M101 Vindsnurregalaxen - Martin Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

M101 Vindsnurregalaxen - Martin Svensson

Post by MartinS »

Ny bild i galleriet
Objekt: M101 Vindsnurregalaxen
Exponering: 34x200 sekunder
Fotograf: Martin Svensson
Teleskop: Star Adventurer/Canon100-400mm
Kamera: Canon 650D (omoddad)
Kommentar: Detta är mitt första astrofoto taget med en ekvatoriell montering. Har tidigare försökt med piggyback på mitt nexstar 6se men utan vidare resultat(men ändå lärorikt :) ). Till denna bild använde jag min nya star adventurer montering och guidekamera. Stjärnorna har en hel del imperfektformer, misstänker att det är koma från objektivet. Det blev lite bättre när jag bländade ner till f8 men tyckte det var tråkigt att tappa så mycket ljus så jag på en mellanväg på 6.3. Brännvidden var 300 så har cropat lite.

Hade varit väldigt glad om någon ville ge lite feedback på editering och om ni eventuellt har andra synpunkter. Jag undrar också om min fokusering kan ha bidragit till aberrationen, vad tror ni? Testade exponeringar på 5:20 utan nämnvärd trailing så känns inte som att det beror på trackingen.

/M

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M101 Vindsnurregalaxen - Martin Svensson

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Kul, du har samma montering som jag har. Dock har jag hållit mig på 150mm och max 120 sekunder, det har gått bra.

Bilden blev ju inte så dålig, den galaxen är ju inte så stor så ganska svår med den här utrustningen skulle jag tro. Men som du säger ser stjärnorna konstiga ut, de brukar se ut med den formen men då strålande radiellt ut från optiska centrum. Det är ju inget enkelt billigt objektiv du har heller även om kanske fasta brännvidder är att föredra. Kan det vara någon skada på objektivet, typ att den fått en hård smäll så någon lins inte sitter i rätt läge? De med image stabilizer är ju ganska känsliga med sina flytande upphängda linser även om jag tror att det inte är ett sådant objektiv du har.

Men mest troligt är nog ändå att den inte guidar perfekt, är ju stora krav på ett sådant stativ och 300mm. Sedan när du alignar blir det den här formen beroende på hur bra eller dåligt guidningen fungerat. Dock tycker jag det ser lite ur fokus. Hur gör du när du ställer fokus?

Du skriver du guidar också, det har jag inte testat med min montering än, men läst att det skall gå på RA axeln. Än så länge har det hållit stjärnorna rätt och ändå har jag bara polinställt den med polteleskopet. Använder Astronomy Tools, en app i min mobil för att underlätta hur skalan skall vara vriden.


När jag alignar och stackar brukar jag göra det som om bilderna vore tagna med dithering, det brukar fungera bra fastän de inte är tagna så. Inga darks eller bias alltså, däremot flats.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: M101 Vindsnurregalaxen - Martin Svensson

Post by MartinS »

Tackar! Ok vad kul, är väldigt nöjd med det än så länge. Bra portabilitet/prestanda ratio, måste släpa rätt mycket på grejerna eftersom jag bor i lägenhet. Jag vet faktiskt inte om objektivet har tagit skada tidigare, jag har det på lån av en släkting. Men det är is L varianten (avktiverad vid fototillfälle ) så ingen superbillig glugg precis. Vet inte hur lämpat det är för astrofoto.

Använder samma app som du. Sen försökte jag på att göra en finjustering med drift align i PHD2 efter det indikerade PHD ett pol-linjeringsfel på ca 2-4' (arc sekunder). Har ingen aning om det är bra nog. :)

Bifogar en bild med 320s 300mm. Jag tycker att man börjar skönja lite trailing där så borde vara safe på 200s? Nu använde jag liveview på kameran, vilket var klurigt. Måste tillägga att jag såg fenomenet med stjärnorna när jag försökte fokuserade. Testade med så minimala ändringar som var möjligt och det gick inte att bli av med. Fick hem en bahtinov mask igår så ska bli intressant att testa. :)
Attachments
guidng.jpeg
320s 300mm f8.jpg
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M101 Vindsnurregalaxen - Martin Svensson

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Du kan kanske låna andra objektiv också, skulle nog hålla mig under 200mm, låter väldigt svårt annars. Jag tror ditt polfel är 2' (bågminuter), inte bågsekunder. På min stora montering en EQ6 brukar jag hamna på ca 5', går nog att få till det bättre i o för sig om man anstränger sig lite mer. Men har monteringen på balkongen så det blir lätt man rubbar något. Dina 2' bör dock räcka till för ett 300 mm objektiv, jag har 680mm till 900mm på EQ6 monteringen och två minuter går bra.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”