Objekt: M57 Ring Nebula
Exponering: 42x 120 sec, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Efter jag tagit bilder på kometen P/2016 BA14 så riktade jag teleskopet mot M57:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ring_Nebula
Är ju med sin lilla storlek på 230" väl liten för mitt teleskop, men den är ljusstark.
Jag stackade även denna i DSS som jag börjat göra på sista tiden, men gjorde lite annorlunda denna gång i inställningarna. Förra gången satt jag gainen till R=1.6, G=1, B=1.9 men som jag observerat på alla mina Canon EOS kameror jag haft får DSS problem i röda kanalen, verkar bli något fel i stackningen och den röda blir felaktigt överförd.
Denna gång satt jag gainen till =1 för alla kanalerna och rättar till det i den stackade bilden efteråt. Skall ju inte bli någon skillnad egentligen om programmet räknar rätt. Resultatet jag fick nu blev ju i varje fall bättre beträffande den röda "blödningen" jag hade tidigare. Delvis kom den från ljusföroreningarna från den disiga atmosfären och det kan man ju inte göra något åt.
Tar ju lite tid när man skall testa sådana här saker, men går mycket snabbare med nya datorn.
Här är en crop runt Ringnebulosan: Bilden är liten, 250x250 som jag förstorat drygt 3 ggr.
/Lars

Klicka for att se stor version av bilden