Celestron NexStar får tuppjuck!

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Celestron NexStar får tuppjuck!

Post by port513 »

Är det någon mer med Celestron NexStar Evolution som upplevt att programvaran hänger sig och kör tills man trycker på strömknappen?

Var med om det idag under min första träning med mitt teleskop, då har jag monterat teleskopet så att det inte kan stå rakt upp, det vill säga att försöker man sätta den rakt upp så slår den i diagonalen eller handtaget i motordelen.

Just detta hände idag, skulle justera lite då jupiter hamna lite ur sökaren och när jag släpper knappen så slutar inte motorerna gå utan kör på full rulle och kör ner först handtaget i motordelens centrulhjul eller vad det nu kallas och sen efter det så smäller den diagonalen i bottenplattan och står och vill verkligen förbi, fick slänga mig på powerknappen för att inte smacka motorn också...

Någon mer som upplevt detta?

Det blev ingen skada mer än ett naggat handtag och en mindre hjärtattack men det är ju hyfsat obra om detta händer när den är kabelbunden och jag inte är inom 10m håll så att säga.


/Henke
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Celestron NexStar får tuppjuck!

Post by AstroFriend »

Hej Henke!
Jag har nu inte ett teleskop som du har men hade en äldre C8 tidigare. Det som förvånar mig är att du säger att diagonalen slår i monteringen. Det kan jag inte minnas var fallet på den Celestron jag hade. Har du monterat något extra tillbehör mellan diagonalen och teleskopet?

Vanlig 1.25" diagonal?

Det andra mysko att motorerna skenar vet jag tyvärr ingenting om.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Re: Celestron NexStar får tuppjuck!

Post by port513 »

AstroFriend wrote:Hej Henke!
Jag har nu inte ett teleskop som du har men hade en äldre C8 tidigare. Det som förvånar mig är att du säger att diagonalen slår i monteringen. Det kan jag inte minnas var fallet på den Celestron jag hade. Har du monterat något extra tillbehör mellan diagonalen och teleskopet?

Vanlig 1.25" diagonal?

Det andra mysko att motorerna skenar vet jag tyvärr ingenting om.

/Lars
Monterades så att Evolution var läsbart, kändes bra balanserad osv.
Kan montera längre fram men då finns risken att den skenar och drar i korrektor delen i monteringen.

Men jag får kolla monteringen av teleskopet igen, dock otäckt med en skenande mjukvara.


/Henke
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Celestron NexStar får tuppjuck!

Post by Torbjörn »

Det har hänt mig ibland att mitt EQ5-stativ med GoTo (Synscan) får spel och fortsätter köra i full fart. Då slår jag av strömmen och kontrollerar alla elanslutningar så att det inte glappar någonstans. Vet inte varför det har hänt men jag har läst på nätet att det kan bero på dålig kontakt.

/Torbjörn
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Re: Celestron NexStar får tuppjuck!

Post by port513 »

Torbjörn wrote:Det har hänt mig ibland att mitt EQ5-stativ med GoTo (Synscan) får spel och fortsätter köra i full fart. Då slår jag av strömmen och kontrollerar alla elanslutningar så att det inte glappar någonstans. Vet inte varför det har hänt men jag har läst på nätet att det kan bero på dålig kontakt.

/Torbjörn
Hmmm, intressant att höra fler som har liknande problem.

Det tokiga här är att helt plötsligt så struntade min NexStar Evolution att lyssna på slew limits och ställde teleskopet 90 grader rakt upp.
Dålig kontakt är svårt att se då jag har inbyggt batteri och handkontrollen är ju bara en sådan man snäpper fast.

Hur som helst så dängde den ju bara handtaget i horisont-skruven och ena hörnet på min diagonal fick sig en personlighetsslipning ;)

Resten klarade sig ok.

Skumt är att den lyder den undre gränsen för slew limits men inte den övre, det vill säga jag kan inte gå under 10 grader men jag kan utan problem gå över 90 grader när den tuppjuckar.
Får montera den så att den alltid går fritt även om den väljer att gå 90 grader helt enkelt så slipper jag få en hjärtinfarkt i framtiden samt att jag slipper fundera på varför trackingen helt plötsligt är riktigt kass igen. Fick ju alilgna om ett antal gånger bara för att den dängt handtaget och diagonalen i motordelen (såg ju inte detta omedelbart utan först när motorn stannade för att diagonalen small i plattan så det stannade)

Så enda som syns är en skavning på handtaget och det kan jag leva med som lite visuell påminnelse att alltid kontrollera clearance under teleskopet innan man GoTo:ar ;)
Testkörde allt och alternerade mellan månen, Jupiter och lite stjärnor och allt trackade bra, bättre än innan den knockade sig ;)


/Henke
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Celestron NexStar får tuppjuck!

Post by AstroFriend »

Hej Henke!
Skönt att höra att det inte blev några skador på utrustningen som hindrar dig att ta vara på de sista nätterna innan det blir för just.

Glapp kontakt har jag haft på mitt EQ6 stativ, det var strömförsörjningskabeln som glappade. När den hoppade ur fick man börja om från början igen med alla inställningar, väldigt frustrerande när man stod där och skulle fota. Jag åtgärdade det helt enkelt med att ta bort kontakten och löda in kabeln direkt på kretskortet, aldrig några problem sedan dess. Frågan är var det glappar i din montering, hoppas någon annan kan komma med tips.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Re: Celestron NexStar får tuppjuck!

Post by port513 »

AstroFriend wrote:Hej Henke!
Skönt att höra att det inte blev några skador på utrustningen som hindrar dig att ta vara på de sista nätterna innan det blir för just.

Glapp kontakt har jag haft på mitt EQ6 stativ, det var strömförsörjningskabeln som glappade. När den hoppade ur fick man börja om från början igen med alla inställningar, väldigt frustrerande när man stod där och skulle fota. Jag åtgärdade det helt enkelt med att ta bort kontakten och löda in kabeln direkt på kretskortet, aldrig några problem sedan dess. Frågan är var det glappar i din montering, hoppas någon annan kan komma med tips.

/Lars
Bra fråga, teleskopet är ju bara knappt 2 veckor gammalt så jag har kontaktat leverantören samt skickat ett supportärende till Celestron.

Enda som skulle kunnat gå sönder i detta fallet är väl diagonalen, okularet eller båda, det andra verkar rätt bastant tillverkat.
Löda tänker jag inte göra på ett så pass nytt teleskop, det får fixas av rätt instans i kedjan så att säga.

Förutom dessa konstigheter då så fick jag en trevlig upplevelse med Jupiter och månen och frugan var också nöjd med vad hon såg så totalt sett var kvällen ändå positiv ;)


/Henke
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Celestron NexStar får tuppjuck!

Post by AstroFriend »

Hej Henke,
Ja exakt, det går ju inte att göra några egna ingrepp, förlorad garanti vore katastrof så som det är.

Hur är det när du har kameran monterad, går den fritt från monteringen? Gör den inte det är det ju en massa objekt du inte kommer åt, vore ju lite märkligt om utrymmet är så snålt tilltaget. Jag vill minnas jag var ganska nöjd med den gaffelmontering jag hade till min C8, men kommer inte ens ihåg om jag kunde montera någon kamera på den. Diagonalen gick i varje fall fritt.

Grattis till upplevelsen på natthimmeln, sådant sporrar för vidare utforskning av objekten där!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Re: Celestron NexStar får tuppjuck!

Post by port513 »

AstroFriend wrote:Hej Henke,
Ja exakt, det går ju inte att göra några egna ingrepp, förlorad garanti vore katastrof så som det är.

Hur är det när du har kameran monterad, går den fritt från monteringen? Gör den inte det är det ju en massa objekt du inte kommer åt, vore ju lite märkligt om utrymmet är så snålt tilltaget. Jag vill minnas jag var ganska nöjd med den gaffelmontering jag hade till min C8, men kommer inte ens ihåg om jag kunde montera någon kamera på den. Diagonalen gick i varje fall fritt.

Grattis till upplevelsen på natthimmeln, sådant sporrar för vidare utforskning av objekten där!

/Lars
Jag kan ju skjuta fram teleskopet längre fram än vad jag hade den igår men då blir den så framtung så jag tänkte jag skulle undvika det igår när jag skulle lära mig prylarna.
Det tyckte ju dock inte elektroniken ;)
Men det finns annars gott om utrymme om jag trycker fram teleskopet längre på monteringen så att säga.

/Henke
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm

Return to “Teleskop allmänt”