Astronomer i Skåne/Småland?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Astrojensen
Posts: 6
Joined: 2006-01-28 21:23:00
Location: Gudhjem, Bornholm

Astronomer i Skåne/Småland?

Post by Astrojensen »

Hejsan!

Mitt första inlägg!

Jag undrar på om det finns några visuellt interesserade amatörer i Skåne och Småland och kringliggande trakter. Jag själv är inte interesserad av astrofoto, och det tycks verka som att dom flesta här är bara fotogalna och mest ser Månen som en källa till all olycka, förutom under en förmörkelse, förstås.

Själv observerar jag bara visuellt, med mindre refraktorer, av vilka jag har åtskilliga. Det blir både deep-sky, dubbeltstjärnor, planeterna, Månen och Solen. Jag skulle verkligen gärna villa komma i kontakt med andra amatörer i Skåne/Småland då det bara finns jag och en (1) annan amatör här på Bornholm, som har lång erfarenhet av visuella observationer, och han observerar för det mesta variablar.

Lite om mig själv: Jag bor som sakt på Bornholm, nära Gudhjem. Jag har interesserat mej för astronomi sedan barnsben och har observerat intenst dom senaste 17 år.

Hälsningar!

Clear skies!

Thomas, Bornholm
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Personligen tycker jag att månen stör som alra mest just vid visuella observationer, kanske bara är för att jag tycker att svaga och konstiga galaxer är skoj och då vill du inte ha någon måne alls för annars syns dom inte mot den ljusa bakgrunden.
Astrojensen
Posts: 6
Joined: 2006-01-28 21:23:00
Location: Gudhjem, Bornholm

Post by Astrojensen »

När månen är uppe är det inte lönt att ge sig på dom svaga galaxerna. Då ska man passa på att observera, ja just det, månen!

Månen är ett fantastisk objekt. Då jag var nått ut över det absoluta nybörjarstadiet ville jag också bara observera galaxer, men upptäckte senare att månen kan vara fantastisk interessant. Chuck Woods artiklar i S&T är verkligen bra guidar till att förstå vad det är man ser. Nu ser jag inte bara kratrar, men alla spår av alla möjliga selenografiska händelser. Lavaflöden, riller, dalar, kupoler, och mycket mera.

Sättet att göra månen mera interessant på är väldigt likt sättet att göra deep-sky interessant. man måste läsa och första vad det är man ser. Då kan man teckna en bild i minnet och då ser man någonting helt annat en om man bara tittar igenom okularet och säger "Snyggt".

Men deep-sky är självklart fascinerande. Jag håller på att observera Herschel 400. Med en 63mm Zeiss Telementor. Jajamen!

Har du något liknande projekt på gång? Med vilket teleskop?

Clear skies!

Thomas, Bornholm
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Inte dåligt med ett så litet teleskop, själv tillhör jag den oorganiserade kategorin, blir mest vad som råkar ligga bra till på himlen när vädret klarnar upp, detta beror nog till stor del på att det i praktiken inte går att planera i förväg på ett bra vis med vårat klimat och bedrövliga väder.
Astrojensen
Posts: 6
Joined: 2006-01-28 21:23:00
Location: Gudhjem, Bornholm

Post by Astrojensen »

Jag observerade själv på det viset i många år, men jag upptäckte att jag inte såg speciellt många nya objekt. Jag tittade vanligen bara på dom klaraste och lättast identifierbara objekten om och om igen.

Jag blev klar över att det inte var vägen fram om jag ville bli en bättre observatör, så jag började planera lite bättre. Till exempel vid att göra listor över objekt jag gärna ville se i dom nästa veckorna, om det nu skulle bli klart väder. Ett par veckor senare gjorde jag en ny uppdaterad lista, och så vidare. Det funkade riktigt bra. Jag gjorde också listor med mycket svåra objekt för dom sällsynta, riktigt bra nättorna. Nu började det likna nå't. Snart hadde jag börjat på en H400 med min 50mm Zeiss refraktor. Möjligen ett av dom mest ambitiösa deep-sky projekt som startats I nyare tid... :roll:

Senare har jag blivit medlem i en liten klub för observatörer med 60mm refraktorer och här återupptog jag H400 projektet, men nu med min Telementor. Vad jag vill säga är att utan ett ordentligt observations programm och rejäla listor skulle jag inte ha varit alls lika bra på deep-sky som jag är nu eller ha sett alls lika många objekt.

Men jag undrar på: Vad har du för teleskop? Bra observations plats?

Hälsningar

Thomas, Bornholm
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

C11 på G11 montering från en hygglig plats, har blivit sämre på senare år men är fortfarande hyfsat mörkt om luften är klar
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Post by MikkoK »

Tänkte bara inflika i er diskussion och berätta att jag själv är bosatt i Småland. 7 mil rakt söder om Jönköping i Gnosjö.
Är en nybörjad kikarastronom som håller på att spara ihop pengar till ett 8 tums Dobson...längtar.
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Astronomer i Skåne/Småland?

Post by Jonas »

Hejsan Thomas,

I egenskap av ASAK:s ordförande välkomnar jag dig till ASAK:s hemsida och diskussionsforumet.

Jag tycker det är väldigt positivt att höra att det fortfarande finns amatörastronomer som intresserar sig för observationer fortfarande! Annars verkar de allra flesta idag vara nästan uteslutande inriktade på astrofotografering.

Jag själv är egentligen inget undantag; jag håller också på med astrofotografering (och en del teleskopbygge) MEN när andan faller på så är det roligt att observera och då gör jag (och andra föreningsmedlemmar) detta gärna från det observatorium här i utkanten av Kristianstad som Högskolan i Kristianstad äger men föreningen "huserar" fritt i.

Förutom våra egna teleskop av varierande storlek och typ har vi vid observatoriet tillgång till tre Meade LX200-teleskop med 8 respektive 12 tums öppning.
Nu har vi alldeles nyligen också fått tre stycken (mycket!) stabila pelare klara vid observatoriet och detta gör att vi numera kan lyfta ut instrumenten och komma igång med observerande på bara några få minuter.

Jag tror inte vi kan säga att vi är oerhört erfarna observatörer men jag har speciellt trevliga minnen av några kvällar då vi inriktat oss på att studera galaxer och planetariska nebulosor.
Speciellt de planetariska nebulosorna är ju roliga att studera eftersom det där finns en så stor variation i utseendet.

Tyvärr är ju vädret sällan på vår sida så det har inte blivit något observerat ännu detta år men vi hoppas ju alla på bättre väder snart. (Vi är ju obotliga optimister, eller hur?)

Här i Kristianstad är det tyvärr inte speciellt bra förhållanden. Vi har ofta hög luftfuktighet och t.o.m. dimma och dis. Detta kan man nog till en del skylla på allt vatten som omgärdar staden och i kombination med ljusföroreningar så blir det bara ännu värre.

Vilka förhållanden har du på Bornholm? Är det ofta klart? Mycket fukt i luften? Ljusföroreningar?

Bästa Hälsningar

Jonas
Astrojensen wrote:Hejsan!

Mitt första inlägg!

Jag undrar på om det finns några visuellt interesserade amatörer i Skåne och Småland och kringliggande trakter. Jag själv är inte interesserad av astrofoto, och det tycks verka som att dom flesta här är bara fotogalna och mest ser Månen som en källa till all olycka, förutom under en förmörkelse, förstås.

Själv observerar jag bara visuellt, med mindre refraktorer, av vilka jag har åtskilliga. Det blir både deep-sky, dubbeltstjärnor, planeterna, Månen och Solen. Jag skulle verkligen gärna villa komma i kontakt med andra amatörer i Skåne/Småland då det bara finns jag och en (1) annan amatör här på Bornholm, som har lång erfarenhet av visuella observationer, och han observerar för det mesta variablar.

Lite om mig själv: Jag bor som sakt på Bornholm, nära Gudhjem. Jag har interesserat mej för astronomi sedan barnsben och har observerat intenst dom senaste 17 år.

Hälsningar!

Clear skies!

Thomas, Bornholm
Astrojensen
Posts: 6
Joined: 2006-01-28 21:23:00
Location: Gudhjem, Bornholm

Post by Astrojensen »

Hejsan Jonas

Planetariska nebulosor är roliga objekt. Kom i håg att om dom är små har dom oftast väldigt hög ytmagnitud och kan klara väldigt hög förstoringsgrad. Jag använder gärna 300x på min 80/1200mm Vixen på objekt som IC 2149 och IC 3568. Jag skulle utan vidare prova 600-800x på en 8" och möjligen 800-1000x på en 12".

Antalet av klara nätter på Bornholm är något högre än i Danmark generellt och sannolikt det samma som i södra Skånes havsnära trakter, Gotland och Öland. Men det är som oftast alltid någon (knappt synbar) dis i luften. Som tur är, är ljusföroreningen inte speciellt kraftig. Dom större byarna ses såklart på också på avstånd, men gatubelysningen är på dom flesta håll av typen som bara lyser rakt neråt och lite till sidan, men inte uppåt. Dom är också mycket behagligare när man åker bil på natten, då dom inte stör nattsynet särskilt mycket. Ljusreklamer finns näst intil inte alls. Det mest irriterande är nog att kyrkorna är upplysta på natten. Och dom är inte särskilt bra på att rikta ljuset åt rätt håll.

Clear skies!

Thomas, Bornholm
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej igen Thomas,

Ikväll var det ju i det närmaste fullmåne men jag begav mig upp till observatoriet, mest i syfte att ta reda på hur pass väl polinställd mitt hebyggda stativ var men också för att se hur bra min 8" Schmidt-Newton uppförde sig i en lite mörkare omgivning än här inne i Kristianstad.

Jag satte upp grejerna och kontrollerade hur väl teleskopet följde och tänkte sedan att jag ändå skulle göra ett försök att titta lite på de starkare objekten.

Jag har nu ett par frågor till dig som erfaren observatör:

Jag tyckte mig se mer än bara den välkända gröna färgen i M42. Den var nog snarare blå. Är detta troligt eller bara ett önsketänkande?

När jag sedan tittade på M45 tyckte jag mig se nebulositet runt ett par av stjärnorna. Jag har hört att denna nebulositet kan man bara se när himlen är riktigt mörk men när jag kom hem och jämförde med en bild som jag själv tagit såg jag att det var en ansamling av nebulositet runt dessa två stjärnor. Återigen, tror du det var önsketänkande eller kan man verkligen se nebulositet i Plejaderna trots att det är i det närmaste fullmåne?

Jag gjorde också ett försök på M51 och kunde urskilja en dimmig fläck men inte mer i det starka månljuset.

I vilket fall som helst tycker jag det var en lyckad "testkväll". Detta var första gången på 6 år som 8":aren fått "känna på" en lite mindre ljusförorenad himmel och det tycker jag lovade gott!

Hoppas du (och alla ni andra också förstås!) haft möjlighet till fina observationer!

Bästa Hälsningar

Jonas
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

I mitt tycke är nebulositeten i M45 inte så svår som endel vill göra gällande, det viktigaste är enligt min erfarenhet att ha "lagom" förstoring så att man kan se en normal himmel som kan kontrastera mot nebulositeten.
Astrojensen
Posts: 6
Joined: 2006-01-28 21:23:00
Location: Gudhjem, Bornholm

Post by Astrojensen »

Hej Jonas

Som Terje säjer så är nebulosan i M45 inte speciellt svår. Jag har inga problem att se den kring Merope, där den är klarast, med min 8x40 kikare på en klar natt. Det är mycket troligt att den skulle kunna ses med en 8", även på en månbelyst kväll. På en klar natt några veckor sedan kunde jag se svaga spår av nebulosan omkring hela M45.

Jag har aldrig kunnat se några färger i orionnebulosan, då jag bara äger små teleskop. Det största är en 85mm Zeissrefraktor och en 6" newton som jag lånar av en kompis som jobbar på Grönland. Jag använder som mest min 80mm Vixenrefraktor och min Zeiss Telementor.

Här var det superklart i går kväll fram till klockan 1.30. Seeingen var riktigt bra och Månen och Saturnus visade fina detaljer i min 80mm Vixen.

Hälsningar

Thomas, Bornholm
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Post by MikkoK »

Ja jag är allt bra när att flytta nu när som helst på grund av detta - ursäkta språket - SKITVÄDER :evil: När ska det vända? Har ju varit mulet i ett år (känns det som) här i Småland...
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D

Return to “Allmänt”