M56 - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
AstroFriend
spamtest: JA

M56 - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: M56
Exponering: 60x 60 sec, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Efter förnattens laborerande att guida på kometer gick jag över till att fota M56. Magnitud drygt 8 och dimensionen 8.8'.

Lät APT göra fokusinställningen vilket fungerar förvånansvärt bra, kanske inte perfekt men atmosfären ganska orolig och den är tagen på ca 30 grader över horisont. Efter det gick jag över till temperaturkompensationsmod.

Lät färgen framhävas mer en vanligt. Stjärnor som blivit överexponerade blir lite mysko när man ökar färgmättnaden. Blir kanske bättre i andra program. Använde nu DSS till align och stackning och vidare sedan i Fitswork.

Ett nytt objekt till samlingarna.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F

Re: M56 - Lars Karlsson

Post by Martin F »

Fina färger och härlig rymd runt stjärnhopen!
Det ser ut som att du har minimalt utdragna stjärnor i övre vänster - kan det vara från stackingen eller är det guidningen som spökar lite? Absolut inget som stör bilden, men när du lägger upp den i full upplösning blir det så lätt att vara inne och peta i smådetaljer som inte skulle synas i en förminskad bild ;)
AstroFriend

Re: M56 - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Visst är det kul ibland att ha en extra färgklick på det hela, kanske inte så naturligt förstås.

De utdragna stjärnorna råkar jag ut för ibland, det ligger i mekaniken/optiken. Blir när kameran inte sitter perfekt ortogonalt mot optiska axeln. Dels finns ett litet fel i den mekaniska justeringen. Ganska enkelt fixat då adaptern som jag byggde om fick en sådan justering så jag kan fintrimma kameravinkeln. Men sedan finns ytterliggare ett problem. M48 adaptern som är fastsatt i offaxis guidern sitter där med kona och med skruvar som kilar fast den. Verkar som om när det blir omväxlande kallt och varmt att skruvarna släpper och då hänger kameran snett. Det är nog detta som skett i denna bild, när jag kontrollerade var skruvarna mycket riktigt lösa. Jag skall försöka lägga mellan en gummipackning så det fjädrar lite och inte blir helt stumt, det senare är antagligen det som får skruvarna att släppa.

Flatfield correctorn med reducer har också en liten begränsning när man använder den till fullframe, är specad till 42mm imagecircle men fullframe är ju 44mm. Dock inget jag kunnat se spår av, mest vinjetteringen som gör sig påmind. Men relativt den vinjettering kamerahuset ger är den försvinnande liten. Kamerahuset är ju tyvärr lite för trångt i ingången som på alla fullframe DSLR.

Men ganska nöjd så långt jag nu kommit och det finns fler detaljer kvar att fixa innan fulländning, men det tar tid.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”