Vinculum med RY Lyrae

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Vinculum med RY Lyrae

Post by Hans Bengtsson »

Vi har tidigare startat en tråd som handlar om asterismen Aratrum (Plogen) med miran Chi Cygni. Här kommer ett liknande fall, denna gång med en mira som först och främst lämpar sig för teleskop eller stora fältkikare. Asterismen heter Vinculum, på svenska Kedjan, och miran heter RY Lyrae (förkortas RY Lyr).

RY Lyr upptäcktes fotografiskt av den engelske amatörastronomen Arthur Stanley Williams, han levde 1861-1938. Se bild som visar upptäcktsartikeln nedan, den är från 1903. Ni ser också ett porträtt som visar Williams, liksom två kartor, en aktuell ljuskurva från SVO, samt ett diagram som illustrerar periodförändringarna (källa: Thomas Karlsson).

Båda kartorna har norr uppåt. Den övre omfattar 10x10 grader och visar stjärnans position i förhållande till Vega och andra ljusa stjärnor i Lyra. Den nedre kartan omfattar 0.5x0.5 grader, och här framträder den märkliga asterismen Vinculum med all önskvärd tydlighet. Fem ungefär lika ljusa stjärnor som ligger på nästan rak linje. I denna kedja finns en lucka - men när RY Lyr är ljus täpps luckan till!

Just nu är RY Lyr på väg mot maximum. Den anbefalles som observationsobjekt, inte minst tack vare asterismen Vinculum.

mvh
Hans Bengtsson
RY Lyr upptäckten.PNG
RY Lyr upptäckten.PNG (70.74 KiB) Viewed 3559 times
RY Lyr upptäckaren.png
RY Lyr upptäckaren.png (92.43 KiB) Viewed 3559 times
RY Lyr 10x10 deg.png
RY Lyr 30x30amin.png
RY Lyr SVO.png
RY Lyr SVO.png (18.25 KiB) Viewed 3559 times
Attachments
RY Lyr period.png
RY Lyr period.png (4.17 KiB) Viewed 3559 times
RY Lyr period.png
RY Lyr period.png (4.17 KiB) Viewed 3563 times
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Vinculum med RY Lyrae

Post by Björn »

Jaha, ännu en stjärna att addera till listan :D
Synd att jag inte tänkte på den igår när det var så fint ute.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Vinculum med RY Lyrae

Post by Hans Bengtsson »

Det finns många spännande stjärnor däruppe!

Man hajar till när man får in Kedjan i synfältet i teleskopet. Ögat reagerar omedelbart när det plötsligt uppenbarar sig en nästan exakt rät linje med ljusa stjärnor mitt bland alla andra stjärnor som ligger spridda lite hur som helst. Och om Kedjan är obruten, dvs innehåller 6 stjärnor istället för 5, då vet man att RY Lyr håller till nära maximum.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Vinculum med RY Lyrae

Post by Björn »

SMHI hade utlovat fint väder idag, men därav blev intet. :evil:
Lyckades få några obsar mellan moln-trasorna och gjorde även ett försök med RY Lyr.
Och visst, jag hittade kedjan (väldigt fin) men kunde bara ana RY Lyr med indirekt seende pga moln och dis.
Så någon jämförelse-stjärna i den magnitud-trakten gick tyvärr inte att se under de förhållandena.
Och att rapportera in <9.4 är väl inte så meningsfullt kanske?
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Vinculum med RY Lyrae

Post by Björn »

Det blev ett par timmar fint väder ikväll i alla fall även om månens ljus var vansinnigt störande.
RY Lyr syntes tydligt i kedjan trots att den bara ligger på 10.4 (min skattning ikväll).
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Vinculum med RY Lyrae

Post by Katarina H »

Varmt och behagligt ute men tunna moln som tog över till slut. Provade att kolla på Vinculum med 65 mm 15-45x. En fin svag liten kedja med glapp. Det gick inte att se RY Lyrae. Hade inte koll på variabelns magnitud innan jag kollade.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Vinculum med RY Lyrae

Post by Hans Bengtsson »

Vad roligt att ni tog en titt på Vinculum (Kedjan)! Det är ju så med asterismer, att vi som visuella observatörer av stjärnhimlen använder dem jämt och ständigt, vid sidan om stjärnbilderna, för att orientera oss. Även om vi kanske inte alltid tänker på det. Utan asterismer skulle det inte gå att stjärnhoppa.

För egen del brukar jag se små hus, små karlavagnar, små norra kronor, små Cassiopeia-liknande W:n, osv, för att inte tala om alla kvadrater och pilar och pentagoner. Och vid SS Cygni finns ett litet Orion. Jag minns att Margareta Westlund brukade se avtryck av kattfötter lite här och var på himlen! Asterismerna lägger grunden för effektiv stjärnhoppning.

De allra flesta asterismer får förstås inga namn annat än möjligen i den enskilde observatörens huvud. Men ibland händer det. Angående Aratrum (Plogen) och Vinculum (Kedjan) så tyder mina efterforskningar på att namnen kan spåras till en och samma källa.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Vinculum med RY Lyrae

Post by Katarina H »

Jo, det är lite som med asterismer, man ser ju ett mönster helt klart... och har man väl en gång sett mönstret så är det svårt att inte se det. :D

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Vinculum med RY Lyrae

Post by Hans Bengtsson »

Med åren blir man lätt yrkesskadad, eller snarare hobbyskadad, om man observerar stjärnhimlen. Så snart jag ser fyra saker (vad som helst) som bildar ett parallelltrapets som liknar den figur där AF Cygni ingår så hajar jag till och tänker AF Cygni. Om man kollar på ordet parallelltrapets på svenska Wikipedia så har dom förresten valt en illustration som nästan exakt avspeglar AF Cygni-figuren.

Läste en gång om en aktiv observatör av dubbelstjärnor som så snart han såg två avlägsna sken från billyktor inte kunde avstå från frestelsen att bedöma positionsvinkeln mellan dessa.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Vinculum med RY Lyrae

Post by Björn »

Ja, mönster av alla de slag är verkligen viktiga när man stjärnhoppar.
De är en förutsättning för att komma ihåg vilka vägar man ska gå för att hitta till sin variabel.
Precis som du, Hans, så har jag pilar. cirklar, fyrkanter, hus, halvcirklar m.m.

Det första mönstret som jag blev väldigt förtjust i (förutom Plogen) är den cirkel av stjärnor där S Crb ingår.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Vinculum med RY Lyrae

Post by Hans Bengtsson »

Cirkeln som ligger vid S CrB är en asterism som heter Corona Minor (Lilla Kronan), för att skilja den från den stora halvcirkel som utgör stjärnbilden Corona Borealis (inom vars gränser Corona Minor ju ligger).

Mvh
Hans Bengtsson

Return to “Variabla stjärnor”