good:
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: NGC7000 Nordamerikanebulosan - Martin Fransson

Post by Tannerswe »

Riktigt fint! Gott jobb
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC7000 Nordamerikanebulosan - Martin Fransson

Post by Robert Habolin »

helt fantastiskt resultat med dslr! grymt bra som vanligt Martin!

dina stjärnor... VILL HA!!! spikes o perfekta färger

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC7000 Nordamerikanebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

Tack Zoltan, Jörgen och Robert!
Jag är själv förvånad över vad 1,5 timmars exponering kunde ge. Men detta område är ljusstarkt.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC7000 Nordamerikanebulosan - Martin Fransson

Post by Robert Habolin »

ja verkligen. tacksamt med signal här!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop

Return to “Bilder”