StarTools

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
User avatar
Ragge Lundmark
Posts: 60
Joined: 2015-10-07 18:20:20
spamtest: JA
Location: Umeå

StarTools

Post by Ragge Lundmark »

Hej.
StarTools ser ut att vara ett kraftfullt program för redigering av astro-foton och dessutom mycket billigare än t.ex. PixInsight. Är det nån här som använder just StarTools?

/Ragge
Outerlake Observatory Bortle 4
Sky-Watcher 250 PX F/4,7
Samyang 135/f2
Sky-Watcher Startravel-80T/400 + QHY5L-II
NEQ6 Rowan Belt mod. + Zero Backlash mod.
QHY PoleMaster
ZWO ASI294MC Pro
ZWO ASI224MC
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: StarTools

Post by Tannerswe »

Jag har använt Startools ett par år nu. Främst till mina astroscape/nightscape bilder för att kontrollera/minska stjärnornas storlek.

Men även nu nyligen för behandlingen av min M33.
Image
http://astronet.se/view_image.php?id=46 ... =3&filter=


Denna är stackad i DSS och sen är stretching, detaljframtagning, färgbehandlung coh brusbehabdling gjord i StarTools. Just för dessa uppgifter så är StarTools smidigt och väldigt potent och jobbar hela tiden med linjära data fram tills man gör den avslutande brusreduceringen. Vad jag förstått så är det i princip samma grundverktyg som finns i PixInSight som StarTools använder. Denna bild tog jag som ett sista steg in i Photoshop för slutjusteringar av kontrasten och färgbalansen.

Det jag gillar är smidigheten och lättheten man får fram väldigt potenta bilder från sitt material. Säg att det i StarTools tar max 10 minuter från start till brusreducering när man lärt sig hitta. Just för galaxer gillar jag hur smidigt man kan få en bra grundfärgsättning med hjälp av programmet.

Det jag saknar lite är kontrollen som jag tycker att man har i tex i Photoshop. Men nu är jag så farligt inkörd sen en 15 år tillbaka i Photoshop att allt som avviker och är annorlunda har en viss tröskel att komma över :P

I princip har jag lyckats skapa en liknande bild i photoshop av min M33 som StarTools ger, men det tar betydlig mer tid och jag känner att jag inte helt har tillräckliga tekniker att nå dit jag vill... men snart så :P


En väldigt bra Video om programmet är den livestream som skaparen Ivo hade på Astro Imaging Channel.
https://www.youtube.com/watch?v=hqm4mB2TKN0
Där förklarar han rätt bra bakgrunden och ger tips om de flesta verktygen. Den tillsammans med någon av de som Ivy själv gjort så kommer man långt.
https://www.youtube.com/user/StarToolsAstro

Vill man testa så är demoversionen den fulla versionen av programmet, så när på att man inte kan spara.

Aktiviteten verkar ha gått ner lite senare år. Länge sen någon ny video las ut (2år) och länge sen det kom någon uppdatering (1år). Dock så är han aktiv på forumet för programmet och svarar på frågor om det mesta.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: StarTools

Post by megmar »

Jag använder också StarTools och tycker det var väl använda pengar. Jag har dock inte provat PixInsight vilket säkert är ett mer kompetent och komplett paket som tex inkluderar stackning (det ingår ej i StarTools).

Värt o nämna är väl också att StarTools profilerar sig som ett program där det inte spelar jättestor roll i vilken ordning du gör saker o ting. Kommer du på att du vill göra deconvolution efter wipe, stretch och färgbalans så är det helt OK. På nåt sätt ser den till att processningen sker på bästa sätt ändå med sk "tracking". Underlättar ju förstås när man är ny på bildbehandling!
Programmet slukar internminne i hästväg så se till att du har åtminstone 6-8 GB.

Det som får mig att bli jättesugen på PixInsight är faktiskt scripting delen. Jag gillar att man får lite mer koll, kunna labba med nya algoritmer och att man kan dela script med andra användare osv...
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
User avatar
Ragge Lundmark
Posts: 60
Joined: 2015-10-07 18:20:20
spamtest: JA
Location: Umeå

Re: StarTools

Post by Ragge Lundmark »

Tack för snabba svar. M33 ser ju fantastisk ut, Tannerswe. Och det verkar vara som du säger, "megmar", att det är mycket för pengarna. Har kollat ett par tutorials på You Tube och det ser ut att vara hyffsat lättjobbat.
Sitter och labbar med demoversionen på min gamla dator då min nya pajade. Men det går tungt. Jävligt tungt! Programmet kräver ju, som sagt, ramminne. 8Gb minst. Har bara 2Gb på "gamla bettan" så det tar sin tid :)

/Ragge
Outerlake Observatory Bortle 4
Sky-Watcher 250 PX F/4,7
Samyang 135/f2
Sky-Watcher Startravel-80T/400 + QHY5L-II
NEQ6 Rowan Belt mod. + Zero Backlash mod.
QHY PoleMaster
ZWO ASI294MC Pro
ZWO ASI224MC
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: StarTools

Post by anivision »

Jaha, så nu har jag också blivit j-kligt nyfiken på denna mjukvaran. Jag tror nog att jag slänger in en beställning direkt. Vi pratar ju astroprylar, och i det samanhanget är det ju inga pengar att tala om :green:

Jag har sjukt svårt att få fram detaljer och få till de "rätta" färgerna i mina bilder. Ta t.ex. min andromedagalax som jag fotade häromdagen, den blev helt gul. Jag är grymt imponerad över hur bra du fick till M33:an Tannerswe! Nu ska man ju inte tro att mjukvaran ska kunna göra mina bilder så bra, men det verkar ju att det ska kunna hjälpa en dumstrut som mig en liten bit på vägen i alla fall ;)
User avatar
Rommen
Posts: 572
Joined: 2013-02-23 16:56:49
spamtest: JA

Re: StarTools

Post by Rommen »

Använder också Startools., men mest för mina astroscape bilder. Har inte testat andra heller och är ganska novis inom dso.
Men det är inte mycket den kostar anser jag.

/Stefan
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
User avatar
Ragge Lundmark
Posts: 60
Joined: 2015-10-07 18:20:20
spamtest: JA
Location: Umeå

Re: StarTools

Post by Ragge Lundmark »

Hej.
Ja nu efter snart 1 1/2 års strulande med alla prylar så börjar det äntligen på lira. Nu återstår eg. bara ett problem: När jag fotar ett objekt så blir de medelstora stjärnorna flerfärgade. Dvs de blir blåa upptill och gulaktiga nertill. Finns det nån lösning på problemet i StarTools eller är det ett optiskt problem?
Kan nu mer doktorera i ämnet kollimering :D

/Frustrerad
Outerlake Observatory Bortle 4
Sky-Watcher 250 PX F/4,7
Samyang 135/f2
Sky-Watcher Startravel-80T/400 + QHY5L-II
NEQ6 Rowan Belt mod. + Zero Backlash mod.
QHY PoleMaster
ZWO ASI294MC Pro
ZWO ASI224MC
User avatar
Ragge Lundmark
Posts: 60
Joined: 2015-10-07 18:20:20
spamtest: JA
Location: Umeå

Re: StarTools

Post by Ragge Lundmark »

Problemet löst btw. Hade missat kryssa i rutan "Align RGB-channels" i DSS :shy:
Tack Lars!!
Outerlake Observatory Bortle 4
Sky-Watcher 250 PX F/4,7
Samyang 135/f2
Sky-Watcher Startravel-80T/400 + QHY5L-II
NEQ6 Rowan Belt mod. + Zero Backlash mod.
QHY PoleMaster
ZWO ASI294MC Pro
ZWO ASI224MC

Return to “Programvara”