- Virgohopen - Andreas Wikström

Bilder från galleriet
Post Reply
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

- Virgohopen - Andreas Wikström

Post by AndreasW »

Ny bild i galleriet
Objekt: - Virgohopen
Exponering: 115 * 45s
Fotograf: Andreas Wikström
Teleskop: Canon 200/2.8L
Kamera: EOS 600D
Kommentar: En tvåbilds mosaik över Virgohopen, det finns många galaxer där!

Ca 1.5 h exponering per bild (200 mm/ f3.5). Det var lite dis vid fototillfället så sammantaget är det alldeles för lite exponering men bor man i Sverige får man vara nöjd med det man kan få ihop ;-) Får hoppas på att kunna samla på sig lite mer data nästa år så att man kan få fram de svagare galaxerna bättre.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: - Virgohopen - Andreas Wikström

Post by AstroFriend »

Hej Andreas,
Jag har tittat på din bild en stund nu och beundrat alla galaxer du fått med. Tittade efter någon synlig skarv mellan bilderna men kan inte se den, är det två liggande bilder? Du har verkligen fått mosaik sammanslagningen stämma bra.

Jag kan inte heller se några utdragna stjärnspår, vad har du haft för montering?

Grattis till den fina bilden!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: - Virgohopen - Andreas Wikström

Post by AndreasW »

AstroFriend wrote:Hej Andreas,
Jag har tittat på din bild en stund nu och beundrat alla galaxer du fått med. Tittade efter någon synlig skarv mellan bilderna men kan inte se den, är det två liggande bilder? Du har verkligen fått mosaik sammanslagningen stämma bra.

Jag kan inte heller se några utdragna stjärnspår, vad har du haft för montering?

Grattis till den fina bilden!

/Lars
Hej Lars,

Det är som du gissar två liggande bilder som är skarvade. Har gjort sammanslagningen med ett vanligt panoramaprogram (Microsoft ICE, gratis och lättanvänt, kan rekomenderas om man skall göra panorama) vilket ser till att döja skarven helt. Däremot kan det nog ha förvridit stjärnfältet några pixlar i området runt skarven om man jämför med en stjärnkarta men det är såpass lite att så länge syftet endast är att betrakta bilden för visuellt bruk spelar det ingen roll.

Monteringen är en vanlig EQ3-2 (oguidad). Stjärnorna är punktformiga tack vare kort exponering (45 s) samt att misslyckade bilder hamnat i papperskorgen. Till nästa vinter är planen att få till guidning i RA så att man kan använda lite längre exponeringstider.

mvh

Andreas
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: - Virgohopen - Andreas Wikström

Post by Lazze »

Jättefin bild :good: .

Jag brukar mest hålla mig till långa brännvidder men bilder som din får ett sånt fantastiskt fint djup så man blir verkligen sugen på att plocka fram ett kameraobjektiv.

/Lasse
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: - Virgohopen - Andreas Wikström

Post by Martin F »

Riktigt fint med detta myller av galaxer.

Return to “Bilder”