M3 - ragge

Bilder från galleriet
Post Reply
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

M3 - ragge

Post by ragge »

Ny bild i galleriet
Objekt: M3
Exponering: 15 x 5 min iso 800
Fotograf: ragge
Teleskop: Meade LX200-ACF 8"
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: I fredags kväll var det helmulet, det blåste det kuling (med stormvarning) och regnade dessutom sporadiskt. Men prognoserna lovade klart väder. Vindriktningen passade för mitt och Torbjörns favoritställe så vi mötte upp där. Och det blev en väldigt fin natt ! Den sista för säsongen för min del.
Jag fick slänga ett antal subbar pga icke perfekt fokus eller följning - stjärnhopar är krävande objekt på den punkten.

Bildbehandlat med Registar och PS CS5.

Ragnar

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: M3 - ragge

Post by Torbjörn »

Det blev en jättefin M3 som du fick till den här natten. Den gnistrar ju nästan som en hög diamanter! Roligt att se det verkligt lyckade resultatet av den här finalkvällen...för det var det nog.

Vi hade flyt med väderprognoserna och det mesta den här toppenkvällen, prognoserna stämde på pricken. Utan den vindskyddade platsen hade det nog inte varit lika kul däremot :D

Grattis till den vackra M3:an!

/Torbjörn
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M3 - ragge

Post by ragge »

Tack Torbjörn.
Ja, stjärnhopar är bland det vackraste man kan se på natthimlen tycker jag numera. Men det tog lite tid innan jag insåg det.
Finalkvällen blir ett fint minne att ha tills nästa säsong knackar på dörren. Må jag komma ihåg att ta med myggnätet då ;-)

Ragnar
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M3 - ragge

Post by Peter R »

Hej Ragge,

väldigt snygg M3 med fin teckning ända in i centrum vilket är viktigt för att återge 3D-känslan.
Min enda anmärkning är att du har klippt i basen, så visst är bakgrunden sammetssvart men den blir då också platt, aningen livlös samt att svaga detaljer riskerar att försvinna. Det är alltid en smal balansgång mellan det estetiska och det vetenskapligt dokumentära.

/*Peter R
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M3 - ragge

Post by ragge »

Tack Peter för konstruktiv kritik, det uppskattas.
Jag brukar klippa lite i botten ibland, om det kan göras utan att bakgrundsdetaljer tar stryk. Men visst, det är en balansgång.

Ragnar

Return to “Bilder”