M31 Andromedagalaxen - Kent Kihlberg

Bilder från galleriet
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

M31 Andromedagalaxen - Kent Kihlberg

Post by anivision »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromedagalaxen
Exponering: 5x10min
Fotograf: Kent Kihlberg
Teleskop: WO Megrez 90
Kamera: Atik 320E
Kommentar: Jag har lite svårt att veta hur jag får fram detaljer i bilden med hjälp av Photoshop. Alla tips välkomnas. Jag skickar gärna bilder om det är någon som vill testa att få till något bättre än det här.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Kent Kihlberg

Post by AstroFriend »

Har du dropbox så kan du ju lägga upp dom där, maila är nog dom för stora för.

Många använder fotoprogram även för de grundläggande sakerna. Själv tycker jag det känns lite fel. Använder själv dss, fitswork och astroimagej i olika kombinationer. Då om det blir rätt gjort har man en bild som man kan finlira med i fotoprogram enligt mitt tycke, nu brukar jag inte göra det där sista. Men man gör kanske mest som man är van att göra.

AstroImageJ som jag börjat använda på sista tiden är riktig intressant och man kan både skriva egna funktioner och makron, ett open sourche program. Finns ett par makron på min hemsida att ladda ned. Jag har skrivit de speciellt för Canon som ger lite extra värdefulla funktioner.

Det går att läsa in fitsfiler också men man får då utveckla egna makron om det skall bli bekvämt att arbeta med det.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: M31 Andromedagalaxen - Kent Kihlberg

Post by anivision »

Här finns alla rådata-filer på min M31:a om det är någon som vill leka lite:

http://www.anivision.se/images/M31_10min%20_guided.zip
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Kent Kihlberg

Post by AstroFriend »

Jag skall ladda ned de när jag kommer hem. Är det en färgkamera? Ser ut som det.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: M31 Andromedagalaxen - Kent Kihlberg

Post by anivision »

Ja, det är en färgkamera, även om man på mina bilder kan tro att den bara fotograferar i gult :shy:
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Kent Kihlberg

Post by Tannerswe »

Nu är jag en väldig nybörjare på detta.

Men när jag tar in bilderna i DSS så säger den att det är gråskalebilder. Hur får man programmet att tolka dem som färg?
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: M31 Andromedagalaxen - Kent Kihlberg

Post by Miska »

De är färg. Rådatan är grå, men det finns datalagring för RGBCMYK i de olika kanalerna, det är vad jag har lärt mig i skolan om råfiler (RAW), vilket var iofs för mer än 15 år sedan. Själva RAW har ju funnits länge, men blev populärt i samband med digitala kameror.

DSS visar gråskala, men när man reglerar RGB så får man fram färgbilden.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M31 Andromedagalaxen - Kent Kihlberg

Post by Robert Habolin »

vad kör du för debayer? jag testade i både pixinsight o Nebulosity, och i Neb blev bilden blå, i Pix mer gul.

men nånting verkar vara lite off, för vilken än det är så är stjärnorna nästan helt färglösa. Jag vet att i Nebulosity bör man ställa in vilken kamera man använder för att få rätt debayering.. Pix har jag typ aldrig använt tidigare för det. ( har mono kamera så jobbar aldrig med färdiga färgbilder..)

sen är ju mitten av galaxen som du fotat ganska "gul". kolla andra bilder för ref.

ang detaljer, finns massa knep, men mest handlar det om bra signal. behöver nog mer data än så är jag rädd..

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: M31 Andromedagalaxen - Kent Kihlberg

Post by anivision »

Visst blir bilden gul. Om man tittar på min andra bild (på M57, viewtopic.php?f=36&t=13812) som jag tog samma natt så ser färgerna ut att stämma bättre.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: M31 Andromedagalaxen - Kent Kihlberg

Post by Miska »

Har du PixInsight @anivision ? Provat det nån gång?
De har 45 dagars trial på sin hemsida som kanske ger dig de rätta virket du vill åt. Grymmaste programmet som finns och lätt värt de 2700kr den kostar, om man vill ha det sen. @Martin F snackade nåt om att de ev kommer tillämpa mer funktioner i programmet, vad exakt och när vet jag inte, får fråga honom om det.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Kent Kihlberg

Post by Tannerswe »

MSaarikko wrote:De är färg. Rådatan är grå, men det finns datalagring för RGBCMYK i de olika kanalerna, det är vad jag har lärt mig i skolan om råfiler (RAW), vilket var iofs för mer än 15 år sedan. Själva RAW har ju funnits länge, men blev populärt i samband med digitala kameror.

DSS visar gråskala, men när man reglerar RGB så får man fram färgbilden.
Nu var ju min fråga om hur man får DSS att förstå att det är färg och inte gråskala. Att den stackade bilden ser grå ut är en annan sak men här var den i fråskala. Sen var det väl ändå FITS filer som är uppladdade och inte RAW?
ex1.jpg
Men jag hittade svaret på min fråga här:
ex3.jpg
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: M31 Andromedagalaxen - Kent Kihlberg

Post by Miska »

Tannerswe wrote:Nu var ju min fråga om hur man får DSS att förstå att det är färg och inte gråskala. Att den stackade bilden ser grå ut är en annan sak men här var den i fråskala. Sen var det väl ändå FITS filer som är uppladdade och inte RAW?
Det kunde du väl ha sagt i första början? :D
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: M31 Andromedagalaxen - Kent Kihlberg

Post by anivision »

Nu börjar jag bli vansinnigt nyfiken på hur Tannerswe lyckas få till bilden :|
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

M31 Andromedagalaxen - Kent Kihlberg

Post by Tannerswe »

Jo jag testade lite. Och inte för att min variant är mer rätt eller så. Men något sånt här skulle jag nog jobbat mot. Detaljer var inte så kämpigt att få fram tycker jag, kanske blev det lite i överkant här.

Däremot var färgerna en riktig utmaning att få till så som jag ville och här bråkade jag en bra stund. Och med tanke på dina långa subbar så tycker jag att även lite mer nebulousitet borde ha kommit fram. Men om du kompletterar med 2-3ggr till med data så kanske.

Jag har även stretchat stjärnorna separat för att hålla dem under bättre kontroll och tightare.
ex4c.jpg

För att få fram detaljer så har du ett par alternativ i Photoshop som jag tycker är effektiva

* Stretchning med Kurva. Här kan du kanske vara lite mer aggressiv än du varit.

* Ta bort dis/dehaze. Under plugin och Camera-raw filter kommer du åt denna och 5e symbolen (fx). Ett relativt högt värde tar fram bra med detaljer i mellanregistret

* Google Nik Collection är numera gratis och i Color Efex Pro 4 finns funktionen detail extraction som är väldigt effektivt för detaljer och kontrast.

* Plugin-samlingen Astronomy Tools (typ 100:-) har en funktionsmakro som heter Local Contrast Enhancement som ger en fin effekt även den.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: M31 Andromedagalaxen - Kent Kihlberg

Post by anivision »

Grymt jobbat!

Jag är shockad och inser att jag har ett enormt arbete framför mig med att lära mig så mycket mera. Dina Tips här är mycket välkomna! :good:

Jag så dessutom i en annan del av forumet att du har ett program som heter StarTools, har du använt det till behandlingen av denna bilden?

Frågan är också om jag kan lägga denna bild i mitt galleri, naturligtvis med en hänvisning till att det var du som fixade till behandlingen ;)