C/2013 US10 Catalina

Bilder från galleriet
Post Reply
Tompa
spamtest: JA

C/2013 US10 Catalina

Post by Tompa »

Jag gjorde ett snabbt försök på kometen häromdagen. Mest för att testa autofokus efter uppdatering till ny version av Focusmax. Månen i fas 0,75 och ganska nära, 45-50 grader från kometen, gjorde att jag nog inte trodde att jag skulle se mycket. Jag blev faktiskt förvånad över att så pass mycket fastnade. Inget att skriva hem om, men lite kul att göra en animering av det hela. Det är alltid kul när det rör sig på natthimlen. Animeringen består av 10 bilder om 180 sekunder med ett litet hack mellan bild 8 och 9 på grund av omfokusering. Det var ju det som skulle testas :green: Första bilden 2016-02-17 18:30 UT, sista bilden 19:08 UT

Jag lyckades inte få bilden att röra sig i galleriet, så jag lägger in den så här och hoppas på att det funkar!

Mvh,
Tomas W

Edit: ...och inte f-n funkade animationen så här heller. Den rullar en gång och dör sedan. Man får helt enkelt ladda ner och köra separat.
2013 US10 Catalina.gif
2013 US10 Catalina.gif (5.43 MiB) Viewed 1544 times
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Peter R

Re: C/2013 US10 Catalina

Post by Peter R »

Hej Tomas,

jag tycker den är fantastisk, den bästa jag sett på bra länge :good:
Jag vet inte varför den inte animerar men öppnar jag den i ett nytt fönster i Safari (Mac) så funkar det finfint.

/*Peter R
Martin F

C/2013 US10 Catalina

Post by Martin F »

Funkar i Tapatalk. Riktigt häftig animering!

Sent from my phone using Tapatalk
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Tomas!
Animeringar är alltid kul, annars är det ju ganska stilla därute på stjärnhimlen. Jag hade också problem när jag la upp en animering. Men det fungerade i galleriet när man klickade på den och den visades i fulläge. Provade du det också?

Svansen syns väldigt tydligt, lika förvånad som du, trodde de tiderna var förbi, dessutom måne nu.

Vad är bildvinkeln, eller kamera/teleskop kombination? Försöker se hur lång svansen är.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Tompa

Post by Tompa »

Hej och tackar så mycket!
Jag får försöka kolla hur jag sparade projektet i PS, kanske var någon bock på fel ställe. Inte första gången i så fall :green:
Bilden tagen med TEC140, F=1000mm, f/7, och QSI683. Då landar jag på 1,11 bågsekund/pixel. Bilderna i sekvensen är croppade, teleskopet hittade inte tillbaks till exakt samma position efter fokusering. Därefter har jag ändrat storlek till 1000 pixel bredd för att animationen skall presenteras i lagom storlek, så det är nog lite svårt att dra några exakta svansslutsatser från denna version :S

Mvh,
Tomas W
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com

Return to “Bilder”