EQ6 autoguidning

Utrustning och metoder.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

EQ6 autoguidning

Post by AstroFriend »

Hej!
Tänkte höra om era erfarenheter när ni autoguidar.

Jag har en EQ6 Synscan montering och guidar med PHD2 och en QHY5 kamera. Fokallängden är blygsamma 680mm med off'-axis guider. Exponeringstiden är nästan alltid 1 sekund, när jag endast har mycket svag guide stjärna och ändrar till 2 sekunder får jag betydligt sämre resultat, får då i regel bättre om jag binnar 2x2 istället.

När jag guidar nära Dec=0 grader kan jag när det går som bäst hålla mig runt 0.65" rms i precision. När jag guidar på objekt närmare polen, säg Dec=+70 grader hamnar jag i regel över 1" rms i precision.

Hur brukar ni andra ligga till med liknande utrustningar och även andra monteringar att jämföra med?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: EQ6 autoguidning

Post by Datarolf »

Hej Lars!

Hur får du ut denna eminenta information ur PHD2? Jag hittar en guide log från varje körtillfälle, men där finns ju bara siffror och inget som visar hur bra guidningen egentligen har varit.

Vänliga hälsningar

Rolf J

PS. 1s och 2s har visat sig vara den mest lämpliga exponeringstiden även för mig som har en Celestron CPC Alt-az montering på en wedge, också den från Celestron och som också provar med off-axis guider.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: EQ6 autoguidning

Post by AstroFriend »

Hej Rolf,
Skickar med en skärmdump här från nattens övningar.
C2014 W2 20160412 programs running.jpg
C2014 W2 20160412 programs running.jpg (546.47 KiB) Viewed 5088 times
Om du tittar upptill och vänster så har du grafen hur guidningen sker momentant. rms värdet för den kurvan i fönstret står till vänster. Går att få enskilt för RA och DEC men också totala felet.


ex.
RMS Error
Tot 0.76 (1.19")

0,76 räknat i pixel och 1.19" i bågsekunder under förutsättning man matat in fokallängd och pixelstorlek.

Info om rms:
https://en.wikipedia.org/wiki/Root_mean_square

Kul du också kör off-axis, det kan ju vara lite besvärligt att få plats med pickupprismat utan att det skuggar sensorn, jag har fullframe så har medfört en hel del modifieringar av de komponenterna som jag använder. De större Celestron CPC teleskopen har ju en adapter längst bak, tar man bort den får man ganska stor öppning in mot teleskopet, 3" tror jag. Är det så du gjort för att klara av att få plats med off-axis guidern eller har du kanske lite mindre sensor och löst det på så sätt?

Kul om du får fram lite data, du har ju mycket längre fokallängd och därmed en svårare uppgift att lösa.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;