FireCapture hur?

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

FireCapture hur?

Post by port513 »

Tjenixen,

Sitter och labbar och försöker lära mig så mycket som möjligt innan jag ska ut och fota för första gången.
Blir lite vill på FireCapture och hur jag ska göra och tutorialsen är lite bökiga att förstå (i alla fall för mig)
Jag kommer först och främst fota planeter och inte till att börja med deep-sky.

Jag har en ASI120MC-S och ett Celestron NexStar Evolution 9.25.

Så hur börjar jag med det programmet?
Någon sa man ska filma planeterna och sen göra om det till bild, hur gör man då?

Som efterbehandling kommer jag ha PixInsight då jag lärt mig det hyfsat ok (enligt mig själv då ;))

Så någon som orkar ta tag i en nybörjare igen?
Behöver alltså veta hur jag fångar bilder på rätt sätt med FireCapture och sen resten kan vi ta senare, rätt fångade bilder är ju det första steget.


/Henke
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: FireCapture hur?

Post by AstroFriend »

Hej Henke,
När jag var på Värmlands Star Party i helgen berättade Christoffer hur man kan gå tillväga. Om du skrollar ned till längst ned på reportaget som jag skrev om det mötet så har jag lagt till länkar vilka program han använder och till vad för de olika stegen.

http://astrofriend.eu/travel/sweden/var ... -2016.html

Men precis som du skriver börjar man med att filma objektet och Firecapture tror jag är det bästa programmet idag.

Du verkar ha helt rätt utrustning för det. Om du skall komplettera, motordriven fokus kommer underlätta avsevärt och kanske du skall ha en 2x Barlow när du tagit dig fram de första stegen.

Christoffer dyker nog snart upp här och leder dig vidare hur du börjar.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Programvara”