DSLR smalband i Pixinsight

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

DSLR smalband i Pixinsight

Post by Magnusedback »

Hej!

Jag tänkte hör om någon har nått bra välfungerande arbetssätt för smalbandsbilder från DSLR.

Jag har fotat ett antal (34*5min) bilder med min Canon 6D (moddad) och ett 12nm HA clipin filter (filtret vinjeterar kraftigt).

Hur processar jag dessa bäst i Pixinsight?

Jag har följt följande flöde nu:
1. Debayer SuperPixel
2. Channel extraction (för att plocka ut enbart röd kanal)
3. Star alignment
4. Winsorized Sigma clipping
5. 2x Drizzle integration (för att få tillbaka lite upplösning)
6. Crop
7. ABE
8. MaskedStretch
9. Histogram Transformation
10. save to 16-bit Tiff


Här finns alla filer om någon vill testa.
https://magnusedback.dattodrive.com/ind ... KQKgRtO09S


Mvh
Magnus
Attachments
red_c_integration_superpixel_drizzel.jpg
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: DSLR smalband i Pixinsight

Post by AstroFriend »

Har ju inte hållit på med det, men sak som bör vara väldigt viktigt när man extraherar den röda kanalen är att man inte gör det på den fram interpolerade bilden. Den röda har ju bara 1/4 så många pixlar så man ser på storleken att det blivit rätt. Den interpolerade har lika många pixlar som original bilden. Jag delar upp färgbilden, eller rättare sagt CFA bilden innan debayer i AJI men av andra orsaker, jag kallar det demosaic.

Debayer Superpixel låter skumt, man behöver inte göra en debayer om man gör på rätt sätt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: DSLR smalband i Pixinsight

Post by Magnusedback »

Hej Lars!

Om jag fattat dokumentationen rätt i Pixinsight är det precis det Debayer superpixel gör.
Alltså bara tar det röda värdet på pixel utan inblandning från någon angränsande pixel.

Och jag upplösning på bilden blir då en fjärde del av ursprunglig storlek, därför jag kör Drizzel senare för att få tillbaks upplösningen.
https://pixinsight.com/doc/tools/Debayer/Debayer.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Magnus
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: DSLR smalband i Pixinsight

Post by Cristofer »

Det finns en funktion i pixinsight som heter SplitCFA, som delar upp bilden i fyra. En röd, två gröna, en blå. Kolla t ex här: https://pixinsight.com/forum/index.php?topic=6249.0" onclick="window.open(this.href);return false;

Superpixel gör inte det, utan slår ihop 4 pixlar till en.

Jag har inte använt SplitCFA själv, men jag antar att man splittar alla frames innan debayer (debayer uteblir), och kör vidare med bara de röda.
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: DSLR smalband i Pixinsight

Post by Cristofer »

Nu har jag testat på dina bilder.

Flöde:
1: SplitCFA, fortsätter enbart med de "röda" bilderna.
2: Cosmetic correction
3: Star alignment
4: Image integration (linear fit clipping)
5: 2x Drizzle
6: Crop
7: Dynamic PSF & Deconvolution
8: Multiscale linear transform (brusreducreing)
9: Stretcha manuellt med Histogram transformation
10: Finjusteringar med curves, localhistogram equalization, dark structure enhance, ACDNR

ic1396.jpg
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: DSLR smalband i Pixinsight

Post by Magnusedback »

Cristofer wrote:Det finns en funktion i pixinsight som heter SplitCFA, som delar upp bilden i fyra. En röd, två gröna, en blå. Kolla t ex här: https://pixinsight.com/forum/index.php?topic=6249.0" onclick="window.open(this.href);return false;

Superpixel gör inte det, utan slår ihop 4 pixlar till en.

Jag har inte använt SplitCFA själv, men jag antar att man splittar alla frames innan debayer (debayer uteblir), och kör vidare med bara de röda.

:good: Jag ska prova med SplitCFA även om jag är rätt övertygad om att Superpixel Debayer och channel extraction ger samma resultat.

"
The Superpixel method is very straightforward. It takes four CFA pixels (2x2 matrix) and uses them as RGB channel values for one pixel in the resulting image (averaging the two green values). The spatial resolution of the resulting RGB image is one quarter of the original CFA image, having half its width and half its height. This method is very fast. It has virtually no artifacts and is very well suited for demosaicing oversampled images (images where the sensor resolution is considerably higher than the resolution of the optics).
"
Från Pixinsght Reference Document.

Den skapar en ny RGB pixel utifrån en den monokroma RGGB arrayen på 2x2 pixlar. Där man ger pixelns röda värde samma som R pixeln och gröna värdet blir medelvärdet från dom två gröna och sedan det blå värdet från B pixeln.

Nedan ser vi ett exempel på hur jag uppfattat att det fungerar.
Superpixel.jpg
Superpixel.jpg (97.2 KiB) Viewed 4596 times
Channel extraction plockar sedan ut enbart det röda värdet ur RGB bilden och skapar en ny monokrom bild.
Men som sagt SplitCFA kanske är smidigare att använda... :D

/Magnus
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: DSLR smalband i Pixinsight

Post by Magnusedback »

Cristofer wrote:Nu har jag testat på dina bilder.

Flöde:
1: SplitCFA, fortsätter enbart med de "röda" bilderna.
2: Cosmetic correction
3: Star alignment
4: Image integration (linear fit clipping)
5: 2x Drizzle
6: Crop
7: Dynamic PSF & Deconvolution
8: Multiscale linear transform (brusreducreing)
9: Stretcha manuellt med Histogram transformation
10: Finjusteringar med curves, localhistogram equalization, dark structure enhance, ACDNR


ic1396.jpg
Tack Crisrofer!

Riktig snyggt, du har verkligen lyckats bra med brusreduceringen tycker jag.
Jag måste ta tag i att lära mig brusreducerar i Pixinsight också.
Kanske också att linear fit clipping fungerar bättre än Sigma Clipping som jag alltid använder.

Mvh
Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: DSLR smalband i Pixinsight

Post by AstroFriend »

Magnus,
DSS har också en funktion de kallar för superpixel. Fungerar antagligen som du säger. Men blir ju lit fel på de gröna kanalerna, de ligger ju förskjutna 1.5 pixel och att bara ta medelvärdet är ju lite rått. Men i praktiken märker man knappast någon skillnad, möjligen med drizzle och om man har väldigt skarp optik. För dig som bara använder den röda har det ingen betydelse.

Jag brukar aligna g1 och g2 med varandra, mest bara för att det känns bättre att göra det riktigt, ingen kan nog se någon skillnad på nuvarande stadium.

Verkar kul att jobba i Pixelinsight.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: DSLR smalband i Pixinsight

Post by Cristofer »

Det verkar bli exakt samma resultat med SplitCFA och Superpixel. Testade på en bild, på ena gjorde jag SplitCFA och tog den röda, på andra gjorde jag Debayer med superpixel, och tog ut den röda kanalen. Sen stretchade jag bilderna identiskt. Övre bilden är den röda kanalen från Superpixel, den undre är den röda från SplitCFA. Jag tror att det är lika bra att köra med Superpixel, då SplitCFA skapar en massa överflödiga bilder man ändå bara slänger.

ic1396_300sec_Light_2017_04_05_230807_HA_frame1_6_0C_amb_5_5C_clone_RGB_SuperPixel_R.jpg
ic1396_300sec_Light_2017_04_05_230807_HA_frame1_6_0C_amb_5_5C_CFA0.jpg