Saturnus - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Saturnus - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Saturnus
Exponering: 2 min R/G/B
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Orion Maksutov 6"
Kamera: ZWO ASI290MM
Kommentar: Ett test med min nya utrustning, jag har köpt en montering och det medföljde ett teleskop. Jag har precis uppgraderat planetkamera och även skaffat en ADC inför kommande fotoprojekt. Pixelskalan blev lite väl tilltagen med tanke på att detta endast var ett 6" teleskop. Men jag hade ingen möjlighet till mindre förstoring.

Här kommer lite data.

Brännvidd 4500 mm
Pixelstorlek 2,9 micron
ADC ZWO
ASI290MM 1 eV @ 30 dB utläsningsbrus
Orion 6" Maksutov.
HEQ5 Montering. (denna köptes för mitt ZW305 teleskop för att ha en resemontering)

Bra förhållanden! Från en jättesuddig bild till något som såg bra ut i 225x förstoring visuellt, det här med ADC var något nytt för mig och jag känner redan nu att det här är något som kommer lyfta mina observationer både visuellt och fotografiskt i framtiden.



Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Saturnus - Christoffer Svenske

Post by Robert »

Fin bild med tanke på altitiden för Saturnus.

JAg har inte riktigt fri sikt så långt ner på horizonten hemma för att nå saturnus från min vanliga fotoplats. Men jag får väl flytta på mig senare för att fånga den.

Hur kändes det att jobba med ADC?
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Saturnus - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Tack, dock känner jag att 6" är lite för litet för mig, jag är van vid min gamla 8" tub och jag har även en 12" truss oxå. Men det hade blivit en skarpare och bättre bild om jag använt ett teleskop med större ljusöppning. Att jobba med en ADC var för mig väldigt spännande, jag har aldrig använt detta speciella tillbehör tidigare. Jag tycker det gjorde stor skillnad för visuella observationer, men som Peter R sa till mig en gång. Kan man se det så kan man även fota det. Det är lite så jag tänkte, jag såg Cassinis delning visuellt och den fick jag även med i denna bild. Det var väldigt spännande att använda den nya ASI290MM kameran oxå. Den har en väldigt bred sensor i förhållande till hur hög den är eftersom den har samma bildformat som full hd. Så jag får vara nöjd som bilden blev helt enkelt.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Saturnus - Christoffer Svenske

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe,
Väldigt vad du samlar på dig många teleskop, är ju alltid kul att testa och se de praktiska skillnaderna.

ADC låter intressant, har du eller någon sett någon sådan utrustning för att klara lite större fält, några grader och fullframe?

Man borde i det fallet sätta den framför flatfieldcorrectorn fast då kommer man inte åt att justera den. Eller det finns kanske andra lösningar. Jag som alltid ligger under 45 grader när jag fotar borde ha nytta av en sådan. Men är nog många praktiska problem att lösa. Kanske enklare att jag flyttar så jag kan fota upp mot zenit istället :-)

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Saturnus - Christoffer Svenske

Post by jwarell »

Inte dåligt, ser fram emot att se planetbilder tagna med din nya 12:a! Hinner du få igång den på Mars och Saturnus innan säsongen tar slut?

En ADC måste jobba i en ganska långsam strålgång, ca f/15 eller mer, för att inte orsaka astigmatism, så nästan alltid placerar med en barlow ed framför. Därför blir det användbara fältet väldigt litet. Har inte sett några 2"-modeller på marknaden.

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Saturnus - Christoffer Svenske

Post by AstroFriend »

Hej Johan,
Ja tyvärr är det rimligen så som du säger att större bildvinklar inte går att hantera med ett så enkelt system av prismor. Vet inte riktigt hur ett optiskt system skulle vara konstruerat för att hantera detta när det blir större vinklar.

Atmosfärens brytning lär ju inte bara sprida ut färgerna utan även förskjuta fokus beroende på våglängd. Men ju smalare våglängdsområde man har ju mindre blir problemet.

Ja jag har inte fördjupat mig i problemet så har bara en diffus bild av vilka problem man ställs inför om man skall bygga en optisk korrigeringsenhet som klarar större vinklar. Men atmosfären är ju som ett segment av en lins vid låga vinklar, ungefär som ett off-axis teleskop och sådana teleskop brukar vara mycket svåra att kompensera.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Saturnus - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Johan - Tack! Jag ville göra ett experiment för att testa optiken vilket verkar vara bra i detta 6" teleskop. Jag har precis byggt motorfokus till min 12" tub och det skulle gå att fota planeter med den efter någon timmes meckande med montering av fokuserare och kollimering. Nya kameran är otroligt bra! Jag tänker testa min ADC även på lägre fokaltal för att verkligen veta var gränsen går. Jag har inte sett någonstans att att det ska finnas ett visst f-tal eller brännvidd där den inte funkar. Det kanske är något man får prova ut helt enkelt?

Lars - Ja jag har kanske för många teleskop nu, det ingick ett extra teleskop i ett monteringsköp. Jag ville ha en resemontering till min 12" tub och det har jag nu. Jag tror det är enklare för dig att fota i smalband med tanke på dina ljusföroreningar och låga altituder. Det skulle bli jättebra från din observationsplats. En ADC är mer lämplig för visuellt bruk och för planetfoto skulle jag tro.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Saturnus - Christoffer Svenske

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe.
Det blir intressant att höra till vilka f-tal du kan gå innan problemen visar sig.

Med det nya programmet aij som jag precis börjat använda blir alignen mellan färgkanalerna mycket bättre vilket reducerar färgfelen som atmosfären introducerar.



Vilka egenskaper är det du upplever så mycket bättre med nya kameran? Gamla kameran var väl mycket bra den också.

Om någon timme ger vi oss ut på en mini bilsemester. Det blir mot Västergötland. Har svårt att tänka mig vi finner något astronomi relaterat, men vem vet. Huset vi ska bo på heter luftslottet och står på 7 m höga pelare så vi har i varje fall fri sikt mot horisonten.


Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Saturnus - Christoffer Svenske

Post by hbar »

Roterande ADC ger ett lutande bildplan (både pga brytningen och att strålgången passerar olika mycket glas) och ger astigmatism om strålknippet inte är parallellt. På ett system med separerade ickeroterande prismor slipper man problemet med det lutande bildplanet och jag tycker att det borde ge mindre astigmatism men har inte räknat på det.

Här är en beskrivning
http://www.deep-sky.co.uk/telescopemaking/ADC2014.htm

Standardprismor har jag inte hittat större än med 25mm diameter
http://www.thorlabs.de/newgrouppage9.cf ... oup_id=147
men de är inte så dyra.

Det ligger på todo listan men den är rätt lång...

/Håkan
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Saturnus - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Aha så en ADC med separerade prismor är lite bättre, dock förstår jag inte hur skribenten på din första länk hbar gör för att justera in altituden för själva objektet? Jag skulle tro att den ADC som jag skaffat mig duger gott och väl med tanke på hur bra resultat andra har fått med den. Ta och titta på de fina resultat som Emil fått med en exakt likadan ADC som jag har.
www.astrokraai.nl/

Den nya kameran är lågbrusigare och det går att dra på riktigt hög gain utan att det blir allt för brusigt. Dessutom är det mindre pixlar vilket gör att pixelskalan blir annorlunda än förra kameran. Det märks väldigt tydligt! Nu har jag 2.9 micron pixlar och tidigare hade jag 3.75 micron. Den förra kameran var väldigt bra den med, verkligen! Dock är den nya känsligare och har högre peak QE, (skulle tro någonstans över 80%). För solfoto och månfoto så har jag nu 2.3 megapixlar om jag använder hela sensorn. Max fps i det läget är makalösa 170 fps! Det är ordentligt mycket data per tidsenhet.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Saturnus - Christoffer Svenske

Post by hbar »

Både för den roterande o separerade ADC så är storleken på kompenseringen beroende på dels prismats brytning men också avståndet från prisma till bildplan (eller mellan prismorna för de separerade).

Ökar/minskar du avstånd mellan din ADC o bildplan så ökar/minskar du kompenseringen med samma faktor. Flyttas tex första prismat i den separerade så uppnås samma effekt.

Den roterande är vanlig för att den kan göras kompakt och är det snålt med bakfokus så kan den placeras framför filterhjul. För små sensorer så är det lutande bildplanet inget större problem.

/Håkan
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Saturnus - Christoffer Svenske

Post by Torbjörn »

Det var en riktigt snygg Saturnusbild med tanke på den låga höjden. Det här med ADC verkar klart intressant för oss planetintresserade. Cassinidelningen är annars svår att se visuellt på så låg höjd.

/Torbjörn

Return to “Bilder”