Film eller stillbild?

Metoder för astrofotografering
Post Reply
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Film eller stillbild?

Post by port513 »

Måste man filma planeterna för bra resultat eller kan man ta en serie stillbilder och stacka dem?

Blir lite förvirrad när man läser vissa guider där det sägs att man måste filma och absolut inte kan ta stillbilder med bra resultat...
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Film eller stillbild?

Post by AstroFriend »

Det beror på vilket resultat du vill få.

Söker du extrema förstoringar med 8 meters brännvidd är det svårt med en systemkamera med mekanisk slutare, vibrerar för mycket. Sedan är det ju atmosfären som ju är orolig och ger oskärpa (seeingen). Med filmning tar du tusentals bilder och väljer ut de få skarpa just då atmosfären är stadig några millisekunder.

Men tar du mer normala bilder går det alldeles utmärkt att göra som du beskriver. Men då är brännvidden också mycket kortare och planeterna blir små på bilden. Med moderna DSLR kameror kan du ju filma också så du behöver en inte en speciell kamera för det.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Re: Film eller stillbild?

Post by port513 »

Så man kan inte ta flera bilder, säg 500st med exponering på 1s eller mer och få bra resultat?
Avi är väl komprimerad ganska hårt, så vad använder man annars?
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Film eller stillbild?

Post by Quilding »

AVI är inget videoformat utan endast en container för ljud och bild. Kan alltså innehålla okomprimerad video. Men vad som egentligen används för planetfilmning vet jag inte.

/Q
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Film eller stillbild?

Post by AstroFriend »

Komprimeringen kan nog variera beroende på hur många frames per second, fps man väljer. Det gällde i varje fall äldre kameror. Moderna kameror har ju USB3 som är riktigt snabbt så beror i det fallet på hur snabb processorn är i kameran och hur mycket hårddisken hinner ta emot och lagra.

1 sekund är väldigt lång exponering i dessa sammanhang, blir mycket rörelseoskärpa pga atmosfären vid höga förstoringar (lång brännvidd). Är det dessutom en systemkamera du pratar om sliter du ut den ganska snabbt. En mekanisk slutaren kanske bara klarar 100000 exponeringar. Då kan du ta 2000 planetbilder sedan är kameran slut.

Om man filmar säg 10.000st filmrutor är det inte ovanligt att det bara blir 300-1000st som är skarpa. Dom flesta kastas bort.

Varför vill du så gärna ta stillbilder? Du utnyttjar bara någon enstaka mm i mitten av din sensor när du planetfotograferar. Månen däremot utnyttjar sensorn bättre.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Re: Film eller stillbild?

Post by port513 »

Vill och vill, jag är i inlärningsfasen av både program och fotografering ;)

Blir det inte svårt att filma Saturnus t.ex.?
Eller man kör den som med de andra?

Har ju just nu bara tillgång till en ASI120MC-S och ett Celestron NexStar Evolution 9.25 med ett 40mm ett 13mm och ett 9mm okular till.

Så som sagt så vill jag nog inget mer än lära mig just nu därav lite konstiga frågor ;)


/Henke
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Film eller stillbild?

Post by AstroFriend »

Hej Henke,
Ja det var ju du som frågade en annan fråga tidigare.

Inga frågor är konstiga, man skall fråga så mycket man kan när man har chansen.

Den kameran du nämnde tror jag är alldeles ypperlig att filma planeter med och stort teleskop med lång brännvidd har du.

Det har inte så stor betydelse vilka planeter det är, men Mars. Jupiter, Saturnus är nog de vanligaste att ge sig på, Venus är svårare farligt också om man får in Solen i teleskopet. Om det går bra eller inte har mest att göra var de befinner sig på himlen, just nu verkar Jupiter stå väldigt bra med tanke på vilken aktivitet det är att fota/filma den.

Fråga om det är någon som bor nära dig så kanske ni kan träffas och hjälpas åt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Re: Film eller stillbild?

Post by port513 »

Stämmer bra, var jag som frågade om FireCapture ;)
Jupiter har jag observerat rent visuellt redan 29/2 kunde man se den här (jag som först upptäckte den då vill säga)

Får göra ett par experiment och se vad jag får för resultat, planeterna försvinner ju inte så jag har gott om tid att göra både rätt och fel så att säga.

Har gått med i ASTB här i Lund.


/Henke
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Film eller stillbild?

Post by vroomster »

Det finns bra lite bra guider på Youtube. Detta är en Fircapture guide, men den täcker en del frågor om själva filmandet vad gäller format och sådant också. Den är i tre delar och innehåller många bra tips: https://www.youtube.com/watch?v=CKSHKb2pv8E
Det tog några kvällar innan jag hittade någorlunda rätt i programmet, men det är värt tiden för det finns många bra funktioner
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Re: Film eller stillbild?

Post by port513 »

Bra, då vet jag att det bara är att stånga den berömda väggen lite ;)
Idag är det stjärnor men låga moln så man ser inget ändå :(


/Henke
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Film eller stillbild?

Post by Torbjörn »

Det är videofilmning som gäller för planeterna. Personligen har jag erfarenhet av att använda modifierad webbkamera och min nuvarande kamera, en planetvideokamera från The Imaging Source (TIS). Den är betydligt bättre.

Med video kan du ta 30-60 bilder/sekund eller med vissa kameror ännu mer. Hur länge du kan filma beror på vilken planet du fotar, hur snabbt den roterar och på hur skarpa detaljer man kan förvänta sig. I fallet Jupiter max ca 2 minuter om du inte använder mer avancerade tekniker som derotation med Winjupos men avvakta med det. Jag känner till den tekniken men behärskar den inte (än).

Du får såpass mycket material att du kan skrota en viss procent av de sämsta bildrutorna. Dra inte på för hårt med förstärkning (gain) när du filmar för då finns det risk för grynig bild. Sänk hellre bildhastigheten.

Rent allmänt så tar man en video med program som t ex IC Capture eller Firecapture. Helst i någon form av okomprimerat råformat. Exakt hur man gör med din kamera vet jag inte.

Efter detta stackar man bilden med Exempelvis Registax, Avistack2 eller Autostakkert. Personligen har jag nyss gått över från Avistack 2 till Autostakkert. Därefter kan du skärpa upp resultatet med de sk wavelets (ser ut som ett mixerbord på tvären) som finns i Registax och efter detta ev. bildbehandla med Photoshop eller GIMP. Ta ett steg i taget och testa lite.

Ditt teleskop bör vara utmärkt för planetfoto, själv har jag ett Celestron C8. Se bara till att det är väl kollimerat (kollimera på laptopen med kameran exakt som du tänker använda den, använd t ex stjärnan Regulus som är relativt nära Jupiter ) och nedkylt till omgivningens temperatur annars försämrar du antagligen resultatet helt i onödan...

Skriv gärna här på Astronet om du har frågor.

/Torbjörn :)
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Re: Film eller stillbild?

Post by port513 »

Tackar för all information, har precis tittat igenom Autostakkert och förstått hur det fungerar och jag tror mig även ha koll på firecapture numera, åter står dock att se om jag fattat det rätt vid första bilden ;)


/Henke
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm