EQ6 som gav ´Connection timeout´error via EQMOD

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

EQ6 som gav ´Connection timeout´error via EQMOD

Post by Magnusedback »

Igår fick jag plötsligt problem med min montering.
Den följde dåligt och lite då och då fick jag ´Connection timeout´error. Felsökte länge EQMOD-kabel, USB-hub osv.

När jag testade med handkontroller istället för EQMOD-kabeln fick jag se att powerlampan blinkade när jag körde motorerna.
Provade en ny strömadapter utan någon förbättring.

Efter att jag skruvat loss och isär kortet på montering såg jag två skadade komponenter (L1).
eq6_L1.jpg
eq6_L1.jpg (188.04 KiB) Viewed 3850 times
Det visar sig att dessa två ytmonterade komponenter är EMI-filter(en liten spole med feritkärna).
Den ena mätte jag till 10ohm, spänningsfallet över den gjorde troligen att montering inte fungerade som tänkt.

Efter att ha byglat över dessa funkar montering nu perfekt. Jag satt däremot en större feritkärna på inkommande strömkabel.

Vill man inte bygla är det gissningsvis den här typen av komponent.
http://www.digikey.com/product-detail/e ... -ND/584501

Vad som har orsakat felet från början vet jag inte.
Men om någon upplever konstiga fel med monteringen kan det vara idé att kolla dessa komponenter.


Mvh
Magnus
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: EQ6 som gav ´Connection timeout´error via EQMOD

Post by stoffe »

Exakt detta fel har jag oxå haft med min EQ6a och även jag byglade min för några år sedan och det var en bra fix för det har fungerat perfekt sedan dess.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: EQ6 som gav ´Connection timeout´error via EQMOD

Post by Magnusedback »

Där ser man, kände på mig att det där fel inte var helt ovanligt.

/Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: EQ6 som gav ´Connection timeout´error via EQMOD

Post by AstroFriend »

Om någon komponent brinner upp är det viktigt att undersöka varför. Kärvar det i mekaniken till ex så att motorerna överbelastar styrstegen? Lämnar strömförsörjningen för hög spänning? Kan ju bli allvarligare följdfel än att spolarna brinner om det är ett återkommande problem.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: EQ6 som gav ´Connection timeout´error via EQMOD

Post by Martin F »

Även jag har sett att powerlampan blinkar eller flimrar nån gång. Har dock inte haft problem med följning eller så. HEQ5 så det kanske är liknande komponenter i.

Sent from my phone using Tapatalk.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: EQ6 som gav ´Connection timeout´error via EQMOD

Post by ragge »

Magnusedback wrote:...Det visar sig att dessa två ytmonterade komponenter är EMI-filter(en liten spole med feritkärna)...
Hatten av för den felsökningen ! Att se vad som var bränt var kanske inte så svårt men hur kunde du identifiera vad det var för typ av komponenter ?
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: EQ6 som gav ´Connection timeout´error via EQMOD

Post by ragge »

Martin F wrote:Även jag har sett att powerlampan blinkar eller flimrar nån gång. Har dock inte haft problem med följning eller så. HEQ5 så det kanske är liknande komponenter i.

Sent from my phone using Tapatalk.
Jag vet inte vad du har för strömkälla, men om du har en PowerTank eller liknande är det troligaste att den hade tappat lite i spänning. Blinkningarna börjar då vid belastning typ "Slew" och när spänningen senare sjunker ytterligare blinkar det konstant.
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: EQ6 som gav ´Connection timeout´error via EQMOD

Post by Magnusedback »

AstroFriend wrote:Om någon komponent brinner upp är det viktigt att undersöka varför. Kärvar det i mekaniken till ex så att motorerna överbelastar styrstegen? Lämnar strömförsörjningen för hög spänning? Kan ju bli allvarligare följdfel än att spolarna brinner om det är ett återkommande problem.

/Lars
Det är klart att det är bättre om man kan hitta VARFÖR dessa har gått sönder. Men nu kunde jag i all fall komma igång utan att behöva byte hela kortet.
Vad jag kan se nu så håller sig strömstyrkan inom gränserna och jag har dessutom en egen säkring på matningen till monteringen.

Det är ju inte ens säkert att felet är ett bestående fel, det kanske har varit en strömspik i nätet som skadat dessa komponenter långt tidigare.
Skada kan ju till och med uppstått innan jag blev ägare till monteringen.

Jag kommer i alla fall att köra på så länge det går utan att fundera vidare på det.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: EQ6 som gav ´Connection timeout´error via EQMOD

Post by stoffe »

Min gick sönder vid en av/på slagning av strömmen. Då gick det troligtvis en liten strömspik genom elektroniken och spolen brann av helt enkelt. Det är min teori.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: EQ6 som gav ´Connection timeout´error via EQMOD

Post by Martin F »

ragge wrote:
Martin F wrote:Även jag har sett att powerlampan blinkar eller flimrar nån gång. Har dock inte haft problem med följning eller så. HEQ5 så det kanske är liknande komponenter i.

Sent from my phone using Tapatalk.
Jag vet inte vad du har för strömkälla, men om du har en PowerTank eller liknande är det troligaste att den hade tappat lite i spänning. Blinkningarna börjar då vid belastning typ "Slew" och när spänningen senare sjunker ytterligare blinkar det konstant.
Nix, kör nätadapter.

Sent from my phone using Tapatalk.

Return to “Monteringar”