Lämplig lösning för montering sida vid sida?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Lämplig lösning för montering sida vid sida?

Post by Martin F »

Jag tänkte montera kamera och guidekamera sida vid sida. Just nu har jag det också så, men bara fäst med en skruv (tvärställd dovetail). Jag skulle hellre ha en lösning där kameran kan sitta på en längsgående dovetail och guideteleskopet likaså.


Är en sån här stabil nog för denna lösning?
https://astro.astrosweden.se/sv/article ... tailsystem" onclick="window.open(this.href);return false;

Har denna något mervärde eller är den likvärdig?
https://astro.astrosweden.se/sv/article ... s-duomount" onclick="window.open(this.href);return false;

Tipsa gärna om andra lösningar och vilka prylar man behöver.
Attachments
IMG_5124.jpg
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Lämplig lösning för montering sida vid sida?

Post by Jonas »

Hej Martin,

Båda alternativen är lika dem du har idag - med den lilla skillnad att du bara fäst in grejerna med en skruv. Det är ett problem. Kan du inte borra/gänga så du får två skruv i varje fäste?

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Lämplig lösning för montering sida vid sida?

Post by Martin F »

Problemet är att jag kommer att vilja ha min ASI 1600 och objektiv med stativfäste på en längsgående dovetail. Då måste jag ju på något sätt fästa guideteleskop parallellt med den.


Skickat från min E5823 via Tapatalk
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Lämplig lösning för montering sida vid sida?

Post by Jonas »

Om du istället bygger uppåt, dvs ovanpå teleskopet, är det lättare att få till bra balans i systemet men det fordrar lite uppfinningsrikedom - men det har du säkert! :good:
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Lämplig lösning för montering sida vid sida?

Post by Martin F »

Grejen är att jag vill kunna köra detta utan teleskop. Bara kamera och filterhjul med objektiv + guidekamera med litet guideteleskop bredvid.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Lämplig lösning för montering sida vid sida?

Post by Jonas »

Fantasin är uppfinningarnas moder!
Jag har i "forntiden" använt en kraftig aiuminiumskena som jag efter bästa förmåga fäst både teleskop och autoguider på väldigt samlat. Alltihop satte jag på en skena som passade monteringen.
Ledsen att jag inte har bättre lösningar men jag tror "själv är bästa dräng". ;)
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lämplig lösning för montering sida vid sida?

Post by AstroFriend »

Kanske ett annat alternativ kan vara den breda vixen skena jag använder. Du skulle nog kunna montera båda kamerorna bredvid varandra på den. Skulle ge en mycket stadigare fixering kamerorna emellan.

Du ser skenan med mitt kameraobjektiv.
http://www.astrofriend.eu/astronomy/pro ... -band.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bara att flytta kameran till ytterradens hål.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Lämplig lösning för montering sida vid sida?

Post by Martin F »

AstroFriend wrote:Kanske ett annat alternativ kan vara den breda vixen skena jag använder. Du skulle nog kunna montera båda kamerorna bredvid varandra på den. Skulle ge en mycket stadigare fixering kamerorna emellan.

Du ser skenan med mitt kameraobjektiv.
http://www.astrofriend.eu/astronomy/pro ... -band.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bara att flytta kameran till ytterradens hål.

Lars
Ja, det kanske skulle kunna funka... på en sån skulle man kunna fästa dovetails vinkelrätt mot den och fästa dem med 2 skruvar vardera.
Gäller bara att hitta en sån, såg inga på Astrosweden. Kanske teleskop-express har.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Lämplig lösning för montering sida vid sida?

Post by Martin F »

Detta borde vara vad jag söker, eller hur?
https://www.telescopehouse.com/orion-na ... plate.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Lämplig lösning för montering sida vid sida?

Post by Jonas »

Problemet är väl då att man måste byta huvud på monteringen om man ska använda Losmandyskena (tror du skrev fel där Lars).
Det innebär en extra kostnad som egentligen inte behövs. Vixenfästet är bra "nock".
Om man har möjlighet att fästa en lättviktig guider ovanpå teleskopet, är det nog den bästa lösningen eftersom man då kan balansera in den för användning även när man man vänder teleskopet i motsatt riktning.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Lämplig lösning för montering sida vid sida?

Post by Jonas »

Martin F wrote:Detta borde vara vad jag söker, eller hur?
https://www.telescopehouse.com/orion-na ... plate.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är väl samma lösning som de två tidigare förslagen - bara i annan form?

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Lämplig lösning för montering sida vid sida?

Post by Martin F »

Jonas wrote:Problemet är väl då att man måste byta huvud på monteringen om man ska använda Losmandyskena (tror du skrev fel där Lars).
Det innebär en extra kostnad som egentligen inte behövs. Vixenfästet är bra "nock".
Om man har möjlighet att fästa en lättviktig guider ovanpå teleskopet, är det nog den bästa lösningen eftersom man då kan balansera in den för användning även när man man vänder teleskopet i motsatt riktning.
/Jonas
Men den jag länkade till var ju en Vixen, så den borde väl funka?
När jag använder teleskopet har jag guidern monterad ovanpå, så då är det inga problem. Det är när jag använder kameraobjektiv som problemet uppstår.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Lämplig lösning för montering sida vid sida?

Post by Martin F »

En variant jag sett är den här - lång längsgående dovetail och sedan guidern monterad hängande under. Känns dock som att min idé med sida vid sida vore smididare...
Attachments
20170316_231629.jpg.6c59496b71643eaba0edfdbf579af9e6.jpg
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Lämplig lösning för montering sida vid sida?

Post by Jonas »

Snygg lösning - om man har plats för guidern undertill.
Visst pratar vi Vixenskena som inte är lika bred som Losmandys!
Bilden du sände är precis vad jag menar med undantag av att du monterar guidern ovanpå teleskopet - men kan du montera den under (som bilden visar) är det idealiskt. Ska faktiskt undersöka detta själv ... :)
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lämplig lösning för montering sida vid sida?

Post by AstroFriend »

Losmandy fäste är nog overkill i detta fall, vet inte om min "breda" Vixen skena finns i den varianten.

Min tanke med den breda skenan (fästplattan som är bred, inte sken fästet!) som jag använder var att du skulle slippa bygga på med två extra Vixen skenor ovanpå, ser ju ut att lätt flexa som bilderna visar. Blir ju dessutom en extra kostnad.

På den typ av skena jag har kan du skriva fast tubringarna direkt, längs med eller på tvären beroende på hur stor plats de tar. Teleskopet som skymtar fram på din första bild ser inte så stort ut så det borde bli tillräckligt stabilt. Du behöver inte byta huvud på monteringen om du redan har Vixen standard.

Blev nog lite missförstånd här.

Det var väldans många år sedan jag köpte den här Vixen skenan, kanske det var på gamla Rymdbolaget, men har nog sett den på senare år i England. Kostar inte många kronor och väldigt stabil. Skall googla och se om jag kan hitta den idag, återkommer om jag finner den.

När jag bygger upp sådana här saker försöker jag alltid att få sakerna så nära RA axeln som möjligt för att klara mig med små motvikter. Är ju bra om det är tänkt som portabelt.

Update:
Den var inte så svår att hitta:
https://widescreen-centre.co.uk/astrono ... e-dovetail" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns på flera ställen och i olika längd, dock har den blivit dyrare på 15 år.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;