Pelikan nebulusan - Lars-Gunnar Wässing

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

Pelikan nebulusan - Lars-Gunnar Wässing

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Pelikan nebulusan
Exponering: H-alfa ca 30min exponering
Fotograf: Lars-Gunnar Wässing
Kommentar: Hej,

En liten testbild som är en del av en mosaik som jag håller på och jobbar med.

M.v.h

Lars-Gunnar

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: Pelikan nebulusan - Lars-Gunnar Wässing

Post by Bengt »

Du har lyckats få skarvarna osynliga men du det som inte är så vackert är din bakgrund den är på tok för svart tycker jag . Antar det är ddp du använt .

Bengt
skafar65

Post by skafar65 »

Hej

Den extremt mörka och hårt bildbehandlade bakgrunden gör sig på något sätt ändå bra på denna bild tycker jag. Men man hade säkert fått fram fler detaljer, framför allt i bakgrunden om man bildbehandlat den något "mjukare". Härlig FOW. Pelikanen syns tydligt!

Spännande bild! //Micke

PS får passa på att påminna om Astroswedens fotoutmaning, inga bidrag har kommit in än :( Ds
Lars-Gunnar

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Jag är väldigt känslig just när det gäller bakgrunden, det är sant faktiskt. Tar hellre bort halva nebulusan än får typ brus i bakgrunden. Det är svårt att stanna på en lämplig nivå dock, men som sagt inget brus det tar bort "känslan" i bilden, tycker jag.
:mrgreen:

M.v.h

Lars-Gunnar
Den nattsvarte
Terje

Post by Terje »

På Svartvita pilder så vill jag gärna ha en ordentligt svart bakgrund, däremot tror jag att Terje's axiom är tillämpligt på denna bild... efter dess aplikation bör brusproblemet vara ett minne blott :)
Starsoft

Post by Starsoft »

Ser lovande ut det där, nebulosa mosaiker kan bli riktigt häftiga.

Undrar lite över filtret du använder, stjärnorna (och reflexerna?) verkar förvånansvärt kraftiga med tanke på att du använt ett Ha filter, vad är det för sort?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Peter R

Post by Peter R »

Imponerande bild med massor av detaljer och dessutom på bara 30 min! Som andra har sagt, möjligtvis lite hårt behandlad men annars väldigt fin.
Hur fördelar sig exponeringarna och är detta en mosaik eller bara första bilden till det som ska bli en mosaik?

/*Peter R
Lars-Gunnar

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Jag använder Astronomik filter, jag tror det är något lurt med detta filter samtidigt som jag tror att det är någon reflex som åker fram och tillbaka mellan glasytorna i strålgången och på något sätt växer till dessa blaffor. Finns det andra filter som är bättre?

Mosaiken är två bilder som är ihopsatta, det skall bli en 2x2 matris så småningom, allt görs i smalband (H-alfa, OIII, SII) så detta tar tid.
Jag funderar på att avbryta för säsongen och lägga tiden på att bygga ett obs, det håller inte att ha grejorna ute i det fria om man vill köra igenom ett längre projekt som typ denna mosaik i smalband.

Bilden är stackad av 2 st 30min exponeringar vardera i varje "fasett" av mosaiken, så det är inte så kort tid egentligen..

Hälsn

L-G
Bengt

Post by Bengt »

För 4 år sedan tog jag också en bild på det objektet . Jag använde en annan bildbehandlingsteknik. Om jag minns rätt undvek jag ddp.

Filterna är exakt samma som dina men med en betydligt mindre tub.TelevuePronto 70. Faktum detta är en av mina första bilder jag tog med ccd.

Nu blev man sugen på att ge sig på den igen :D

Kanske får man trixa lite igen med dessa fornlämningar :D

Har du reflexer så uppstår de i så fall inne i din strålgång på andra objekt . Jag tror inte det är filterna Frågan är vad. Din tub är väl bafflad?

Bengt

Image
Starsoft

Post by Starsoft »

[quoteFinns det andra filter som är bättre?][/quote]
Jag var mest nyfiken på filtrens bandbredd för att jag tyckte det var förvånansvärt mycket stjärnor i bilden, men det kanske är ett 12nm filter? Själv skulle jag vilja köpa Astrodon 3nm filter till min nya uppsättning men dom är verklligen äckligt dyra. Med 3 nm filter kan man nog ta fina bilder även under fullmåne eller störande stadsljus, kanske något för Peter Rosen i Stockholm.
Jag funderar på att avbryta för säsongen och lägga tiden på att bygga ett obs
Låter som en bra ide, till nästa säsong har jag ett elektriskt tak på mitt obs som ska göra att jag får sova medan bilderna tas, det lär öka mängden tillgänglig exponeringstid dramatskt.
Har du reflexer så uppstår de i så fall inne i din strålgång på andra objekt . Jag tror inte det är filterna Frågan är vad. Din tub är väl bafflad?
Jag pratar om halona runt stjärnorna och dom är typiska glas/filterreflexer, det går enkelt att räkna ut tjockleken på glaset från halons diameter om man vet teleskopets f-tal, i den här bilden ser man också att ljuset har vänt flera gånger inne i glaset och genom att halon är symetrisk så bör det röra sig om plana glasytor. Baffligen har i alla fall inget med de här reflexerna att göra.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Bengt

Post by Bengt »

[*]Baffligen har i alla fall inget med de här reflexerna att göra

Håller inte med.Åtminstone stämmer det inte med mina erfarenheter. Hade massor av reflexioner i min televue pronto just därför den inte hade bafflar. Den tuben har endast en svart matt yta invändigt. Men reflexionerna såg inte ut som på denna bilden utan upptog ett större område. Jag hitta ingen annan annan förklaring eftersom jag använde samma saker i strålgånger utanför fokuseraren. På min likvärdiga woc tub var det inga problem. Den var bafflad.

Något i pronton mellan glas och fokuserare måste åstadkommit denna reflektion. Sitter tyvärr inte med rätt dator här annars kunde jag visat ett typexempel.

Nu är det nog som du säger att det säkert är som du säger i detta fall med denna typ av reflektion. Har nu när jag tänkt ett tag hört samma förklaring på danska forum.

Bengt

Return to “Bilder”