Objekt: M3 NGC 5272
Exponering: 60x 60 sec, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 6D
Kommentar: M3 eller NGC 5272 upptäcktes 1764 av Charles Messier. Skenbar storlek 18 bågminuter, skenbar magnitud 6.2. Diameter ca 90 ljusår. Som de flesta klotformiga stjärnhopar är de gamla, den här 11.4 miljarder år, då var inte universum gammalt.
En klar natt igen, två på raken är ovanligt, gårdagens gick åt pipan då för mycket damm som vanligt samlats i kameran. Denna kväll gjordes kameran ren igen och det blev ganska bra för utom längst ut mot kanterna.
Bildfältet är ocroppat ca 2x3 grader, det har jag croppat bort 10% från runtom. Netto kvar alltså ca 1.6x2.4 grader.
Hur gick då denna kväll? Fokusen styrde jag från den temperaturkompenserade modulen och fungerade mycket väl, jag behöver dock fler temperaturpunkter för att få bättre kalibreringsvärden. FWHM på ca 1.6 pixlar (under fokus inställningen)vilket är mycket bra för vart jag brukar hamna. Motsvarar omkring 3.2", mitt system är ganska under samplat, bättre vore med 1arcsec/pix och monokrom. Det blir häftiga 80Mpix på en fullframe, men säg på en APS-H sensor så skulle det bli 40Mpix, pixelstorleken skulle då vara i storleksordningen 3.5my, litet och medför dålig dynamik, men med en kamera med lågt utläsningsbrus vore det kul att testa. Finns nu inga sådana,det närmaste man kommer är SONYs A7R II 40Mpix, man får se vad framtiden för med sig.
Dithering var aktiverat med skalfaktorn 2 inställt i APT, några gjorde timeouts, minskar jag storleken på förflyttningarna går det, ger dock inte tillräcklig effekt. Öka timeout tiden går ju också, men mycket exponerinstid faller då bort när det är så här många korta exponeringar.
Ingen speciell bildbehandling gjord förutom kalibrering och lite förstärkning av färgen.
Ser ju ganska ok ut för att komma från balkongen tycker jag, torkfläckarna irriterrar dock mycket.
Om det dyker upp en klar natt då månen är borta och inte idrottsbanan har ljuset på kan man prova modiga 120 sekunder nästa gång. Blir tyvärr inte så stor variation på objekten man kan se från balkongen.
Lars

Klicka for att se stor version av bilden