Kamera moddning

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Kamera moddning

Post by micke187 »

Min första tanke var att göra en full spekrum mod och sen använda ett astronomik ir/uv block clip filter. Enklast möjligast.
Men läste nånstans att de inte funkade lika bra för användning till just refraktorer eftersom de är ett linsteleskop.
Var något med att stjärnor svällde upp(bloated stars).
Tror att de var för att ir/filtret inte satt tillräckligt nära sensorn som de de uppstod.
(Rätta mig om ja har fel)
Så de är därför ja gör en baader mod som de flesta har gjort:)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kamera moddning

Post by AstroFriend »

Det låter mer som om de menade om man inte hade ett filter som klipper bort IR och då får man just det problemet. Men att var det sitter skulle påverka i det avseendet har jag svårt att föreställa mig. Men det brukar vara bättre att det sitter en bit bort från sensorn eftersom det ofta blir mindre tydliga reflektioner då med ringar runt stjärnor. De kanske missförstod och trodde det var ett annat filter du skulle ha på teleskopet som inte blockerade IR? Det är väldigt troligt att det är så.

Bygger jag om min kamera så kommer jag i varje fall börja med ett externt filter. Ett internt kan kanske komma på tal om jag vill fota genom kameraobjektiv. Men även där kan man ju ha externt filter genom att sätta det på frontlinsen om det inte är alltför stor diameter. Sedan gäller det att objektivet kan fokusera bortanför oändligt, annars återstår bara internfilterlösningen om man inte bygger om objektivet och ändrar fokusjusteringen.

En sak som försvårar är att dustremovern inte alltid går att ta bort, då kanske man måste limma i varje fall, beror lite på kameramodell. Här är det fördel med gamla kameramodeller som Canon 350D, 5D som inte har någon dustermover. Ibland kan det fungera att stänga av dustremovern i kamerainställningen. Gäller då bara att inte aktivera den igen för då brukar ERROR komma upp i displayen och kameran låser sig. Man kan kanske lura kameran genom att ersätta dustremovern med ett motstånd som ger samma last, men inte sett någon skrivit om det.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Kamera moddning

Post by Miska »

Fick svar från ett Canon serviceställe i Berlin, Tyskland:
Dear Mr,

thanks für your mail.
We can remove the Filter, costs are about 150,00 Euro.
Pleace attach the Baader Filter.
You can send the camera for an repair to our workshop.
If you sent the camera, please attach a letter where you describe the error, and the address where to send the lens after the repair.
For the shipping to Germany we will charge 35,00€ by insurance by UPS and cash on delivery.
Repair time at the moment about 3 weeks.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Kamera moddning

Post by micke187 »

AstroFriend wrote:Det låter mer som om de menade om man inte hade ett filter som klipper bort IR och då får man just det problemet. Men att var det sitter skulle påverka i det avseendet har jag svårt att föreställa mig. Men det brukar vara bättre att det sitter en bit bort från sensorn eftersom det ofta blir mindre tydliga reflektioner då med ringar runt stjärnor. De kanske missförstod och trodde det var ett annat filter du skulle ha på teleskopet som inte blockerade IR? Det är väldigt troligt att det är så.
Ah du ja läste nog fel såg ja nu de de tog upp var CLS clip filter.my bad..
Men då tycker ja de är konstigt om folk väljer att sätta in ett Baader filter när man på ett mkt enklare sätt som du skriver ha Clip-filter istället.
Då blir ju hela moddningen ett snätt enklare med om man kan välja det.
Då har man ju möjlighet att byta filter mkt enklare som sagt.
Fast clipfilter kanske inte varit ute på marknaden så länge?
AstroFriend wrote: En sak som försvårar är att dustremovern inte alltid går att ta bort, då kanske man måste limma i varje fall, beror lite på kameramodell. Här är det fördel med gamla kameramodeller som Canon 350D, 5D som inte har någon dustermover. Ibland kan det fungera att stänga av dustremovern i kamerainställningen. Gäller då bara att inte aktivera den igen för då brukkar ERROR komma upp i displayen och kameran låser sig. Man kan kanske lura kameran genom att ersätta dustremovern med ett motstånd som ger samma last, men inte sett någon skrivit om det.
Har följt denna video när han tar bort båda filtren så de ska tydligen funka bra ändå.
Eftersom de är samma modell på kamera som jag har så :) Finns ingen dustremover på min modell så de blir en mindre sak å bry sig över :P
https://www.youtube.com/watch?v=uYQzZEbyhyM&t=2677s" onclick="window.open(this.href);return false;
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kamera moddning

Post by AstroFriend »

Jag har ingen erfarenhet av clipin filter, men är redan limningen svår av Baader filtret så tycker jag också clipin filter borde vara att föredra. Ett undantag vet jag i varje fall, på en fullframe kamera låser den spegeln för att få plats. O andra sidan har man ju ingen större nytta av spegeln i astrosammanhang.

Alla moderna dslr kameror har någon sorts dustremover, är nog inte så lätt att se, den brukar sitta på ena sida på någon av glasbitarna. Vanligast med en piezzoelektrisk enhet.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Kamera moddning

Post by micke187 »

En sak ja kom på nu är ju att också objektiv inte passar med clipin filter då filtret kommer ivägen.
Var nog helt insnöad på teleskop på den biten..

Här läste ja om dustremover att de inte finns till min kamera.
Det är vel samma sak som sensor cleaning unit?http://support-th.canon-asia.com/conten ... 68100.html
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kamera moddning

Post by AstroFriend »

Vad jag vet så ska clipinfilter gå att använda på en APS-C kamera med objektiv, det är väl själva vitsen med clipin filter, eller?

Det var ju märkligt att 1100/1200D verkar vara utan självrengöring, men så mycket enklare att modda den då så det var ju ingen nackdel om det nu inte är något annat som ställer till det. Det var en riktigt intressant länk du hittat.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Kamera moddning

Post by micke187 »

AstroFriend wrote:Vad jag vet så ska clipinfilter gå att använda på en APS-C kamera, det är väl själva vitsen med clipin filter eller?
glömde nog till lägga "endel" objektiv som inte passar för de objektiven går ännu längre ner efter Bajonettinfästningen å då blir filtret ivägen.

Ja för det det enda i inställningar på 1200d så finns de bara så du kan öppna spegeln för att rengöra manuellt.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Kamera moddning

Post by Quilding »

Mmm, det är EF-S-objektiven som inte passar. EF går utmärkt.

/Q
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kamera moddning

Post by AstroFriend »

Kom på en sak till som gör det kanske lite knepigare om man skall använda kamera objektiv.

Clipin filter är nog mycket tunna. Jag tror i varje fall att clipinfiltren är extremt tunna, någon som vet bättre? De filterar rätt men den optiska backfocusen blir fel. Det får man kompensera med den extra glasbiten som ersätter originalfiltret. Annars kommer bara vissa objektiv klara av att fokusera på oändligt, de som klarar av att fokusera bortom oändligt.

Det här att bara vissa objektiv klarar att fokusera på oändlighet gäller ju också när man har ett externt ir cut filter på objektivet som jag skrev lite tidigare här. Mitt Sigma APO 150 mm f/2.8 verkar ha ganska mycket extra marginal på fokusen, vill minnas att även 50 mm f/1.8 och Tamron zoomen har det. Men jag har ingen moddad kamera att testa på.

Generellt brukar autofokus objektiv vara gjorda så medans manuella har ett mekaniskt stopp vid exakt oändligt med lite marginal för temperatur variationer.

Någon kanske testat vilka objektiv som fungerar utan den här extra glasbiten som krånglar till det. Då menar jag inte att autofocus utan att det går fokusera manuellt med autofokus objektiv.

Vissa Canon modeller går det också att fintrimma autofokusen för varje objektiv. Vet dock inte om detta medger tillräcklig focus förskjutning.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Kamera moddning

Post by micke187 »

Här kan man läsa lite om IR-Filter och klar glas.
http://dslrmodifications.com/rebelmod450d18.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Som sagt de blir problem för IR spekrumet blir för brett när man använder autofokus för objektiv.
Är helt insnöad på teleskop på de här så har inte tänkt nå nämnvärt för hur det påverkar objektiv med autofokus.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Kamera moddning

Post by Juicy6 »

Astronomiser som moddar kameror skriver:

Recently, a myth has grown up around the use of EOS clip filters with modified dSLR cameras. The myth says that as the thickness of an EOS clip filter is very similar to that of the rear filter in a two filter dSLR (400D, 450D, 500D, 1000D, 40D, 50D) that autofocus accuracy is retained by simply removing the rear of the two filters and then using a clip filter. This article explains in brief why this isn't the case.

http://www.astronomiser.co.uk/eosclip.htm

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kamera moddning

Post by AstroFriend »

Hej Christer,
Det var en bra illustration vad gäller autofocusen. Kanske autofocus sensorn går att finjustera läget på så man slipper kompensationsfiltren framför sensorn. Fast fortfarande gäller att focus på objektivet måste räcka till och inte går mot stoppet, även om man focuserar manuellt.

Nu använder inte jag kamerans autofocus vid astro, provat någon gång på månen. Men mycket bätttre att göra det manuellt.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Kamera moddning

Post by micke187 »

Här hittade ja en tråd om refractorer och bloated stars.
Fick det om bakfoten först när ja trodde att de var att filtret inte satt tillräckligt nära men utan att det blev så utan IR-filter.
Förutsatt att de stämmer det de skriver om.
http://www.cloudynights.com/topic/51117 ... s-through/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fast de kanske de blir samma sak även om man använder ett objektiv med?
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kamera moddning

Post by AstroFriend »

Bloated stars är framförallt ett fenomen man får på optiska instrument uppbyggda med linser. Enkla teleskop med två linser i objektivet är sämst, klarar inte ens det visuella området utan att bryta ljuset fel och stjärnorna flyter ut. Ett teleskop der den ena linsen är utbytt mot en ED lins är bättre medans trippletter än bättre och färgfelen knappt märkbara. Dock är det bara visuella området. Tar man bort kamerans interna ir filter ökar man våglängds området utanför vad teleskopet är konstruerat för, likaså gäller det kameraobjektiv, även dyra apo objektiv.

Ett spegelteleskop har inte problemet att det bryter våglängderna olika, alla hamnar i fokus. Dock är ju en koma korrektor något som man kompletterar ett spegelteleskop med, den är uppbyggd av linser och därmed blir det en felbrytning beroende på kvalite.

På gamla kameralinser finns ett rött R som visar var fokus hamnar för ir våglängder.

Så antingen fotar man rgb eller ir och ställer in fokus för var och en. Vilket bestämmer man med vilket filter man använder.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;