Långsam satellit ?

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Långsam satellit ?

Post by bjorsa »

Jag fotade i sep 2013 en 2 st konstiga satelliter eller vad det är för något och dom syns på 8 st 1 min exponeringar med canon 700d och canon 70-200 i 200 läget iso6400 använde magiclatern som intervalometer så hade paus mellan exponeringar så sammanlagt 11 min syns dom i bild .

Frågan är vad var det för något ?

Lägger in bilderna här under märker nu att hur jag än gör så kommer bilderna i fel ordning så man får titta från sista bilden och uppåt för att få färdriktningen .
mvh/bjorsa
8.jpg
7.jpg
6.jpg
5.jpg
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Långsam satellit ?

Post by ragge »

Kan det vara en sådan här : http://www.satobs.org/tumble/tumbleintro.html ? 11 minuter låter mycket men den hastigheten vi ser måste väl vara beroende av satellitens riktning. Alltså om den roterar i motsatt riktning som jorden så "följer" den ju stjärnorna mycket mer än den skulle gjort annars.
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Långsam satellit ?

Post by Quilding »

Här är det väl dags att kalla in AstroFriend som hade någon bekant som identifierade ett utbrunnet kinesiskt raketsteg som jag lyckades fota. Se tråd.
viewtopic.php?t=10621#p49708

/Q
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Långsam satellit ?

Post by AstroFriend »

Jag kallar på satellite Björn, han har konto här numera så han kanske svarar direkt.

Kan du få fram datum och klockslag samt vilken ort så kan Björn säkerligen få fram vilken satellite det är och inte bara vilken typ av satellite.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Långsam satellit ?

Post by staffastro »

Intressanta bilder! En avlägsen satellit okej, men två som korsar banor precis när du tar en bild mot M31?!
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Långsam satellit ?

Post by Jonas »

Hmm .. Jag fick likadana spår på bilder jag tog för ett tag sedan.
Ska leta upp dem och se om det kan vara samma.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Långsam satellit ?

Post by bjorsa »

AstroFriend wrote:Jag kallar på satellite Björn, han har konto här numera så han kanske svarar direkt.

Kan du få fram datum och klockslag samt vilken ort så kan Björn säkerligen få fram vilken satellite det är och inte bara vilken typ av satellite.

Lars
Ort ca 2 mil sydöst Enköping tid 2013-09-29 22:58-23:09
mvh/bjorsa
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Långsam satellit ?

Post by bjorsa »

staffastro wrote:Intressanta bilder! En avlägsen satellit okej, men två som korsar banor precis när du tar en bild mot M31?!
Den undre verkar ju vara av annan sort då den inte ger samma sken men som sagt det var det här som dök upp på bilderna
mvh/bjorsa
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Långsam satellit ?

Post by AstroFriend »

Hej bjorsa,
Är du helt säker på datum och klockslag? Sommartid eller ut?

Björn får fram 12 satellitespår i det tidsspannet men ligger i fel vinklar för att stämma.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Långsam satellit ?

Post by bjorsa »

AstroFriend wrote:Hej bjorsa,
Är du helt säker på datum och klockslag? Sommartid eller ut?

Björn får fram 12 satellitespår i det tidsspannet men ligger i fel vinklar för att stämma.

Lars
Hej Lars !
Jo tiden är från kamerans exif fil och kamerans tid stämmer än idag så den borde gjort det då oxå och det är sommartid den visar nu och då 2013 -09-29
mvh/bjorsa
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Långsam satellit ?

Post by AstroFriend »

Mysko, men Björn är på semester nu och skall titta noggrannare när han är hemma igen. Var det något du såg för blotta ögat också? Ser ju ljusstark ut.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Långsam satellit ?

Post by bjorsa »

Hej Lars !
Inte vad jag minns och dom är ju så pass små och långsamma att jag tvivlar på att man kan se dom med blotta ögat
Får ju ta å testa att fota nu den 29 och se om något liknande dyker upp kan ju vara någon trafikerad farled där ute :-)
mvh/bjorsa
USA161
Posts: 13
Joined: 2016-02-08 13:22:49
spamtest: JA

Re: Långsam satellit ?

Post by USA161 »

Min första analys gav ett övertygande resultat - men inte bestämda objekt !
Den pulserande satelliten (närmast M31) är i en bana av s.k. Molniyatyp, senare använd av amerikanska militära satelliter.
De går i ca 63 graders banlutning i mycket excentriska banor med 12 timmars omloppstid.
Dennas flashperiod är ca 85 sekunder.
Den stabila satelliten är en GPS-satellit (eller möjligen dess raket), även den med ca 12 tim omloppstid, men i nära cirkulär bana med 55 graders lutning.
Typ GloNass (rysk) eller NavStar (amerikansk), på senare tid Beidou (kinesisk) och Galileo (europeisk)

Mina detaljer är inlagda på SeeSat-L (http://www.satobs.org/seesat/Sep-2016/0042.html) för ev. bistånd från andra analytiker.

/Björn
bjorn.gimle AT gmail DOT com
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Långsam satellit ?

Post by bjorsa »

USA161 wrote:Min första analys gav ett övertygande resultat - men inte bestämda objekt !
Den pulserande satelliten (närmast M31) är i en bana av s.k. Molniyatyp, senare använd av amerikanska militära satelliter.
De går i ca 63 graders banlutning i mycket excentriska banor med 12 timmars omloppstid.
Dennas flashperiod är ca 85 sekunder.
Den stabila satelliten är en GPS-satellit (eller möjligen dess raket), även den med ca 12 tim omloppstid, men i nära cirkulär bana med 55 graders lutning.
Typ GloNass (rysk) eller NavStar (amerikansk), på senare tid Beidou (kinesisk) och Galileo (europeisk)

Mina detaljer är inlagda på SeeSat-L (http://www.satobs.org/seesat/Sep-2016/0042.html) för ev. bistånd från andra analytiker.

/Björn
bjorn.gimle AT gmail DOT com
Tack för hjälpen och förklaringen
mvh/bjorsa
USA161
Posts: 13
Joined: 2016-02-08 13:22:49
spamtest: JA

Re: Långsam satellit ?

Post by USA161 »

ragge wrote:Kan det vara en sådan här : http://www.satobs.org/tumble/tumbleintro.html" onclick="window.open(this.href);return false; ? 11 minuter låter mycket men den hastigheten vi ser måste väl vara beroende av satellitens riktning. Alltså om den roterar i motsatt riktning som jorden så "följer" den ju stjärnorna mycket mer än den skulle gjort annars.
Ja, det här beteendet är typiskt för de flesta satelliter som inte har något "bränsle" för styrning kvar, och raketsteg.
På låg höjd, som exemplen i webblänken, påverkas rotationstiden (oftast ökande) mycket av magnetfält och atmosfär.
Vinkelhastigheten (längs spåret) beror mycket mer av höjden över jordytan än av jordens rotation.
De exempel på banor jag gav i min länk till satobs.org är "perfekta" mot bilden, men Mike McCants har också producerat en bana som stämmer med en "riktig Molniya" med 63.4 inklination och exakt 12 h omloppstid.

/Björn

Return to “Observationer”