M78 Barnards loop mm - Martin Fransson

Bilder från galleriet
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

M78 Barnards loop mm - Martin Fransson

Post by Martin F »

Ny bild i galleriet
Objekt: M78 Barnards loop mm
Exponering: 24*3+96*5min, 15*15min Ha
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Canon EF 300/4L IS
Kamera: EOS 1100D (modifierad)
Kommentar: OK, då börjar bitarna falla på plats :)
Drygt 9 timmar vanlig data och knappt 4 timmar Ha.

Jag vet att det finns en del linsreflexer som jag inte redigerat bort men på det hela taget är jag grymt nöjd över vad man kan åstadkomma med en vanlig (billig), okyld DSLR och ett teleobjektiv. Dessutom på ett område som inte når högre än ca 25 grader över horisonten.

Har processat färg och luminans separat och kombinerat till LRGB, därefter förstärkt den röda kanalen (och lite luminans) med Ha-data.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: M78 Barnards loop mm - Martin Fransson

Post by Cristofer »

Den här bilden gillar jag skarpt. Helt otroligt vad mycket saker det finns i bilden, ingen "vanlig" rymd nånstans, inget brus. Perfekt bild :good:
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

M78 Barnards loop mm - Martin Fransson

Post by Martin F »

Tack Cristofer! Visst finns det brus men med så många subs går det att få den ganska "ren" trots hård stretch. Ja, det är ett myller av godsaker i denna del av himlen :)


Sent from my phone using Tapatalk
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: M78 Barnards loop mm - Martin Fransson

Post by Jonas »

Jag kan inte annat än hålla med Cristofer om att det är en fantastiskt fin bild du har fått till!
Stort grattis!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Re: M78 Barnards loop mm - Martin Fransson

Post by jörgen_jo »

Hej !

Helt fantastiskt, jag brukar egentligen inte kommentera den här typen av bilder, Helt enkelt av den enkla anledningen att jag saknar erfarenhet av att ta widefield/emissions bilder , men den här är så fantastiskt vacker så jag måste helt enkelt berömma det rent estetiska utan att lägga några andra aspekter på bilden. Det är ju dessutom så att just sådana här bilder kan fånga även den oinvigdes intresse, alltså bra reklam för vår "konstiga" hobby!


Med vänlig hälsning
Jörgen
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M78 Barnards loop mm - Martin Fransson

Post by Martin F »

Jonas wrote:Jag kan inte annat än hålla med Cristofer om att det är en fantastiskt fin bild du har fått till!
Stort grattis!
/Jonas
Tack tack! :)
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M78 Barnards loop mm - Martin Fransson

Post by Martin F »

jörgen_jo wrote:Hej !

Helt fantastiskt, jag brukar egentligen inte kommentera den här typen av bilder, Helt enkelt av den enkla anledningen att jag saknar erfarenhet av att ta widefield/emissions bilder , men den här är så fantastiskt vacker så jag måste helt enkelt berömma det rent estetiska utan att lägga några andra aspekter på bilden. Det är ju dessutom så att just sådana här bilder kan fånga även den oinvigdes intresse, alltså bra reklam för vår "konstiga" hobby!


Med vänlig hälsning
Jörgen
Tack Jörgen, det värmer! Som inbiten landskapsfotograf med "vackra bilder" som specialitet har jag svårt att låta bli det estetiska och söker mig gärna till den typen av motiv. Försöker hitta bra kompositioner även i rymden :)
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: M78 Barnards loop mm - Martin Fransson

Post by AndreasW »

Hej Martin,

Riktigt fint bild, helt fylld med intressant innehåll. Du har verkligen hittat ett bra ställe på himlen att fota!
Hur valde du ut just det här området? Noggrann planeringen eller var det mer att du testade och såg att det var lämpligt?

mvh

Andreas
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M78 Barnards loop mm - Martin Fransson

Post by Martin F »

AndreasW wrote:Hej Martin,

Riktigt fint bild, helt fylld med intressant innehåll. Du har verkligen hittat ett bra ställe på himlen att fota!
Hur valde du ut just det här området? Noggrann planeringen eller var det mer att du testade och såg att det var lämpligt?

mvh

Andreas
Jag ville fota M78 men har inte riktigt fått kläm på min 150 PDS ännu så det fick bli mer widefield med 300mm. Har sett en del häftiga bilder på Orionkomplexet så jag måttade och planerade med hjälp av Stellarium och Photoshop för att välja utsnitt. Så ja, det var noggrann planering :)
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: M78 Barnards loop mm - Martin Fransson

Post by Init4theimaging »

Hej Martin.

Nu blev det verkligen drag i bilden. Bra jobbat. :good:
+1 vad gäller komposition och planering av sina bilder. Mycket viktigt för få ut maximalt resultat.
Färgerna här är spot on med mina ögon och min smak och på min skärm, och detaljerna du fått fram med din i sammanhanget blygsamma utrustning är inget annat än imponerande. Haksläpp - japp!

Ska jag vara lite oförskämd och försöka bidra med konstruktiv kritik är det isåfall att bilden "ser" brusreducerad ut.
Underbar bild oavsett, och hatten är av. Gatulerar till en mycket lyckad bild.

Mvh,
Daniel
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M78 Barnards loop mm - Martin Fransson

Post by Martin F »

Init4theimaging wrote:Hej Martin.

Nu blev det verkligen drag i bilden. Bra jobbat. :good:
+1 vad gäller komposition och planering av sina bilder. Mycket viktigt för få ut maximalt resultat.
Färgerna här är spot on med mina ögon och min smak och på min skärm, och detaljerna du fått fram med din i sammanhanget blygsamma utrustning är inget annat än imponerande. Haksläpp - japp!

Ska jag vara lite oförskämd och försöka bidra med konstruktiv kritik är det isåfall att bilden "ser" brusreducerad ut.
Underbar bild oavsett, och hatten är av. Gatulerar till en mycket lyckad bild.

Mvh,
Daniel
Tack Daniel! Bilden fick en extra vända Deep Sky Noise Reduction innan jag förminskade för webben, så det kan vara en av bovarna i sammanhanget :) Jag gick inte särskilt hårt åt den med brusreduceringen innan stretch.
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: M78 Barnards loop mm - Martin Fransson

Post by Mats »

Jag vill bara hålla med alla andra. En väldigt vacker bild som man gärna sitter och tittar på länge!
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M78 Barnards loop mm - Martin Fransson

Post by Martin F »

Mats wrote:Jag vill bara hålla med alla andra. En väldigt vacker bild som man gärna sitter och tittar på länge!
Tack för fint beröm Mats! :)
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: M78 Barnards loop mm - Martin Fransson

Post by Yquem »

Härlig bild Martin, ytterst njutbar! Jag antar att du har använt full glugg på objektivet?
/Anders
User avatar
petfol
Posts: 93
Joined: 2015-01-23 12:56:14
spamtest: JA
Location: Borås
Contact:

Re: M78 Barnards loop mm - Martin Fransson

Post by petfol »

Instämmer med de övriga, oerhört tjusig bild! Visar att det med litet tålamod går att uppnå CCD-kvalitet med DSLR.
Camera: ZWO ASI1600MM-C, IDAS LPS-D1, Baader LRGB, Canon EOS-600Da, IDAS LPS-P2
Lens: Skywatcher Esprit 80ED+field flattener
Mount: HEQ5 Pro
Skywatcher SynGuider, Celestron 80mm guide scope
Software: Sequence Generator, BackyardEOS, PixInsight, Photoshop