Nattlysande moln över Stockholm - Isabelle A

Bilder från galleriet
Post Reply
Isa
Posts: 21
Joined: 2015-03-17 23:02:14
spamtest: JA
Location: Stockholm

Nattlysande moln över Stockholm - Isabelle A

Post by Isa »

Ny bild i galleriet
Objekt: Nattlysande moln över Stockholm
Exponering: 6s
Fotograf: Isabelle A
Teleskop: Canon EF-S 18-55mm
Kamera: Canon EOS 60D
Kommentar: ISO: 800
Äntligen lite NLC! Natten till den 19e. Har inte sett dessa nattlysande moln sen förra året, men jag har dock inte heller lyckats hålla mig vaken för att kunna se dem. Det blev inte en sån lång fotosession, jag passade på att testa att ta en panorama på det vackra eventet. Jag tycker minsann att det blev bra, men det tycker de flesta fotografer om sina bilder.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Nattlysande moln över Stockholm - Isabelle A

Post by Miska »

Bra jobbat Isabelle! :good:
Dock behöver du inte bländaren F/16 för att fota dessa moln. Funkar lika väl med F/4.5 (och mindre tal också).
ISO kan man ha på 100 vid det fallet och slutartiden på max 2 sekunder.

De har synts varje kväll/natt som har varit molnfri. Orkar själv inte fota varje gång jag ser dem, redan gjort en video av dem.
Nästa etapp blir väl med Magic Lantern och göra timelapse av det för dig med? :D
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Isa
Posts: 21
Joined: 2015-03-17 23:02:14
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Nattlysande moln över Stockholm - Isabelle A

Post by Isa »

MSaarikko wrote:Bra jobbat Isabelle! :good:
Dock behöver du inte bländaren F/16 för att fota dessa moln. Funkar lika väl med F/4.5 (och mindre tal också).
ISO kan man ha på 100 vid det fallet och slutartiden på max 2 sekunder.

De har synts varje kväll/natt som har varit molnfri. Orkar själv inte fota varje gång jag ser dem, redan gjort en video av dem.
Nästa etapp blir väl med Magic Lantern och göra timelapse av det för dig med? :D
Jag har sällan lyckats med små bländartal och isovärden, därför fotar jag med såna värden.
De gånger jag har kikat ut har det varit klart ute (inte för att jag klagar på det direkt ;P) så hoppade av glädje när jag såg molnen igår.

Jag har varit väldigt sugen på timelapse ett bra tag nu men inte riktigt fattat hur man gör tror jag...kanske dags att ta tag i det :).
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Nattlysande moln över Stockholm - Isabelle A

Post by Miska »

Isa wrote:Jag har sällan lyckats med små bländartal och isovärden, därför fotar jag med såna värden.
De gånger jag har kikat ut har det varit klart ute (inte för att jag klagar på det direkt ;P) så hoppade av glädje när jag såg molnen igår.

Jag har varit väldigt sugen på timelapse ett bra tag nu men inte riktigt fattat hur man gör tror jag...kanske dags att ta tag i det :).
Jag brukar fota med bländartalet F/2.8 när det kommer till nattfoton. Gammal vana.
Men då sitter jag också där med en Canon EOS 6D tillsammans med ett Canon EF 16-35/2.8 L II USM objektiv.
De flesta foton jag tagit på nattlysande molnen har haft just F/2.8, 2s, ISO 100 som inställningar. Har man kitobjektiv eller något annat som inte är så ljusstarkt så funkar det t.ex med F/3.5, 2s, ISO 200-400 för att uppnå samma resultat.

För att göra timelapse är det rätt enkelt.
Du går in på http://magiclantern.fm och laddar ned senaste paketet till din kamera.
Packar upp innehållet och kopierar över dem i ett minneskort.
Väl i kameran, med kortet inuti, går du under Meny > Uppdatera Firmware.
Magic Lantern kommer be dig starta om kameran och då gör du det, sen är det klart.

För att påbörja med timelapsefotografering så ställer du in kameran med inställningarna; MF, M-läge, bländartal, slutartid, ISO, brännvidd.
Därefter trycker du på Papperskorgen på kameran (Delete-knappen) för att komma åt Magic Lantern-menyn. Går några snäpp åt höger bland flikarna tills du hittar Intervalometer. Trycker på Q för att komma åt dess submeny, ställer in sekunder mellan bilderna (som lägst brukar man använda 3 sekunder, annars kan kortet låsa sig) samt antalet bilder (300 bilder = 30 fps = 10 sekunders timelapseklipp). När du är klar med alla inställningar för Intervalometer trycker du på Q igen och sedan på OK för att aktivera Intervalometern. Tryck på Papperskorgen igen och den börjar nedräkningen och klickandet.
När du är klar måste du återgå till Magic Lantern > Intervalometer i menyn och trycka på OK igen för att stänga av funktionen, annars börjar den samma sak igen.
Ha gärna minst 5 sekunder för nedräkning, om denna tid är kortare än så då lär du aldrig hinna återgå till menyn för att stänga av det.

Lycka till! :)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Isa
Posts: 21
Joined: 2015-03-17 23:02:14
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Nattlysande moln över Stockholm - Isabelle A

Post by Isa »

MSaarikko wrote:Jag brukar fota med bländartalet F/2.8 när det kommer till nattfoton. Gammal vana.
Men då sitter jag också där med en Canon EOS 6D tillsammans med ett Canon EF 16-35/2.8 L II USM objektiv.
De flesta foton jag tagit på nattlysande molnen har haft just F/2.8, 2s, ISO 100 som inställningar. Har man kitobjektiv eller något annat som inte är så ljusstarkt så funkar det t.ex med F/3.5, 2s, ISO 200-400 för att uppnå samma resultat.

För att göra timelapse är det rätt enkelt.
Du går in på http://magiclantern.fm och laddar ned senaste paketet till din kamera.
Packar upp innehållet och kopierar över dem i ett minneskort.
Väl i kameran, med kortet inuti, går du under Meny > Uppdatera Firmware.
Magic Lantern kommer be dig starta om kameran och då gör du det, sen är det klart.

För att påbörja med timelapsefotografering så ställer du in kameran med inställningarna; MF, M-läge, bländartal, slutartid, ISO, brännvidd.
Därefter trycker du på Papperskorgen på kameran (Delete-knappen) för att komma åt Magic Lantern-menyn. Går några snäpp åt höger bland flikarna tills du hittar Intervalometer. Trycker på Q för att komma åt dess submeny, ställer in sekunder mellan bilderna (som lägst brukar man använda 3 sekunder, annars kan kortet låsa sig) samt antalet bilder (300 bilder = 30 fps = 10 sekunders timelapseklipp). När du är klar med alla inställningar för Intervalometer trycker du på Q igen och sedan på OK för att aktivera Intervalometern. Tryck på Papperskorgen igen och den börjar nedräkningen och klickandet.
När du är klar måste du återgå till Magic Lantern > Intervalometer i menyn och trycka på OK igen för att stänga av funktionen, annars börjar den samma sak igen.
Ha gärna minst 5 sekunder för nedräkning, om denna tid är kortare än så då lär du aldrig hinna återgå till menyn för att stänga av det.

Lycka till! :)
Det där magiska bländartalet 2.8 :), jag har försökt spara till såna objektiv, speciellt Samyangs vidvinkelsobjektiv, dock inte så lätt när man är student.

Jag ska testa dina instruktioner så får vi se om jag lägger upp min första timelapse inom en snar framtid. :)
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Nattlysande moln över Stockholm - Isabelle A

Post by Miska »

Glömde nämna att det är bättre att underexponera ett steg när det gäller NLC och nu när det blir mörkare så ökar slutartiden/ISO.

Heh, ja det är inte lätt. Men det ordnar sig till slut. :)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nattlysande moln över Stockholm - Isabelle A

Post by AstroFriend »

Hej Isa,
Nattlysande moln ger väldigt vackra bilder och din är ypperlig!

Angående timelapse:
Ett alternativ till att lägga in nytt program kan vara en intervallometer:
https://cms.kreativfotografi.se/index.p ... 13&lang=sv

OBS! Olika kontakter på Canon kamerorna.

Bra med optik som har manuell bländare så inte bländaren öppnar och stänger för varje bild. Hamnar aldrig i exakt samma läge och ger därmed flimmer i filmen. Sliter på objektivet också. Går dock att lura vanliga automatikbländare att låsa på ett fast läge. Jag har i regel gamla Pentax m42 objektiv när jag gör sådant.

https://www.youtube.com/watch?v=YzjuXXN ... CcFQ7M2aEA

ps.
Var och vad studerar du?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Isa
Posts: 21
Joined: 2015-03-17 23:02:14
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Nattlysande moln över Stockholm - Isabelle A

Post by Isa »

AstroFriend wrote:Hej Isa,
Nattlysande moln ger väldigt vackra bilder och din är ypperlig!

Angående timelapse:
Ett alternativ till att lägga in nytt program kan vara en intervallometer:
https://cms.kreativfotografi.se/index.p ... 13&lang=sv

OBS! Olika kontakter på Canon kamerorna.

Bra med optik som har manuell bländare så inte bländaren öppnar och stänger för varje bild. Hamnar aldrig i exakt samma läge och ger därmed flimmer i filmen. Sliter på objektivet också. Går dock att lura vanliga automatikbländare att låsa på ett fast läge. Jag har i regel gamla Pentax m42 objektiv när jag gör sådant.

https://www.youtube.com/watch?v=YzjuXXN ... CcFQ7M2aEA

ps.
Var och vad studerar du?

/Lars
Tack Lars :)

Vad menar du med manuell bländare och lura vanliga automatikbländare? Jag brukar vanligtvis använda kitobjektivet när jag fotar natthimlen. Funkar det till timelapse?

Det har varit lite olika på grund av vissa omständigheter men till hösten börjar jag ett Front End utvecklare-program i Stockholm:).
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Nattlysande moln över Stockholm - Isabelle A

Post by Martin F »

Vissa av t.ex Samyangs objektiv har en manuell, mekanisk bländarring där du ställer in bländaren. Kitobjektivet går absolut att använda :-)

Sent from my phone using Tapatalk.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nattlysande moln över Stockholm - Isabelle A

Post by AstroFriend »

Hej Isa,
Jo kitobjektivet går att använda som Martin skrev. Problemet är bara att bländarautomatiken ställer till det. Den öppnar och stänger ju för varje bild som jag skrev och då hamnar tyvärr inte bländaren i exakt samma läge varje gång även om man manuellt ställer på till ex. f4. Objektivet släpper alltså igenom lite olika mycket ljus för varje bild som kan resultera i ett flimmer i filmen. Man kan i redigeringsprogrammet minska dess inverkan men bättre att eliminera problemet redan i källan.

Man kan lura automatobjektiv genom att blända ned till den bländare man vill ha och sedan lossa objektivet lite grann så de elektroniska kontakterna kopplar ur. Då står bländaren kvar i exakt samma läge för alla bilder.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Nattlysande moln över Stockholm - Isabelle A

Post by stoffe »

Fin bild Isa! Även jag håller oxå med om att det är onödigt att blända ner ända till f/16 och förlora så mycket ljus. Däremot att köra på full öppning brukar ge andra optiska defekter. Jag har ett Samyang 14mm f/2.8 som jag fotar med, det får jag i princip alltid blända ner ett bländarsteg vilket blir f/4. Alla kameraobjektiv som jag sett och hört talas om hittills presterar bäst med 1 eller 2 stegs nedbländning. Visst är det magiskt med f/2.8 objektiv men dock blir inte bildkvalitén lika magisk om man inte bländar ner tyvärr.

Det där med bländarflimmer.. Många objektiv idag har fortfarande manuell bländarring, det går utmärkt att använda den istället. Då får man samma läge på bländaren för varje bild som tas. Att bländaren inte går till exakt samma läge har jag däremot aldrig hört talas om.

Att vrida objektivet så vissa CPU-kontakter kopplas ur medför en risk att tappa objektivet då det inte är låst i bajonetten. Då är det mycket bättre att använda bländarringen.

Ang manuella objektiv på Canon, eftersom Canon inte har funktionen att kunna vrida fokuseraren manuellt och samtidigt utnyttja autofokus. Det finns en adapterring med "focus confirm chip" då kan man t ex ansluta ett Nikon objektiv och få autofokus trots att det är ett manuellt Samyang objektiv eller ett Ai-S objektiv eller vad man nu har för spännande glugg. Nikons 14-24 mm f/2.8 brukar vara poppis hos både Sony och Canon användare. På Nikon finns redan funktionen med autofokus på alla objektiv oavsett om det finns fokusmotor eller fokuskoppling. Manuell fokus med autofokus, där man själv vrider in objektivet tills man får "focus confirm". Det kan vara ett bra tips om du hittar en billig Samyang 10 mm för Nikon DX och en sån där adapterring med focus confirm kostar några hundringar. Så får du själv agera fokusmotor men ändå få autofokus. Detta är inget jag testat själv då jag inte har Canon längre. Köper du ett Samyang objektiv för Canon utan adapterring så får du endast lita på live-view fokusering.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Isa
Posts: 21
Joined: 2015-03-17 23:02:14
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Nattlysande moln över Stockholm - Isabelle A

Post by Isa »

stoffe wrote:Fin bild Isa! Även jag håller oxå med om att det är onödigt att blända ner ända till f/16 och förlora så mycket ljus. Däremot att köra på full öppning brukar ge andra optiska defekter. Jag har ett Samyang 14mm f/2.8 som jag fotar med, det får jag i princip alltid blända ner ett bländarsteg vilket blir f/4. Alla kameraobjektiv som jag sett och hört talas om hittills presterar bäst med 1 eller 2 stegs nedbländning. Visst är det magiskt med f/2.8 objektiv men dock blir inte bildkvalitén lika magisk om man inte bländar ner tyvärr.

Det där med bländarflimmer.. Många objektiv idag har fortfarande manuell bländarring, det går utmärkt att använda den istället. Då får man samma läge på bländaren för varje bild som tas. Att bländaren inte går till exakt samma läge har jag däremot aldrig hört talas om.

Att vrida objektivet så vissa CPU-kontakter kopplas ur medför en risk att tappa objektivet då det inte är låst i bajonetten. Då är det mycket bättre att använda bländarringen.

Ang manuella objektiv på Canon, eftersom Canon inte har funktionen att kunna vrida fokuseraren manuellt och samtidigt utnyttja autofokus. Det finns en adapterring med "focus confirm chip" då kan man t ex ansluta ett Nikon objektiv och få autofokus trots att det är ett manuellt Samyang objektiv eller ett Ai-S objektiv eller vad man nu har för spännande glugg. Nikons 14-24 mm f/2.8 brukar vara poppis hos både Sony och Canon användare. På Nikon finns redan funktionen med autofokus på alla objektiv oavsett om det finns fokusmotor eller fokuskoppling. Manuell fokus med autofokus, där man själv vrider in objektivet tills man får "focus confirm". Det kan vara ett bra tips om du hittar en billig Samyang 10 mm för Nikon DX och en sån där adapterring med focus confirm kostar några hundringar. Så får du själv agera fokusmotor men ändå få autofokus. Detta är inget jag testat själv då jag inte har Canon längre. Köper du ett Samyang objektiv för Canon utan adapterring så får du endast lita på live-view fokusering.
Givande konversation det här, lär mig mycket. Dock är det väl bara att switcha över till manuell fokus på objektivet och försöka ställa in fokusen därifrån?
Kan du skicka något exempel på en sådan adapterring? :)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Nattlysande moln över Stockholm - Isabelle A

Post by stoffe »

Isa, observera att jag aldrig använt en sådan här lösning med Dandelion Chip. Jag tror det är ett rysktillverkat chip. Hur som helst så finns det att köpa här. Jag skulle tro att det fungerar riktigt bra. Det verkar så vad jag läst om det.
http://www.bhphotovideo.com/c/product/9 ... ns_to.html
När du öppnat länken, läs igenom recensionerna. Chippet programmeras genom kameran, det ska vara rätt så lätt att göra. Där ställer man in brännvidd för objektivet osv.

Jag vet inte om detta är den smidigaste lösningen för dig, det är om du dagtid vill använda autofokus där din hand är fokusmotor. Någon annan Canon-användare får gärna bekräfta om det finns den funktionen redan inbyggd i de nyare modellerna, t ex Isas. Jag har aldrig sett det. Men min Nikon kan autofokusera med allt man kan montera på. Detta är egentligen mest för dagtidsbruk, men det är mestadels det man i regel använder en systemkamera till oxå.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nattlysande moln över Stockholm - Isabelle A

Post by AstroFriend »

Hej Isa
Kreativ Fotografi har adapters med focus confirm till flera fabrikat. Samma som jag länkade till tidigare. Tror dock inte du har så stor nytta av den funktionen till astrofotografering.

Är du rädd för att tappa objektivet när du lurar bländaren kan du istället tejpa över kontakterna. Blir dock lite kladd efter tejpen som du måste torka bort efteråt.

Fast testa med timelapse som vanligt innan du ger dig på detta. Det finns ju sätt att reducera bort flimret i redigeringsprogrammet om det blir ett problem. En sak att tänka på vid timelapse. Du tar då tusentals bilder vilket sliter på kameran. Fem minuters film ger 30x60x5 niotusen exponeringar. Kanske en tjugondel av kamerans livslängd. Finns bättre alternativ med kompakt kameror.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”