Pir och "remote" koppling till dator

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Pir och "remote" koppling till dator

Post by vroomster »

Startade en tråd om en SKY-WATCHER AZ-EQ5GT för att det skulle vara enkelt att sätta upp snabbt för planefoto.
Stoffe nämnde att istället gjuta en pir och ha en permanent plats istället. Så då skramlade de gråa igång:

Jag har ett uthus där jag kan isolera och göra i ordning för en arbetsplats med en bra dator. Värme, musik och en liten virre (om tiden är rätt) medan jag fotar.

Piren skulle gjutas ner i en gammal sandlåda där vi skall bygga ett trädäck. För att kunna ha monteringen permanent på piren så skall jag ordna någon form av hölje, troligen i aluminium målad i något som står emot solvärme. Isolera den invändigt och med någon form av svag värmekälla som ser till att monteringen mår bra när det är kallt och för att hålla kondens stången.

För att styra det hela så gräver jag ner ett rör mellan piren och det nya rummet med elkablage och ethernet kabel (Jordfelsbrytare till det också) När det är dags att köra så monterar jag teleskopet, ställer fram en låda innehållandes en dator vid teleskopet som jag ansluter till via Teamviewer över lokalt nätverk mot datorn inne i rummet. Behöver jag Internet så kan jag köra via hotspoten i telefonen.

Som synes på bilden så har jag ganska ok sikt förutom en gigantisk bok åt nordost och bakom den tänkta platsen. Jag har faktiskt inte märkt någon större skillnad när jag planetfotat över huset därifrån, så det borde funka bra. En bit in i Mars hamnar Jupiter söder om huset ändå. Men bytet från Dob till EQ är också för att jag skall kunna fota lite djupare än bara solsystemet, och då är det dags att styra upp det hela lite.

jag hänger på teleskopet när det är dags att köra (det kommer att förvaras inomhus)
Klarar en parkerad montering att hålla inställningarna när det hängs på? Troligen en NEQ6 PRO SYNSCAN GOTO istället då det blir en fast montering större delen av tiden.

EQmod för att styra, men vad funkar bäst för fokusering från en annan plats? Tips på det och förslag på annat som kan vara bra att tänka på är väldans välkommet. Jag har bara en Dob nu, så det här med Ekvatoriella monteringar och styrning är nytt för mig. Kan jag ha en permanent montering så blir det garanterat mer obsat och fotat då tiden för att komma igång på kvällen minskar drastiskt.

Jag ska föra fotodagbok över proceduren tänkte jag :good:
ovan.png
ovan.png (466.7 KiB) Viewed 5946 times
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Pir och "remote" koppling till dator

Post by AstroFriend »

Hej!
Låter som om du skall bygga ihop något liknande som jag gjort.

Men undrar, skall du ha en EQ5 för ett så stort teleskop som ett 9" ? Låter underdimensionerat i mina öron om du skall fota. Bäst du kollar noga att det klarar det med vettiga resultat.

Monteringen kanske tappar positionen men så länge polinställningen inte rubbas är det inte ett problem. Jag kalibrerar in positionen varje gång jag riktar in mot nytt objekt, tar ca 2 minuter. Använder Astrotortilla till det men finns säkert bättre program idag. Min precision brukar bli ca 1 bågminut. Jag lossar och tar in teleskopet efter varje natt. Monteringen står ute utan värme och jag tror inte det tar någon skada av det så länge det inte samlas kondens. Har ingen sökare på teleskopet utan allt sköts via datorn och det fungerar perfekt.

Så här byggde jag piren:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... mount.html

Och så här astroservern med batteribackup och lite annat:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... runit.html

Så här sätter du upp AstroTortilla:
http://www.lightvortexastronomy.com/tut ... lving.html

Något skåp att förvara virren i ännu inte inplanerad, men kanske behövs i kylan så man inte förfryser sig?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Pir och "remote" koppling till dator

Post by vroomster »

Tack för tipsen och länkarna. Skall tittas på.
Efter att jag svängde över till att fundera på pir så lutar det istället åt NEQ6 Pro. Det var mest det praktiska med att kunna köra AZ läge med femman som gjorde att jag tittade på den monteringen.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Pir och "remote" koppling till dator

Post by stoffe »

vroomster wrote:Jag har ett uthus där jag kan isolera och göra i ordning för en arbetsplats med en bra dator. Värme, musik och en liten virre (om tiden är rätt) medan jag fotar.

EQmod för att styra, men vad funkar bäst för fokusering från en annan plats?
Virre vet jag inte ens vad det är för något, är det något som har med visuella observationer att göra?

Motorfokus är enkelt att få till, det finns färdiga kit att montera på befintliga fokuserare och sedan kopplar man motorns kabel till en låda med en USB-kabel och en strömförsörjning. Så har man motorfokus vilket om du frågar mig underlättar all typ av fokusering, oavsett om det är för visuellt bruk, djuprymdsfotografering eller planetfotografering. Själv kan jag enkelt sitta inomhus och stega fram precis så många steg som jag behöver för att flytta fokus precis så mycket som behövs för bästa möjliga resultat för planetfotografering. Djuprymdsfoto är ännu enklare. Där startar jag bara programmet FokusMax och trycker på knappen focus så autofokuserar teleskopet sig själv :good:

Det enda som är krångligt med motorfokus är kostnaden på 800-2000 kr för den elektronikbox som köps färdig. T ex focusmaster från hitec astro eller usbfocus är olika varianter. Det finns fler som t ex lakeside men de har varit för dyra för min plånbok. Resten går att pilla ihop själv med några skrotade delar från en gammal skrivare eller så köper man rem och remhjul från hobbytronik.se (rekommenderas). Själv har jag nyligen beställt en 35BYJ-46 stegmotor, den kostar under hundringen. Tidigare har jag kört med en 28BYJ-48 för 20 kr med frakt. Det har fungerat i flera år men växellådan skar faktiskt förra månaden.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Pir och "remote" koppling till dator

Post by Martin F »

Jag gissar att virre = whisky :)

Kul projekt! Ska följas.


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Pir och

Post by vroomster »

Martin F wrote:Jag gissar att virre = whisky :)

Kul projekt! Ska följas.
El correcto. Jag tycker färgsinnet och annat blir väldigt mycket bättre, (till en viss gräns naturligtvis)

Jag kommer att köra Dob ett tag till, sedan införskaffa nya prylar efter hand. Med lite tur så kan bra saker hittas här på säljdelen. Men Pir och astrocave skall det bli under året i alla fall :)

Citering fixad //Mod
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Pir och "remote" koppling till dator

Post by stoffe »

Okej då är jag med. Jag dricker inte alkohol själv och har därför ytterst dålig koll på slanguttryck som rör alkoholhaltiga drycker som inte används i matlagning. 8)

Jag byggde en smal stålpir som jag är väldigt nöjd med och det går att montera långa stora tuber på utan att man allt för lätt riskerar att slå i piren vid slewning. En del bygger i betong men det blir ungefär lika stabilt men med bredare pir.

Vad är färgsinne för något?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Pir och "remote" koppling till dator

Post by vroomster »

Färgsinne?
Inget du behöver bry dig om då du plåtar monokromt :D

Stålpir är ju bra ifall det behöver rivas någon gång framöver. Vinkelslip en bit under marknivå och problemet är löst.
Har fått rätt på material till rummet nu, så det är nog där jag kommer att börja. Ska leka runt lite med Teamviewer över 20 meters ethernet kabel för att se hur det lirar. Kanske internet via elnätet ut dit också.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: Pir och "remote" koppling till dator

Post by AndreasW »

vroomster wrote:Färgsinne?
Inget du behöver bry dig om då du plåtar monokromt :D

Stålpir är ju bra ifall det behöver rivas någon gång framöver. Vinkelslip en bit under marknivå och problemet är löst.
Har fått rätt på material till rummet nu, så det är nog där jag kommer att börja. Ska leka runt lite med Teamviewer över 20 meters ethernet kabel för att se hur det lirar. Kanske internet via elnätet ut dit också.
Hej,

Kul med en tråd om obsbygge! När det gäller Teamviewer så tror jag inte att det är något problem med 20 m ethernetkabel. Jag styr min dator via teamviewer över wifi. Från repeatern som belyser trädgården så är det 20 m till mitt miniobs och det fungerar. Ingen superhastighet men det innebär bara att bilden uppdateras lite långsamt. Teamviewer går stabilt även om uppkopplingen inte är jättesnabb och det är inget problem att styra kameran i praktiken.

mvh

Andreas
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Pir och "remote" koppling till dator

Post by vroomster »

Passade på att ta lite bilder av hur det ser ut nu när jag pinkade hundarna :)

https://www.flickr.com/photos/uffes/alb ... 890030304/

Byggmaterial till rummet hämtas hem nästa vecka. Pir och däck får vänta tills jag har en ny Montering. Bäst att bekanta sig med grejorna innan jag bygger en pir tror jag. Ska hämta Powerline idag för att testa ifall jag kan få internetkoppling ut dit via elnätet. Om det inte funkar så får jag köra hotspot via telefonen om det behövs. Ut till piren får det bli en separat Ethernetkabel.

Ser mossigt och tråkigt ut nu, men det är otroligt vad trädgården kommer till liv framåt våren.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
mirror
Posts: 83
Joined: 2010-03-18 12:48:44
spamtest: JA
Location: Häradsbäck

Re: Pir och "remote" koppling till dator

Post by mirror »

Gjut en rejäl platta...ja så bygger vi ett litet hus med ett tak som går att rulla av å så kan du ha mitt teleskop där vet ja. :good:
16,25" f/4 gaffelmonterad Newton. Sky-Watcher 120/600 refraktor.
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Pir och "remote" koppling till dator

Post by vroomster »

Hade det varit fri sikt och frun varit i samma hobby så hade det varit läge. Det ser bättre ut än vad det är på panoramat.
Powerline testat. Tappade bara 2-3 m/bit när jag testade det i uthuset, Funkade kalas, så då är kontakt med omvärlden säkrad :)
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Pir och "remote" koppling till dator

Post by vroomster »

Någon annan som använder taktik och lömska knep gentemot Frun/Sambon som nog får anses stå för förnuftet hemma?

Just nu så ser det faktiskt ut som att jag har en Celestron 9,25 tub väntandes. STORT check på den :good:
Då återstår montering, och budget för densamma.

Hon frågade om trädäcket jag skall bygga på baksidan igår kväll.
Eftersom min tänkta pir skall finnas i ena hörnan av nämnda trädäck så försökte jag så "i förbifarten" som möjligt förklara att jag måste ha en montering för att kunna gjuta piren först. Jag kände direkt att jag är på rätt väg.

Har cykelgalna och fisketokiga kolleger. Andra hobbies där taktisk vana är vägen framåt :good:

Det mesta byggmaterialet till mitt nya datorrum är hemma. Återstår isolering, 1tum fyror och en helvittes massa spik.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Pir och "remote" koppling till dator

Post by Martin F »

vroomster wrote:Någon annan som använder taktik och lömska knep gentemot Frun/Sambon som nog får anses stå för förnuftet hemma?

Just nu så ser det faktiskt ut som att jag har en Celestron 9,25 tub väntandes. STORT check på den :good:
Då återstår montering, och budget för densamma.

Hon frågade om trädäcket jag skall bygga på baksidan igår kväll.
Eftersom min tänkta pir skall finnas i ena hörnan av nämnda trädäck så försökte jag så "i förbifarten" som möjligt förklara att jag måste ha en montering för att kunna gjuta piren först. Jag kände direkt att jag är på rätt väg.

Har cykelgalna och fisketokiga kolleger. Andra hobbies där taktisk vana är vägen framåt :good:

Det mesta byggmaterialet till mitt nya datorrum är hemma. Återstår isolering, 1tum fyror och en helvittes massa spik.
Ha ha, en klassisk taktik :D
Jag har en bekant som är Hi-Fi-nörd och han körde taktiken att låta frun tro att hon påverkade valen. När han t.ex ville ha en svindyr, grov (och ful) högtalarkabel tog han med henne till ljudbutiken och tog fram två kablar. Den ena var den dyra och fula han ville ha, den andra var en fullständigt grotesk kabel, tjock som hylsan i en toarulle och med ett pris som ett mindre lands BNP. "Vilken tror du blir bäst älskling?". Så åkte de hem med den kabeln han ville ha :D
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Pir och "remote" koppling till dator

Post by vroomster »

Jepp. Den inte är slug har inte roligt kan man säga :D

En styck Celestron 9,25 och en NEQ6 Pro Synscan skall inhämtas medelst 2st 100 mila rundor under påskhelgen.
Hörde på radion att den minskande mängden sotpartiklar i atmosfären höjer medeltemperaturen då solinstrålningen ökar. Känns ändå bra att göra en insats för miljön och polarisen.

Därefter blir det väl att försöka förstå sig på polinställning och allt annat en Dobanvändare aldrig behövt pilla med :) Ska bli kul.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...