Nästa investering

User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Nästa investering

Post by stoffe »

Det låter som en jättebra plan, planetfilmning med en webbkamera behöver inte heller vara speciellt dyrt. Några hundralappar på sin höjd. Det är kul och kan göras på 10-15 minuter mitt i ett observationspass.

Något som jag upptäckte höjde mina observationer och intresse ordentligt är att gå med i en lokal astronomiförening om en sådan finns. Jag har haft mycket stor glädje av Uppsala Amatörastronomer och sitter nuförtiden som sekreterare i styrelsen. Mycket kul :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Nästa investering

Post by Torbjörn »

Som du märker så är det inte svårt att hitta tips på investeringar i astroprylar :D Fördelen med ett zoomokular (har inget själv dock) är väl bland annat att man inte behöver sitta och klura lika mycket på vilka brännvidder man behöver, vilket man nog annars bör göra först.

En enkel typ av adapter man kan göra själv är att använda en avskuren filmrulleburk fastsatt på en webbkamera för att få den att passa i okularhållaren. Den har rätt diameter. Börja med att fota Månen, det är ett tacksamt objekt.

En annan sak som man kan skaffa så småningom är ett smalbandsfilter, ett s k UHC filter, för observation av nebulosor. Det finns fler typer av filter men det här är det som är mest användbart tycker jag. Det är inte nödvändigt med ett sådant filter på något vis men det ökar kontrasten på många nebulosor och gör dem tydligare. Senaste gången för min del var när jag tittade på M27, hantelnebulosan, som stod lågt och förbättrades mycket påtagligt.

/Torbjörn
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Nästa investering

Post by Håkan N »

Bengt !
Ett ev dyrare okular behöver väl inte per automatik vara en ogenomtänkt strategi, eller ?
Jag såg nyss SE 9 mm okularet och tyckte det verkade intressant även i ett billigare teleskop vs det breda vinkeln.
Men det justerbara billigare okularet är säkert det bästa valet i både performance och ekonomi.
Lära sig stjärnhimmeln behöver ju inte kosta nåt å andra sidan ;-)