beg astroprylar

Här kan registrerade medlemmar annonsera sina prylar till salu. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

beg astroprylar

Post by Bengt »

Gör lite extra PR för köp och sälj sidan på facebook. Börjar ligga en hel del beg astroprylar ute där nu.
https://www.facebook.com/groups/5290201 ... 5272786698" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: beg astroprylar

Post by AstroFriend »

Hej Bengt,
När jag klickar på länken får jag bara ett meddelande att jag skall logga in, är det bara för medlemmar att se vad som är till salu?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: beg astroprylar

Post by Jonas »

AstroFriend wrote:Hej Bengt,
När jag klickar på länken får jag bara ett meddelande att jag skall logga in, är det bara för medlemmar att se vad som är till salu?

/Lars
Ja, du måste gå med i gruppen.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: beg astroprylar

Post by Bengt »

Gruppen ligger i offentligt läge men man måste ändå bli medlem som Jonas skrivit.

Bengt
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: beg astroprylar

Post by anivision »

Den enda gruppen jag är med i är "Vi som vägrar Facebook". Den är bara virtuell och finns inte ens på facebook :D
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: beg astroprylar

Post by timokarhula »

Vad är Facebook?

/Timo K
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: beg astroprylar

Post by Bengt »

Man får tycka vad man vill om andra sociala medier .

80 procent i Sverige har Facebook och minst hälften går in varje dag . Vore rätt korkat inte snappa upp en del intresserade av astronomi den vägen. Av döma av de medlemmar som finns på de astroforum jag har på Facebook är det flera som inte är aktiva här. Det ena forumet motverkar ju inte det andra i ett gemensamt intresse.

Kul statistisk för att se var man hittar folk i hela värden . Just i skrivande stund har vi två miljarder bara på Facebook .


http://www.internetlivestats.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: beg astroprylar

Post by stoffe »

Bengt, jag tycker det är bättre att du annonserar här istället för att göra ett "click bait". Håller med dig om att det är bra att fånga upp astronomiinstresserade via Facebook. Alla måste inte ha Facebook och det finns både för och nackdelar med att ha ett konto där. Jag ber dig länka in din annons här istället.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: beg astroprylar

Post by Bengt »

Det är ju det jag gjort Stoffe ?
Det är ju inte mina annonser (jo en som också ligger här) . Det var ett länktips med annonser för forummedlemmar som letar beg och är bekväma med gå in på Facebook.
Det fanns ett önskemål från en forummedlem på Facebook att denna köp och sälj tjänsten skulle finnas på Facebook . Så då drog vi igång den för något år sedan .
Det finns folk som väljer bort traditionella forum också idag . Bara att inse det. Många tycker det är bekvämt få notis när ny produkt läggs ut .Skulle inte förvåna mig om vi ser samma trend från Instagram med annonser inom snar framtid om det inte redan finns .

Att ja la ut detta tips är väl inte konstigare än andra länktips på nytt och beg från blocket astrosweden eller astroboot hoppas jag ?

Kan ju säga att det är nog ett flertal också som gått via Facebooktips att gå till astronet för köp och sälj också .
Det ena motverkar som sagt inte det andra och allt som sprider hobbyn tycker jag är positivt .

Bengt
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: beg astroprylar

Post by megmar »

Bengt wrote:Att ja la ut detta tips är väl inte konstigare än andra länktips på nytt och beg från blocket astrosweden eller astroboot hoppas jag ?
Enda skillnaden är väl att man kan se annonserna på Blocket, AstroSweden och astroboot utan inloggning (jag har inte heller facebook konto).
Det sagt så håller jag ändå med om att det är bra med flera kanaler för beg marknaden. Facebook når ju många!
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: beg astroprylar

Post by AstroFriend »

Jag tycker också det är bra med flera kanaler, men som sagt att man måste logga in blir ju lite fel, om inte annat för den som annonserar ut. Går det inte att ta bort den spärren så det blir öppet för att läsa? Sedan om man skall svara är det ju en annan sak, då loggar man in om man har facebook konto. Så gör man ju på Astronet också.

Kan Google se annonserna när man söker? Blocket annonser syns.

På något sätt kom jag in på annons sidan via mobiltelefon. Det var nog via Messenger som på något vis är kopplat till facebook.

ps.
Jättebra Bengt att du lägger upp tips här när det är något intressant på gång. Jag brukar ju också göra så när jag hittar spännande saker som jag tror folket här kan vara intresserade av.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: beg astroprylar

Post by Hans Bengtsson »

Det finns säkert många aspekter på detta, och jag kan bara tala för mig själv. Och jag går aldrig in på sidor där man först måste logga in för att kunna läsa. Dels av det rent praktiska skälet att jag inte har en aning om login och lösenord, dels för att själva sättet som sådant känns väldigt ... omodernt. Varför ska inte texten kunna läsas av alla? Det blir liksom ett slutet rum (om än stort) där endast en inloggad grupp kan ta del av informationen. Jag förstår inte riktigt vitsen, måste jag erkänna.

För länge sedan, när vi hade Astrobasen, ett Bulletin Board System, ja innan internet var välkänt, då var det tekniskt nödvändigt med inloggning för att kunna läsa. Men idag?

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: beg astroprylar

Post by Bengt »

Just annons sidan ligger så öppen man kan ha den . Har man messenger är man redan knuten till. Facebook . Som sagt merparten kommer in utan åtgärd minst 8 individer av 10. Intressant fråga om inte denna typ av länkar ska vara ok då?

En stor fördel med inloggning är man slipper en massa spam som det är rätt stora problem tycker jag på detta forum . Har inte än peppar peppar haft något större problem på dessa forum kring detta . Däremot inte sagt det inte finns baksidor med sociala medier . Vill man avstå skaffa inlogg så är det väl inget fel i det .

Jag personligen tror att vägen till att nå fler framförallt unga med att sprida denna hobby inte bara är via Facebook utan även via tjänster som instagram Twitter youtube mm . Vilket flera duktiga fotografer redan här gör.

Bengt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: beg astroprylar

Post by Jonas »

Jag tycker denna diskussion blivit till en storm i ett vattenglas.

Vill man inte använda FB, missar man viss information. Konstigare än så är det inte. Jag tycker inte man ska vänta sig att den som har en FB-grupp även ska informera på denna sida bara för att personer inte vill använda FB.

Precis som Bengt säger, är det dessutom mycket spam här trots att det behövs inloggning. Hade vi administratörer inte ständigt rensat bort spammet, hade denna grupp varit oanvändbar. Tänk då hur det hade varit om den var helt öppen.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt

Return to “Säljes”