Trapezium

Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Trapezium

Post by Håkan N »

Observering.
Trapezium.

Jag trodde att större Newtons gav mera magnitud än ett mindre teleskop 'om än bättre' design för stjärnor i kikare eller refraktorer ( mot Newton.
Så en större Newton med hög förstoring är då ingen vinnare ( se nedan ) i att plocka ut stjärnorna ut Trapezium, Sirius B etc.
Detta var om AMP's kikare på 100 mm eller 4".
Och en 5" refraktor.

Jag kunde i veckan knappt se E stjärnan i Newton 300 mm.
På 21 mm var det under 90X så vi satt i lägre okular.
På 20X i min kikare är dessa stjärnor som en 'stor' även om jag kan urskilja att det är fler.

Ok, plocka ut stjärnor eller se högre magnitud är väl olika saker. Detta läste jag på CN ;

( jag trodde HÖG förstoring gällde ?

---/---/--

"The E and F stars are much easier to see with lower powers (60-125x) if the optics are sharp. In fair to good seeing they will wash out if you try to bump it too high. With my 130mm refractor, it's rare that I don't see all six stars in the Trapezium unless seeing is poor. Even then, E is sometimes visible as a blur.
Sirius B is similar for me as my best views are with a 160mm scope at 120x.
If the APM 120's are equal to or better than the 100's optically, they should be able to see both E and F components around 75x and a good set of eyes."
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Trapezium

Post by timokarhula »

Att du bara kunde se fem stjärnor i Trapetset med 30cm kan ha berott på dålig seeing och stjärnornas låga höjd. Med 10-tums Dobson i Sverige kunde jag inte heller se F-stjärnan. Med lika stort teleskop, samma förstoring och liknande seeing kan jag enkelt se sex stjärnor i Trapetset när Orion är nära zenit i Australien. Höjden över horisonten gör alltså väldigt mycket. Det var först för två veckor sedan som jag kunde se Trapezium F för första gången med 10-tums RC-teleskopet i Västerås. Jag använde Baader Hyperion zoom-okularet och 250x förstoring. Det kan ha berott på att vi hade bytt ut fokuseraren och nu fungerade finfokus mycket bättre. Glädjande nog kunde jag enkelt se Trapezium F med min nya 12-tums SkyWatcher och 188x på morgonen den 12 november när Orionnebulosans höjd var bara 15° och det var taskig seeing. Stjärnorna flimrade kraftigt. Att man skulle se Trapetset sämre med högre förstoring känner jag inte igen. Däremot blir bilden finare med låg förstoring när stjärnorna är som nålstick.

/Timo K
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Trapezium

Post by magnahrl »

När Trapetset står något så när på anständig höjd och seeingen ok ser jag rutinmässigt e stjärnan med både min OOUK 8" f/6 Newton och C8 av årsmodell -73. F stjärnan ser jag ofta vid god seeing, dock får jag ofta ta till indirekt seende. Förstoringar är max 200X. Vid högre förstoringar har jag aldrig sett dem. Vet inte varför -kanske pga min begränsade apertur?

Vänligen,
Magnus
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Trapezium

Post by Håkan N »

Jag var i ett villaområde men jag tror mest det berodde på luften och höjden.
I lägre förstoring med 21 mm och 88X såg vi inte E, men med viss envishet såg vi den om än otydlig på 8 mm okular.
Men det pulserade kraftigt.
Det låter nästa otroligt även om bra väder om man ser F med en 120 mm kikare.

Min 32 mm vet jag nu vad den ger även om optiken är knivskarp, och när jag jämför mot det dubbla i min Zeiss 60 mm, och hopen är då inte stor !
Att det dubbla sen ( 120 mm ) plockar ut stjärnan F, har svårt att köpa det och det i 75X.

Jag vet refraktorer är bättre mot stjärnor, men dessa är ju ofta inte så stora så Newton vinner.
Hörde priser på 600 tusen på 200 mm refraktorer. ( Måste vara stora och tunga pjäser det där !
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Trapezium

Post by Hans Bengtsson »

Precis som Timo och andra skriver, så är altituden (höjden över horisonten) väldigt avgörande för hur lätt det är att se stjärnorna E och F i Trapetset. Dessa två stjärnor är ju relativt ljusstarka (magnitud 10 eller 11, om jag minns rätt) men ligger bara några få bågsekunder från stjärnor som är ännu mycket ljusstarkare. De starkare stjärnorna bländar därför, det är samma fenomen som inträffar rent allmänt när man ska kolla dubbelstjärnor med en komponent som är mycket ljusstarkare än den andra (Sirius är ett välkänt exempel).

Det gäller att ha hyggligt stabil luft för att separera komponenterna, och det har man sällan när ljuset har fått färdas lång sträcka genom vår atmosfär, dvs när altituden är liten. Det är således väldigt mycket enklare att se E och F i Trapetset om Orion ligger högt på himlen - vilket den ju aldrig gör från våra trakter.

Det gäller hos oss att passa på när Trapetset ligger ungefär i söder, på största möjliga altitud. Och när seeingen är så bra som möjligt; transparensen är inte avgörande om man har ett teleskop på 8 tum eller större. Hög förstoring är givetvis en fördel, men för att man ska kunna förstora ordentligt krävs hyggligt lugn luft, annars blir allt bara blurrigt. Och stort teleskop är givetvis också en fördel.

Objekt relativt nära horisonten är inte så lämpliga om man vill kolla ett teleskops kapacitet, eftersom atmosfären blir en så avgörande faktor. Men om två teleskop står sida vid sida, då går det förstås att jämföra.

mvh
Hans Bengtsson

Return to “Nybörjarfrågor”