Val av teleskop som newbie

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
MRX
Posts: 2
Joined: 2016-09-04 17:42:10
spamtest: JA

Val av teleskop som newbie

Post by MRX »

Hej alla stjärnskådare!

Har alltid varit intresserad av rymden men ett inköp av leksaksteleskop modell billig som barn satta ganska snabbt stopp för stjärnskådarintresset.
Men nu har jag blivit stor och intresset har äntligen blossat upp igen. Så nu är det dags att ta igen alla de år jag missat!

Men då är ju frågan vilken min vapendragare ska bli... Och oj vilken djungel det är! Så många frågor som bara blir fler.

Så efter mycket grubblande, letande på olika forum och beslutsångest utan dess slag så har jag fattat tycke för detta teleskop:
http://www.stjarnhusetonline.se/prod/te ... r-200.html

Jag är mest ute efter det visuella med planeter, månen och DSO och inte fotografering så har jag rätt i att detta borde vara dugligt för det ändamålet?
Om man senare skulle bli intresserad av att börja med astrofotografering skulle den fungera till det också?
Det är ju lite klumpigt men eftersom jag bor ute på vichan så har jag nära till mörker så det borde inte vara något problem.

Funderar också på att lägga till dessa:
http://www.stjarnhusetonline.se/prod/Re ... y-kit.html
http://www.stjarnhusetonline.se/prod/Sc ... mator.html

Smart val eller onödigt? Eller ska jag satsa på några andra filter/optik/barrowlinser? Smidigt med ett kitt tänkte jag.
Finns det något annat att tänka på som kan vara bra att införskaffa?

Tack på förhand för all hjälp :good:
Med vänliga hälsningar //MRX
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: Val av teleskop som newbie

Post by Frost »

MRX wrote:Hej alla stjärnskådare!

Har alltid varit intresserad av rymden men ett inköp av leksaksteleskop modell billig som barn satta ganska snabbt stopp för stjärnskådarintresset.
Men nu har jag blivit stor och intresset har äntligen blossat upp igen. Så nu är det dags att ta igen alla de år jag missat!

Men då är ju frågan vilken min vapendragare ska bli... Och oj vilken djungel det är! Så många frågor som bara blir fler.

Så efter mycket grubblande, letande på olika forum och beslutsångest utan dess slag så har jag fattat tycke för detta teleskop:
http://www.stjarnhusetonline.se/prod/te ... r-200.html

Jag är mest ute efter det visuella med planeter, månen och DSO och inte fotografering så har jag rätt i att detta borde vara dugligt för det ändamålet?
Om man senare skulle bli intresserad av att börja med astrofotografering skulle den fungera till det också?
Det är ju lite klumpigt men eftersom jag bor ute på vichan så har jag nära till mörker så det borde inte vara något problem.

Funderar också på att lägga till dessa:
http://www.stjarnhusetonline.se/prod/Re ... y-kit.html
http://www.stjarnhusetonline.se/prod/Sc ... mator.html

Smart val eller onödigt? Eller ska jag satsa på några andra filter/optik/barrowlinser? Smidigt med ett kitt tänkte jag.
Finns det något annat att tänka på som kan vara bra att införskaffa?

Tack på förhand för all hjälp :good:
Med vänliga hälsningar //MRX
Hej och välkommen tillbaka till hobbyn, det jag kan säga om den första länken är att det duger som ett observationsteleskop men går du över på foto så skulle jag uppgradera till en eq6-8 eller en tyngre celestron variant, det som är problemet med om du är osäker på om du ska fota eller inte är lite som att gå från vanligt foto till astrofoto i och med att det blir tekniskt och mycket krångligare så om du nu köper det teleskopet & montering, så ja det duger för att titta med men om du sedan vill gå på att fota så duger inte monteringen och du måste köpa en ny för ~12000.
så att om du tror att du ska fota köp för att fota men framför allt investera i en bra montering, du kan ha en liten dslr monterad på en EQ8 men du kan inte ha ett 20 kilo teleskop på en eq5-a.
dom andra sakerna du länkade till såg bra ut jag har dock ingen personlig erfarenhet utav kollimeraren.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Val av teleskop som newbie

Post by DavidS »

Jag tycker du har gjort ett väldigt bra val! Du kommer att se mycket från din observationsplats på landet, 200mm spegel samlar mycket ljus men är väldigt hanterbart. Bra brännvidd som passar för det mesta. Ett prisvärt paket!
Snegla inte för mycket på foto till att börja med, det är en annan hobby. Du kommer att kunna börja ta bilder med detta teleskop, låt framtiden utvisa vad nästa steg blir. Det kan förefalla klokt att "framtidssäkra" sin investering men i praktiken kommer man ändå sälja, köpa nytt, byta osv när hobbyn utvecklas.

Jag skulle dock strunta i okularväskan och börja med de två okularen som följer med. Sen kan du komplettera med kvalitetsokular ett och ett beroende på vad du är mest intresserad av.
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Val av teleskop som newbie

Post by Nokturner »

Nu är jag ingen expert på teleskop, men då du eventuellt senare är intresserad av att fotografera med teleskopet, kanske ett Sky Watcher 200PDS är lämpligare än ett 200P? Lite om skillnadem dem emellan framgår här: http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... ds-eq5-pro

Tror också att en av skillnaderna dem emellan är att 200PDS har mer backfokus, bra vid fotografering i primärfokus med DSLR-kamera då man annars inte alltid kan nå fokus på oändligt som man önskar med tex komakorrektor. För visuellt bruk ger kanske 200P en något kontrastrikare bild genom snäppet mindre sekundärspegel, om det verkligen är så, och dettas eventuella praktiska betydelse, får någon kunnigare uttala sig om.
Palm
Posts: 12
Joined: 2013-04-28 12:39:57
spamtest: JA
Location: Sandviken

Re: Val av teleskop som newbie

Post by Palm »

Hej, jag gjorde precis samma resa själv och köpte ett 200P på EQ5 för några år sen, och det tog inte mycket mer än nåt år innan jag uppgraderade till en HEQ5 goto-montering just för fotograferandets skull. Det funkar f.ö. utmärkt att sätta en DLSR på ett "vanligt" 200P, med eller utan coma corrector :) . Satsa på en lite kraftigare montering är mitt tips, HEQ5 eller rent av EQ6 för att ha lite marginaler om du vill hänga på lite extra.

Lycka till :good:
MRX
Posts: 2
Joined: 2016-09-04 17:42:10
spamtest: JA

Re: Val av teleskop som newbie

Post by MRX »

Tusen tack för det varma välkomnandet! Värmer gott innombords.
Frost wrote:Hej och välkommen tillbaka till hobbyn, det jag kan säga om den första länken är att det duger som ett observationsteleskop men går du över på foto så skulle jag uppgradera till en eq6-8 eller en tyngre celestron variant, det som är problemet med om du är osäker på om du ska fota eller inte är lite som att gå från vanligt foto till astrofoto i och med att det blir tekniskt och mycket krångligare så om du nu köper det teleskopet & montering, så ja det duger för att titta med men om du sedan vill gå på att fota så duger inte monteringen och du måste köpa en ny för ~12000.
så att om du tror att du ska fota köp för att fota men framför allt investera i en bra montering, du kan ha en liten dslr monterad på en EQ8 men du kan inte ha ett 20 kilo teleskop på en eq5-a.
Allt detta låter mycket logiskt och tänkvärt. Bra info. Klart man vill ha något stabilt och go to anordningen låter mycket smaskig må jag säga. Men smakar det så kostar det tyvär, haha.
Fast jag antar att det inte kommer bli mitt sista teleskop så om jag köper till en EQ6-EQ8a senare kan jag ju köpa ett mindre teleskop till Eq5an.
Får ta och vinna på lotto tror jag :P.
DavidS wrote:Jag tycker du har gjort ett väldigt bra val! Du kommer att se mycket från din observationsplats på landet, 200mm spegel samlar mycket ljus men är väldigt hanterbart. Bra brännvidd som passar för det mesta. Ett prisvärt paket!
Snegla inte för mycket på foto till att börja med, det är en annan hobby. Du kommer att kunna börja ta bilder med detta teleskop, låt framtiden utvisa vad nästa steg blir. Det kan förefalla klokt att "framtidssäkra" sin investering men i praktiken kommer man ändå sälja, köpa nytt, byta osv när hobbyn utvecklas.

Jag skulle dock strunta i okularväskan och börja med de två okularen som följer med. Sen kan du komplettera med kvalitetsokular ett och ett beroende på vad du är mest intresserad av.
Mjo, det är lätt att vilja ta sig vatten över huvudet. Ska nog börja med visuell observation och sen mygla mig in på foto lite senare. Man ska ju lära sig krypa innan man kan gå. Som min gamla löjtnad sa:"Sitt lungt i båten" för jag antar inte rymden ska någonstans.

Är det något speciellt man ska tänka på angående okular? Hur vet man vad som ger bra kavlitet?
Har jag också forstått det rätt att en x2 barrow gör att jag dubblar förstoringen? Så om jag har ett 10mm okular till teleskopet blir det (1000/10)*2 = 200 förstoring?
Nokturner wrote:Nu är jag ingen expert på teleskop, men då du eventuellt senare är intresserad av att fotografera med teleskopet, kanske ett Sky Watcher 200PDS är lämpligare än ett 200P? Lite om skillnadem dem emellan framgår här: http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... ds-eq5-pro

Tror också att en av skillnaderna dem emellan är att 200PDS har mer backfokus, bra vid fotografering i primärfokus med DSLR-kamera då man annars inte alltid kan nå fokus på oändligt som man önskar med tex komakorrektor. För visuellt bruk ger kanske 200P en något kontrastrikare bild genom snäppet mindre sekundärspegel, om det verkligen är så, och dettas eventuella praktiska betydelse, får någon kunnigare uttala sig om.
Detta tåls att tänka på. Får kanske köpa en av varje för att vara på säkra sidan. :D
Palm wrote:Hej, jag gjorde precis samma resa själv och köpte ett 200P på EQ5 för några år sen, och det tog inte mycket mer än nåt år innan jag uppgraderade till en HEQ5 goto-montering just för fotograferandets skull. Det funkar f.ö. utmärkt att sätta en DLSR på ett "vanligt" 200P, med eller utan coma corrector :) . Satsa på en lite kraftigare montering är mitt tips, HEQ5 eller rent av EQ6 för att ha lite marginaler om du vill hänga på lite extra.
så är du nöjd med teleskopet? Skulle du säga att goto anordningen är värt pengarna?
Får filura på om jag ska spara lite extra och köpa ett EQ6 på direkten eller kanske försöka hitta ett begangnat om ett tag.
Vem kunde tro att monteringen skulle bli det jag slutade upp att vela om? haha.

Tusen tack för informationen ni bidragit med för den har hjälpt mig mycket att glida in på spåret jag tror passar mig. Ni har hällt bensin på min glöd så nu brinner intresset för fulla lågor!
Med vänliga hälsningar //MRX
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Val av teleskop som newbie

Post by Nokturner »

Kanske fungerar 200P också med andra fotorelaterade tillbehör, som off axis-guider, om nu det skulle bli aktuellt? Själv vet jag inte, men kanske värt att kolla upp då det tidigare inte var helt ovanligt att för lite backfokus satte käppar i hjulen vid fotografering med newtonreflektorer. Därav kom modellen 200PDS ut som jag förstår. Hur 200P är angående detta har jag ingen aning om. Om nu foto ens kommer att bli aktuellt för dig. Kanske har du ändå bytt tub helt den dagen.

Return to “Teleskop allmänt”