M76 Little Dumbbell Nebula - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
AstroFriend
spamtest: JA

M76 Little Dumbbell Nebula - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: M76 Little Dumbbell Nebula
Exponering: 26x120 seconds, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 5D
Kommentar: Letade igenom hårddisken och hittade en bild på en planetarisk nebulosa som jag tog med min gamla Canon 5D kamera. Är nog den enda serie på 120 sekunders exponeringar jag har från den kameran. Antagligen tog jag den vid ett besök på landet annars hade det aldrig gått. Det var nog då vi spanade efter Persiderna.

Ser nu att jag faktiskt redan hade lagt upp den här men med lite annan behandling.

Bilden är kraftigt croppad, 1:1 pixel förhållande och ca 25'x25' FOV.

Blir kul att ta om den till hösten med nya kameran Canon 6D kameran. Egentligen tror jag inte det blir så stor skillnad på bildkvaliten. Största problemet med gamla kameran var att den tappade kontakten med datorn.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F

Re: M76 Little Dumbbell Nebula - Lars Karlsson

Post by Martin F »

Kul med lite ovanligare objekt! :)
Trodde först att det var "vanliga" Dumbbell och tyckte att den såg så liten ut och att bilden inte var helt skarp. Sedan såg jag att det var en 1:1 crop vilket förklarade saken :)
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Det var en trevlig bild av lilla M76 :good: Jag har sett den visuellt många gånger och även som ett rent experiment fotat den med en planetkamera (nej den bilden lägger jag inte upp här :D ) Ett litet och relativt ljussvagt objekt som ändå brukar synas även inifrån Stenungsund, speciellt med UHC-filter.

Kul att ses på VSP förresten!

/Torbjörn
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Ja jag blev också lite förvirrad när det inte stämde. Hade inte en aning om att det fanns två hantlar. Den är verkligen liten, med mina 680mm kommer man inte långt, bara en liten fläck mitt på sensorn. Men mörkret på landet gjorde något otroligt, från att normalt inte synas alls blev det ju något.

Ett 10" 1200mm teleskop vore mer lämpligt och det hade jag tidigare men man ingen plats för det, har ju dock märkt att nuvarande teleskop efter mycket arbete är väldigt skarpt och med autoguidning och motorfokus med temperatur kompensering går det att hålla skärpan på alla subbar också även om temperaturen ändras. Med en monokrom kamera med mindre pixlar skulle jag kunna få upp upplösningen avsevärt. Men monteringen kommer ligga på gränsen för sådant precisionsarbete. Brukar ligga på 0.65" rms när guidningen är aktiv. Men den är idag också standard (EQ6), går nog att fintrimma lite men vet inte hur långt man kan komma, kanske 0.5" rms?

I dag är skalan 1.8"/pixel (med gamla Canon 5D kameran 2.4"/pixel som bilden ovan togs med), men eftersom det är en färgsensor är det i praktiken bara 3.6"/pixel om man inte använder drizzling teknik, men då missar man sigma clipping så som drizzle funktionerna är utformade idag. En monokrom sensor med 4my pixlar skulle ge ungefär 1.2"/pixel, men blir långa exponeringar med så små pixlar. 40my2 relativt 16my", mindre än halva ljussamlande ytan per pixel, man får inget gratis.

Hej Torbjörn,
Ja VSP var jättetrevligt, kul vi kunde ses där. Hade ju velat pratat så mycket mer med alla men tiden gick så fort.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”