Ett teleskopbygge

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
funkstar
Posts: 58
Joined: 2008-05-03 18:50:41

Ett teleskopbygge

Post by funkstar »

Hej
Jag håller på att bygga ett teleskop. För detta har jag gjort en hemsida med lite info och bilder av bygget och tankar under vägs. Kanske finns det intresse bland medverkande i detta forumet att kika lite. Kommentera gärna här i tråden eller via mail (adr på första sidan) om det är ngt ni undrar eller tycker borde kommenteras. Eftersom det är mitt första bygge är det mycket som man kommer på under vägs att man kanske borde gjort lite annorlunda.
Sidan finns på:

http://www.per.artektron.se

MVH

Per
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Ett teleskopbygge

Post by Starsoft »

Verkar vara ett kul och seriöst projekt, men jag är lite förvånad att du gör en alt-az montering i stället för en ekvatoriell när du ändå lägger ned så mycket arbete.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
funkstar
Posts: 58
Joined: 2008-05-03 18:50:41

Re: Ett teleskopbygge

Post by funkstar »

Hur menar du då?
Anledningen till att jag valde ett alt-az var att jag inte ville bygga ett teleskop från först början men kunde inte motstå frestelsen när jag snubblade över Mel Bartels hemsida. Det var ca 10 år sedan..
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Ett teleskopbygge

Post by Jonas »

Jättefint bygge med många många intressanta detaljlösningar!
Du är lyckligt lottad som har de möjligheter du har. Tänk om man själv skulle haft det!

Jag kan dock förstå frågan varför du inte gick på en ekvatoriell lösning istället för en altazimut. Med de kunskaper och möjligheter du uppenbarligen har, skulle du kunna bygga en oerhört användbar ekvatoriell montering som du sedan kan använda som bas för flera olika teleskop.

Det du byggt är som sagt jättefint men begränsningen ligger i att du måste bygga om stora delar av teleskopet om dimensionerna på detta förändras.
Eftersom du ändå valt att bygga ett altaz-baserat teleskop, du har inte funderat på att bygga en ekvatoriell plattform som du kan sätta hela härligheten på? Då får du ändå ekvatoriell rörelse av teleskopet. Vad jag menar är att Mels Dobdriver är säkert bra men du kommer ändå inte ifrån fältrotation om du vill fotografera genom teleskopet.
Om du inte tänker fotografera spelar det ju ingen roll med varken ekvatorial-montering eller -bord.

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
funkstar
Posts: 58
Joined: 2008-05-03 18:50:41

Re: Ett teleskopbygge

Post by funkstar »

Hej.
Jag förstår att en eq montering är lättare att sätta på andra teleskop. På det sättet jag har byggt är själva stativet en del av teleskopet, så på det sättet siter jag i stort sett fast. För fältrotation så har programmet en utgång för en fältrotationsmotor som jag kommer integrera i fokuserearen som är näste delprojekt efter spegelcellen.

Eftersom jag har hållt på så jäkla länge med projektet så är det många saker som har ändrats under resans gång och pga okunskap och olika designbeslut så står jag nu med ngt som jag känner är ett scope fullt av kompromisser. Har dock fastnat rejält för det här med teleskopbyggande och jag ser detta scopet som det första. Mitt nästa kommer vara mer genomtänkt från början.. men får nog göra klart detta först. Man lär sig ju en massa under vägs.

Vad gäller mina förutsättningar med verkstad och maskiner så har jag inte haft detta förrän de senaste åren och det är lite därför som jag har ändrat min design en massa gånger, så fort jag har fått tillgång till en bättre maskin eller lärt mig ngt nytt vill jag utnyttja detta och då får man tänka om från det man tänkte från början. Allt från drivning till materialval har genomgått flera uppgraeringar genom åren.

Vidare på detta spåret (om verkstad och maskner alltså) erbjuder jag gärna mina tjänster om det är ngn som har ngt lagom litet projekt eller behöver hjälp, så som jag gjorde med Dimitris adapterplatta.

Tack för kommentarer och synpunkter förresten.

Per
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Ett teleskopbygge

Post by Jonas »

Hej Per,

Jo, så blir det. Under byggnationernas gång kommer man på saker man skulle gjort annorlunda och så inkorporerar man tankarna i nästa projekt. Det är definivt inte lätt att förutse allt i förväg.
Men det är ju också bl.a. det som är så roligt med teleskopbygge. Man hittar alltid något att förbättra.

Jag har ju aldrig haft tillgång till avancerade verkstadsmaskiner utan mina teleskop har jag till allra största delen byggt med handverktyg och då är ju trä ett naturligt val. I varje fall i de delar som inte ska tåla så stora krafter. Men jag har faktiskt använt massiv ek i både stativinfästning och som slirkoppling. Slirkopplingen gav upp (sprack) efter ett några år men stativinfästningsplattan är i full vigör!

Det jag gör innan jag ger mig på ett nytt teleskopprojekt är att först rita upp en layout över tuben, välja material och kalkylera tyngden på den färdiga tuben inklusive optik, sökare, fokuserare, eventuellt följeteleskop samt okular eller kamera. Därefter tittar jag på viktfördelningen av grejerna och försöker, så långt jag kan utan att tuben är färdig, att "balansera ut" tuben så att jag slipper addera motvikter här och där i efterhand.
När jag sedan har dessa uppgifter kan jag börja bygga upp en tub med med utgångspunkt för var infästningar mot stativ och fastsättning av extrautrustning etc skall vara. Den totala vikten ger mig ju också information om det stativ jag planerar att sätta teleskopet på kommer att klara av belastningen eller om jag måste tänka i andra banor.
Jag är helt säker på att du angriper dina projekt på likartat sätt. Hur vi angriper ett projekt kan ju skilja en del men målet är ju ändå detsamma.

Som det nu är var det några år sedan jag byggde mitt senaste teleskop men jag har flera projekt i "tuben" varav ett projekt som jag verkligen måste ta itu med inom kort. Det är ett, lite annorlunda, teleskopprojekt där vi är fyra personer som ska försöka färdigställa ett lite annorlunda teleskop som ska vara färdigt nästa år. (Astronomiåret!)
Till detta - och kanske även andra - projekt kan jag mycket väl tänka mig att vi skulle behöva hjälp med en del maskinbearbetning så jag tar tacksamt emot ditt erbjudande.
Eftersom vi av olika orsaker ännu inte är riktigt beredda att tala för mycket om vad ovanstående projekt går ut på, vill jag dock inte säga så mycket mer om det just nu men ber att få återkomma med mer specifik information lite senare. Hoppas det är OK.

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
funkstar
Posts: 58
Joined: 2008-05-03 18:50:41

Re: Ett teleskopbygge

Post by funkstar »

Hemliga projekt och mystiska kollaborationer... du kan inte göra bättre reklam för ditt bygge än så :D :D
Givetvis går det bra att återkomma när du vill och FAE har "tystnadsplikt" om känsliga konstruktioner :D Det gäller alla så klart.

På mitt eget bygge händer just nu att jag ÄNTLIGEN har fått mina speglar (ett par bilder http://www.per.artektron.se/Blog/Entrie ... RRORS.html ).
Beställde i slutet av jan från Oldham, blev lovad dem till början av april och fick dem i torsdags. Vet inte hur jag ska förhålla mig:
Norman är trevlig, ringde honom när jag tyckte det drog ut på tiden. Då skyllde han på att hans coater hade fått det slipade glaset och nu var det upp till honom. Svårt att vara sur mot ngn som är så trevlig tillbaka. Samtidigt passade han på att dra på semeter. Hur som helst kom de nu och de ser ju jättefina ut, men finns det ngt sätt på vilket kan kan kontrollera om det är 1/10 lamba på PV på speglarna? Skulle gärna vilja kolla för att vara säker att han levererar vad han har sagt (och tagit saftigt betalt för, drygt 6000 spänn för settet, bra att pundet råkar vara lågt just nu för annars hade det varit ännu mer. Kan ju köpa ett komplet scope för samma summa..). Dessutom har jag upptäckt en liten flisa i periferin på spegeln, dock bara i glaset så det gör inget på själva spegelytan men ändå. Sen var hela settet inpackat rätt av i papper och ihoptejpat, inget direkt skydd mot själva spegelytan som i alla fall jag är rädd som in i h*"!#te om. Är detta ngt som ngn känner igen eller direkt kan säga är undermåligt? Vidare tycker jag mig ana vissa små defekter i ytan, ska försöka ta lite bilder och lägga upp på sidan. Ngn som har erfarenhet av Oldham innan eller synpunkter på hela optikbiten här??
Ikväll ska jag försöka få ihop lite delar till spidern och kanske montera ihop spegelcellen.

Per
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Ett teleskopbygge

Post by Jonas »

Hej Per,

Ja, lite hemligt är det eftersom vi inte vill avslöja för mycket innan vi vet om våra ideér är genomförbara. (Nu blev jag viss ännu mer kryptisk:-)

Jag har själv aldrig slipat en spegel och har väl egentligen bara en vag uppfattning om vilka mätistrument du behöver för att mäta ytjämnheten på speglar men ett av de tror jag är en s.k. ronchi-tester. Fråga mig inte om en detaljerad beskrivning för detta instrument men jag tror du har alla möjligheter att bygga den typen av instrument själv eftersom konstruktionen inte bygger på sofistikerad elektronik utan mekanik och utnyttjande av gitter.

Instrumentet/instrumenten du behöver finns säkert beskrivet i något av de tre bokverken "Amateur Telescope Making I, II eller III" av Albert Ingalls. Byggare som du är, kan jag tänka mig att de i allt övrigt är mycket intressant läsning för dig. Nya ideer kan säkert födas ur dem!
Jag är osäker på om böckerna fortfarande säljs men annars kan du säkert få tag på begagnade i gott skick på t.ex. Amazon eller något antikvariat. Jag har själv köpt flera böcker på Amazon UK och har bara goda erfarenheter.

Vad gäller Oldham har jag ingen erfarenhet av dem men jag skulle tippa att engelska diskussionsgrupper har en bra uppfattning om dem. Den engelska amatörteleskopbyggaren Stephen Tonkin har nog förresten en egen hemsida och om du skriver till honom och beskriver dina erfarenheter, tror jag han kan ge dig en uppfattning om Oldaham och deras leveranssätt samt chippet som gått i spegeln.
Vad gäller flisan i glaset är jag praktiskt taget övertygad om att det inte har någon som helst betydelse. I varje fall inte om det inte finns andra sprickor som utgår från impaktpunkten. Inte ens om flisan hade gått i kanten på spegelytan hade det haft någon praktisk betydelse men det är ju inte roligt när den levereras på det sättet.
Jag håller också med dig om att en spegel inte ska förpackas på det sättet. Den ska levereras i en stabil hållare av något slag där ingenting kan komma åt själva spegelytan.
Sammantaget tycker jag att när man betalar så mycket som du har gjort, har du rätt att kräva mer vad gäller leveransskick och -sätt.

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Ett teleskopbygge

Post by Starsoft »

Riktigt roligt att det händer lite nytt på byggfronten, det blir spännande att så småningom få se vad Jonas håller på med.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
funkstar
Posts: 58
Joined: 2008-05-03 18:50:41

Re: Ett teleskopbygge

Post by funkstar »

Nu är det mycket nära.. ska bara montera i primärspegeln så är jag redo för "first light". Sen är det så klart en hel rad med detaljer och elektronik och kalibrering och joxande kvar innan ALLT fungerar som det skall. Men jag ska ju ha ngt att göra under våren..
Efter att ha hållt på och byggt sedan sommaren -98 så tycker jag det var ganska bra tajming att pricka in det internationella astronimiåret som det då jag faktiskt ska börja använda mitt teleskop.. :-)
Lägger upp en bild (ursäkta den dåliga kvaliten) på hur det ser ut i nuvarande tillstånd och skriver sedan mer så snart jag har testat det i det verkliga livet..

Per
scope 01.jpg
scope 01.jpg (234.49 KiB) Viewed 6117 times
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: Ett teleskopbygge

Post by mikael »

Nice! Ser riktigt häftigt ut. Det är en härlig känsla att använda ett teleskop man själv har kämpat med och byggt.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
funkstar
Posts: 58
Joined: 2008-05-03 18:50:41

Re: Ett teleskopbygge

Post by funkstar »

HAHA!!
Jag har igårkväll skådat för första gången med mitt evighetsbygge!!
Stoppade i spegeln i söndagskväll och gjorde en liten provisorisk lasercollimerare. Samma kväll gjorde jag lite sporadiska försök men optiken satt alldeles för skevt och jag var för trött för att joxa med elektroniken för spegelcellen. Igår var jag på gång igen och fick fart på motorerna. Efter en ganska förvirrad kollimerings-session (man är ju så ivrig att man glömmer allt man läst om proceduren) så var jag på gång... Från vardagsrummets golv genom öppet fönster kl 00.15 mitt i ljusförorenade Göteborg fokuserade jag in min första stjärna. Ingen aning om vilken det var, brydde mig absolut inte, bara känslan att allt fungerade och att jag faktiskt fick väldigt skarp bild var en nästan andäktig känsla. Satt på golvet och var skitnöjd helt enklet. Fipplade runt bland oilka stjärnor och fokuserade lite hit och dit, sen gick jag och tog mig ett rejält glas congac och satte mig i soffan och var ännu nöjdare.
First light är avklarat.
Nu ska jag montera ner det igen och skicka en del bitar på anodisering och under tiden joxa vidare med elektroniken. Mycket jobb återstår men fasiken vad bra det känns nu.

Per
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: Ett teleskopbygge

Post by mikael »

:) jag känner igen den känslan. Glädjen att verkligen få se att något som man jobbat på så länge fungerar :D
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
funkstar
Posts: 58
Joined: 2008-05-03 18:50:41

Re: Ett teleskopbygge

Post by funkstar »

En liten update bara, börjar få kontroll på spegelcellen och det visar sig att det blev ungefär som jag hade förväntat och faktiskt lite bättre. Har koll på 0.01 mm och kanske med lite "tweaking" så kan jag få ner det till 0.005 mm. Mindre än så "ser" jag via pulserna men oregelbundenheter i lyftskruvarna gör att jag inte kan vara säker på den faktiska förflyttningen (upplösning och noggrannhet, ja ni vet ju allt om det där sedan innan).
Börjar även få igång alla fläktar och temperatursensorer osv.. Nu ska jag snart börja få till kortet som ska styra hela tröskverket, en prototyp som kör motorerna från datorn finns redan så jag vet att allt funkar men ingen snygg infräst låda eller strömförsörjning och en massa fler mircro.p. finns än så det skall göras framöver. Blir nog klart till jul eller ngt..
Gjort en liten update på min hemsida där jag skriver mer om allt som har hänt och en del bilder, mest från det mekaniska byggandet (inte så roliga bilder på när man sitter och löder :D ).
http://www.per.artektron.se/Blog/Blog.html

Pera