Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Brian Cox i Stockholm
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 16-35/2,8 MkII
Kamera: Canon Eos 5DMk4
Kommentar: Jag hade fått tips om föredraget av Prof. Brian Cox i Stockholm i torsdags.
Här står han framför en bild av den kosmiska mikrovågs bakgrundsstrålningen som är resterna efter Big Bang. Otroligt intressant och vältaligt samt mycket brittisk humor blandades in i detta fantastiska evenemang.
Det finns ett flertal videos på Youtube som jag kommer att gå igenom under regniga sommardagar.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén

Post by Peter R »

En till bild från föredraget
DSC05526-2M.jpg
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Vår förening VARF besökte också Oscarsteatern. Vi satt högst upp på tredje våningen, längst bak. Skulle behövt ta med mig en kikare / teleskop.

/Timo K
eatabean
Posts: 60
Joined: 2015-10-16 22:29:35
spamtest: JA

Re: Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén

Post by eatabean »

Du borde ha stått brevid honom, Timo...
Jim
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén

Post by Håkan N »

Vad har denne herre att berätta.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén

Post by Jonas »

Håkan N wrote:Vad har denne herre att berätta.
Googla!
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén

Post by Håkan N »

Har inte 'googlat, varav frågan men är det seriöst eller newage ?
Fick ; 'a bad feeling', men kan ha fel.
Berätta mer !
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Brian Cox sa att universum är jättestort, ja rentav det största som finns.

/Timo K
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén

Post by Jonas »

:good: :D :D :D
timokarhula wrote:Brian Cox sa att universum är jättestort, ja rentav det största som finns.

/Timo K
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Ursprungligen är detta Douglas Adams (han med Hitchhiker's Guide to the Galaxy) uttalande. Adams hade en väldigt lustig och mer elaborerande utlägg om denna tanke om universum storlek (gentemot vadå? :) ).

Tanken är ju sann med viss modifikation. Det är ju fullt möjligt att vårt universum bara är en avknoppning av ett annat universum, möjligen med helt andra naturkonstanter. Samt att detta sker kontinuerligt, den sk eviga inflationen. Isåfall vore det inte konstigt att någonstans i vårt universum möjliggörs liv, i andra universa vore det stört omöjligt. Den sk antropiska principen. En del av detta berörde Brian Cox.

Brian Cox återkom några gånger till den häftiga insikten att vi varelser på vår jord, efter nästan 4 miljarder år av evolution, har fått atomerna i oss att tänka på andra atomer. Universum upptäcker sig självt. Vi biologiska varelser följer bara naturlagarna så detta kan likväl ske någon annanstans också enbart i vårt universum.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén

Post by Håkan N »

Det verkar som det är vad många teleskop/organisationer nu gör och söker exoplaneter. Vet få nu klarar se under Jupiters storlek.
Finns det nån hum ( matematiskt ) om hur många planeter kring 4 miljader år som ligger kring en stjärna och kan ha förutsättningen.
Är det extremt stort tal eller tror dom det är mer udda.
Har svårt att tro det är udda. Kemin är ju lika och slumper på det sen.
Antar även med 40 meters teleskopet blir det svårt.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Detta är ett mycket intressant och svårt sannolikhetsproblem. Lite förenklat kan man säga att det finns oändligt många planeter men sannolikheten att det kan bli (intelligent) liv är i princip noll. Vad är oändligheten gånger noll?

Två av mina kosmiska kamrater Brian May (gitarristen och numera astronomen i The Queen) och Max Tegmark är pessimistiska i tanken om intelligent liv. Brian May skrev till mig att han inte tror att det finns intelligent liv i vår galax än vi människor. Max Tegmark gick steget längre och hävdade självsäkert att människan är den mest utvecklade varelsen i den del av universum vi kan överblicka! Ingen av dessa två herrar är religiösa och de hävdar dessa påståenden om livets osannolikhet på rent biologiska, fysikaliska, kemiska och astronomiska grunder. Jag vill inte vara någon domedagsprofet men jag håller i viss mån med dessa herrar.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén

Post by Håkan N »

Jag är helt novis i frågan om formler för liv rent astronomiskt, matematisk och filosofiskt, och det enda jag förstått är att det är populärt nu bland teleskop att söka efter planeter.
Men tar jag fram min Sky Safari pro och sätter ut max magnitud ligger ju galaxer på varandra, och det är vad vi ser nu, och antar det finns än mer.
Om vi har lika kemi i hela vårt 'kända' universum borde det ju vara oerhörda mängder planeter.
Vad skulle tala emot detta ?
Fick vi ner celler för liv här borde det ju finnas i hela universum.
Om sedan alla slumper föll på plats som här för liv som vi ser det är extremt minimalt, borde det ändå vara liv därute.
Frågor som gäckat människan sedan hon började tänka.
Vad sa den här talaren om just detta ?
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén

Post by mikaelanderlund »

Ja det är verkligen ett intressant sannolikhetsproblem. Eftersom vi endast vet att liv har uppstått en gång i universum är det svårt att uttala sig om sannolikheten för att det finns mer liv där ute. Men kanske är det just universums storlek som gör att vi finns till. Väldigt många planeter borde öka möjligheten för att liv uppstår med de naturlagar vi känner till och de stora avstånden hindrar oss att vi träffas och slår ihjäl varandra. Enligt den svaga antropiska principen har vi precis det universum som behövs för att VI ska finnas till :)
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén

Post by jwarell »

Om vi hittar liv med jordiskt DNA på något annat ställe i solsystemet lär vi vara rätt ensamma. Om det däremot är av annat slag bör universum krylla av liv! Frågan är väl då snarare hur andra intelligenser lyckas gömma sig.

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/