M42 Orion nebulosan - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M42 Orion nebulosan - Bengt Svensson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orion nebulosan
Exponering: 10 sek exp ca 15 min tot
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar: Tog en bunke ohuidade 10 sekundare för att ndvika bränna ut centrum helt .

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Tjusig bild på M42. Och du har fått till de svagare delarna fint med utan att helt ha överexponerat centrum.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M42 Orion nebulosan - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Ingen Gendler bild precis men med tanke på omständigheterna blev de bättre än väntat. Molnen drev in hela tiden runt omkring och jag tog lite korta 10 sek bilder. Till sist räckte det till att få ihop denna bilden .


Bengt
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Gendler har nog bättre väderförutsättningar än vad vi har... :) Bra resultat för 10-sekundersbilder! Kul att man fotta i molngluggarna och ändå få bra resultat.

Jag ska koppla in kameran via parallellporten (ny kabel inköpts) till DSLR Focus och låta automatiken sköta exponeringarna. Då kan det blir fler bilder utan att man behöver stå ute i fukten och kylan och räkna sekunderna.
Hälsningar

Lasse
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Ska jag vara kritisk nu igen? Eller? Jag kör nog kritiskt, annars sporrar vi ju inte varandra till ännu bättre resultat. Tycker att du fått bra balans på färgerna, Men! Ha Ha, nu låter jag som dom i Lets Dance :) Vad har hänt med stjärnorna? Jag menar med den relativt korta fokal längden och den absolut korta exponeringstiden så borde väl stjärnorna vara klotrunda?

Sorry, jag är ond, jag vet :) //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Micke ala Jacksson man nästan hör dig sjunga I`m bad I´m bad ..... :D

Det är en förbannelse över dessa stjärnor eller hur :-)

He he

Nej det är så enkelt att de bilder jag tog hade egentligen inte tänkt bli en färdig bild. Hade bara tänkt ta några fåtal för molnen drev längs med tomten så jag trodde det ganska snart var helt kört . Så jag fatta kameran hängde den på taken utan någon som helst balansering och tog testbilder på orion . Någon var faktiskt på mer än 10 sek och slant säkert med i högen av alla bilder som till sist samlades på hårddisken . Syns tydligt vad balanseringen gör för en montering . Brukar kunna ta 1 minut åtminstone med oguidat men det är knappt 10 sekunder funka ibland med en totalt felbalanserad montering.

Ville egentligen bara se var bränngränsen låg eftersom jag inte tagit på m42i nnan.
Med lite hårdare gallring så hade det säkert blivit bättre snyggare stjärnor men då hade det blivit sämre detaljer på nebulosan. Vem vet kanske leker jag fram en mer klotrund variant så småningom .

Skulle behöva din hjälp med hur man får till det genom att lägga på ett lager med ett snyggare centrum Lyckas inte få till övergångarna snyggt. Vet att du kämpa med din m 42 för något år sedan.
Värre än mosaikbilder i svartvitt får jag säga . :D Provade feather och alla verktyg som vi då snacka om man kan ta hjälp av i photoshop men det blir inte helt bra ändå.

Nästa gång blir det garanterat en guidad bild på detta objekt med snöbolls stjärnor :D . Magiska gränsen verkar ligga på 5 sek för min kamera inna den börjar bränna centrum och sen får man lägga flera lager med högre och högre exponering verkar det som .


Bengt










skafar65 wrote:Hej Bengt

Ska jag vara kritisk nu igen? Eller? Jag kör nog kritiskt, annars sporrar vi ju inte varandra till ännu bättre resultat. Tycker att du fått bra balans på färgerna, Men! Ha Ha, nu låter jag som dom i Lets Dance :) Vad har hänt med stjärnorna? Jag menar med den relativt korta fokal längden och den absolut korta exponeringstiden så borde väl stjärnorna vara klotrunda?

Sorry, jag är ond, jag vet :) //Micke
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Denna metod har tyckte jag var bra: http://www.astropix.com/HTML/J_DIGIT/LAYMASK.HTM
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Tack vare bra kritik från Skafar så tog jag och spotta i händerna och gjorde en helt ny version av bilden . Använde flera lager av lum kanalen och ips vips så blev det mycket bättre . Gallra samtidigt undan alla dåliga bilder .


Tack Micke

Bra bildbehandling är a och o verkligen

Bengt

Return to “Bilder”