NGC 869 NGC 884 Dubbelhopen - Mats Olsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

NGC 869 NGC 884 Dubbelhopen - Mats Olsson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 869 NGC 884 Dubbelhopen
Exponering: 10x5min
Fotograf: Mats Olsson
Kommentar: Den här bilden är egentligen ett par dagar gammal, men jag tänkte att det kunde vara kul att få den bedömd här. Tog den medan jag väntade på bättre tider (Flaming star). Man kan spåra en orundhet på vissa stjärnor vilket bör bero på en lös lins i min TS flattener (väntar på en ny nu). Bilden är helt opressad, har använt raka kurvor hela vägen, tyckte inte det behövdes. Bara en liten touch av Noel för att få en större dynamik på stjärnorna. Det finns ett intressant fenomen, spikes på en eller två stjärnor (inte Noel den här gången). Vet inte om det kan bero på iskristaller på linsen, vilket jag hade. (Det var lite kallt)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: NGC 869 NGC 884 Dubbelhopen - Mats Olsson

Post by GAIS »

Trevlig bild. Jag tror den dock skulle må bra av lite mer PS.
Dina spikes känner jag igen från min WO. Du ser det även på att stjärnorna generellt inte är runda (trots att följningen verkar kanon). Detta kan även turbulens ställa till med (dock inte spikes)
Jag har mycket sällan problem med imma o is (oavsett ute temp), men ibland är luften för blöt för att det inte skall uppstå, gärna just kring nollstrecket..
Dock sker det så sällan att jag aldrig använder mina värmeband på WO. PÅ guideskopet måste jag ha på det jämt...
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: NGC 869 NGC 884 Dubbelhopen - Mats Olsson

Post by Mats »

Tja, följningen kan ju bara vara kanon med en HEQ5. :D Jag vässade bilden en liten aning, men bara lite...
I brist på min TS flattener har jag nu dammat av min gamla WO 0.8 vII reducer/flattener. Den funkar väldigt bra på SW ED80:an med min Nikon. Hoppas att det ska gå att ta bilder på FLT98:an också. Jag har ringar som ger mig rätt avstånd till sensorn på ca 1mm när. Ska testa nu på tisdag kväll, då ska det visst bli klart. Om det funkar så får jag ju dessutom ett snabbare teleskop, det kan jag behöva med min färgkamera...
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: NGC 869 NGC 884 Dubbelhopen - Mats Olsson

Post by Robert »

Dubbelhopen är ett mycket vacker visuellt objekt som är svår att fånga bra på bild tycker jag. Du har däremot lyckats fånga dubelhopen fint med fina färger på stjärnorna som ger liv i bilden.

Följningen verkar var bra som sagt men man undrar lite var spiksen kommer ifrån. Nån reflektion i ljusstrålgången kanske?

Return to “Bilder”