Sh2-119 - ragge

Bilder från galleriet
Post Reply
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Sh2-119 - ragge

Post by ragge »

Ny bild i galleriet
Objekt: Sh2-119
Exponering: 43x5 min iso 400
Fotograf: ragge
Teleskop: TS Imaging Star 71 / 347mm
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: Blåsten dånade i trädtopparna ute på västra Orust, men en liten kulle med träd och buskar skyddade fint. Regnet hade just upphört och molnen försvann strax efteråt som en rullgardin. Torbjörn var som vanligt igång med kartor och loggböcker och plockade det ena obskyra objektet efter det andra. Själv hade jag mitt twincam-montage riktat mot Sharpless 2-119, nära Deneb i Svanen. Primärtuben var en 700 mm f/6.5 APO med reducer (=550 mm f5.1) och på motviktsstången åkte den lilla 350 mm f5 APO:n.

Med Nexguider autoguider finns inget stöd för dithering, men det har jag löst med en fingängad justerskruv som jag petar lite på mellan exponeringarna så att guidekameran rubbas lite. Det blev 43x5 min iso 400 med den lilla tuben och 23x10 min iso 400 med den större. Bildbehandlingen vilar på c:a 90% av bildmaterialet från den lilla APO:n, det var inte mycket jag kunde förbättra med 550mm-bilderna. Några små detaljer bara, som jag patchade in. Har använt Registar, Straton och PS.

Jag såg på nätet att den starka stjärnan nära centrum som heter 68 Cygni är en variabel (V1809 Cygni) stjärna, och den är "motorn" i den här nebulosan. 68 Cygni har en absolut magnitud som överstiger en miljon ggr vår Sol. Den danska astronomen Bengt Strömgren (född i Göteborg) forskade på hur sådana här system (stjärna/nebulosa) fungerar, och man kallar dem därefter "Stromgren Spheres". SH2-119 är en sådan, liksom Rosettnebulosan.

Uppe till höger syns ngc 7039, en öppen stjärnhop.

Ragnar

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Sh2-119 - ragge

Post by Martin F »

Vacker och välredigerad bild på ett spännande område! Imponerande att kunna vara mobil med ett dubbelsystem. Har du allt packat så att du bara kan lyfta på det eller river du ner allt varje gång?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Sh2-119 - ragge

Post by Lazze »

Fin och intressant bild på ett objekt man sällan ser. Och tack för extrainfon. Det är alltid intressant att få lite kött på benen om vad det är man ser.
/Lasse
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Sh2-119 - ragge

Post by Torbjörn »

Verkligen ett fint resultat av den blåsiga kvällen på Orust. Tur att vi kunde sitta vindskyddat!

Jag sitter och jämför objektet med hur det ser ut i Interstellarum Deep Sky Atlas och där har de bara tagit med den ljusaste delen av nebulosan. På din bild ser man att det nebulösa området är betydligt större. De rekommenderar ett H-beta filter för att se den visuellt och det skall tydligen gå att skymta den med ett 8" teleskop. Jag får prova :)

Som sagt: Jättefin bild det här, massor av detaljer och intressanta svarta "revor" i nebulositeten.

/Torbjörn
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Sh2-119 - ragge

Post by ragge »

Tack alla för kommentarer !

@Martin,
Jag försöker att minimera allt arbete ute i fält genom att förbereda så mycket som bara går. Det som jag har mest nytta av i sammanhanget är att monteringen inte behöver skruvas isär, och att kablaget alltid är på plats - även för sekundärkameran.
heq5.jpg
@Lazze,
Det tycker jag också, bilderna blir mycket intressantare om man vet lite om vad det är man ser.

@Torbjörn,
Jag ser redan fram mot nästa chans. Det nebulösa området, ja det är faktiskt ännu större än vad jag fått fram här, efter vad jag sett på andras bilder. Men på ett såpass stort objekt tycker jag inte att det tillför så mycket - annat är det med tex Ringnebulosan, där betyder det jättemycket.

Ragnar
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Sh2-119 - ragge

Post by Robert Habolin »

riktigt snyggt!

:good: :good: :good:

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop

Return to “Bilder”