Behöver lite tips och råd om min nya utrustning

Allmän diskussion om teleskop.
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Behöver lite tips och råd om min nya utrustning

Post by Zeke Varg »

Jag har ställt in min 75/1200mm Unitron med tillhörande 131:a montering i garderoben. Istället fick jag storhetsvansinne och kom i veckan hem med en GSO 10" Newton, en NEQ6 goto synscan. Tillbehören bestod av en Celestron neximage 5, ccd kamera, samt ett kvalitetsokular från TS-optics 15mm HR planetokular med 60 graders synfält. Går även att koppla en kamerar direkt på okularets övre T-gänga.

Så i dagarna tar jag bilen från Gbg till Astro Sweden i Skara för lite tillbehörs inköp. Viktigast är en laser kollimerare. Sen är jag lite villrådig angående Okular. Skall jag satsa på ett 40mm okular och en hyfsad Barlowlins. Då har jag samma brännvider som 7.5mm, 15mm, 20mm och 40mm, med enbart två okular. Eller skall jag satsa på ett zoomokular? Är dessa jäförbara med standard okular med motsvarande b-vidd? Är det någon större skillnad (förutom vikten) på ett 1.25" okular med 30mm och ett 2" okular med samma brännvid?
Och kommer jag behöva min Canon 350d när jag redan har den här konstiga kameran? Vad är det egentliga användningsområdet med en liten ccd-kamera.? Bara för planeter eller även deep sky? Den verkar ju lätt att använda men inte så lockande att släppa med min laptop så här i vinterkylan.

Har bara testat min tub två gånger. Första gången i Onsdags. Stod ute i flera timmar med -17 grader och försökte fokusera på månen som då var full. Men till slut gav jag upp och förbannade mig för mitt köp, tills jag tagit in alla prylar och finner en 2" förlängare att sätta på den fasta fokalen (med dubbel utväxling), bland röran jag dragit hem. Så med en fullmåne i förrgår så han jag studera månen i tio minuter innan molnen kom in från kusten. Men det var den flådigaste måne jag någonsin sett :good: . Hade även ett månfilter vilket verkligen behövdes...

Jag fick ge 10.000 för 10" GSO, NEQ6, CCD-kamera och ett kvalitetsokular. Allt är i mycket fint skick. Skulle jag kunna fått bättre prylar för samma slant? :?:
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Behöver lite tips och råd om min nya utrustning

Post by VigdisVZ »

Låter som ett bra köp. Mitt bästa råd är att söka upp en lokal förening och därigenom kunna få praktiska råd direkt.

En 10-tums newton känns som för tung på en NEQ-6a för deepskyfoto men du borde kunna planetfota väldigt bra med den (och givetvis också obsa visuellt).
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Behöver lite tips och råd om min nya utrustning

Post by Quilding »

Är det Neximagen du kallar CCD eller köpte du en CCD-kamera också?

/Q
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Behöver lite tips och råd om min nya utrustning

Post by Quilding »

Kan förresten nämna några nackdelar med Canon 350D och astrofoto om du inte kände till dem:

* Fungerar inte med USB-release. Man måste ha en specialkabel för att styra med dator.
* Finns inga drivrutiner efter Windows XP.
* Ingen liveview.

/Q
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Behöver lite tips och råd om min nya utrustning

Post by AstroFriend »

Canon 350D är inte bara dålig.

Många väljer den för att den dels såklart är billig idag som beg. men också att den har stora pixlar. Den värmer upp sensorn minimalt tack vare den enkla processor. Sensorn är ju också rel. stor mot astrokamerors sensorer som ligger i en helt annan prisnivå.

Med APT kameraprogram behöver man ingen egen installation av Canon drivrutiner, de installeras av APT, de är säkerligen Canons gamla XP filer men fungerar vad jag vet på windows 10.

Kabeln är inte så svår att löda ihop själv.
http://www.beskeen.com/projects/dslr_se ... rial.shtml

Du behöver bygga en en batterieliminator (8 volt), du kan använda ett gammalt kasserat kamerabatteri som batterydummy.

Det enda negativa är väl att jag upplevt att den äldre Canon med DIGI II processor (före liveview) har lite svårt med kommunikationen över USB. Ampglow är lite störande men blir kraftigt reducerat med noggranna darks. Båda problemen försvann med min Canon 6D.

Det finns också nackdelar med nyare DSLR kameror, de drar i regel mer ström och värmer därmed upp kameran och ökar bruset en del. Är liveview på så har jag ibland sett att kameratemperaturen drar iväg uppåt 30 grader! Det tar tid att kyla ned till omgivningstemperatur igen.

Jag är mycket nöjd men nya Canon 6D, men eftersom du redan har din Canon 350D så är det väl ingen dålig ide att använda den, åtminstone för att få erfarenhet innan dyrare kameraköp.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Behöver lite tips och råd om min nya utrustning

Post by Quilding »

AstroFriend wrote: Med APT kameraprogram behöver man ingen egen installation av Canon drivrutiner, de installeras av APT, de är säkerligen Canons gamla XP filer men fungerar vad jag vet på windows 10.
Där ser man. Jag har bara konstaterat att Backyard EOS inte fungerar med 350D. Sen köpte jag en 450D och ett par 1000D istället och funderade inte mer på det. Inga stora pengar som går förlorade om moddningen skulle misslyckas på dessa gamla häckar :good:
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Behöver lite tips och råd om min nya utrustning

Post by AstroFriend »

Jag hade själv en Canon 350D för länge sedan och använde APT. Möjligen att det inte skulle fungera idag, man har svårt att tro det för alldeles till nyligen hade jag en Canon 5D och den har precis som 350D en DIGI II processor och den styrde jag med APT. Dock om man har 64 bit system får man köra i en speciell 32-bit mode, min astroserver har 32-bit system så jag har inte haft det problemet.

APT klarar nog alla Canon EOS modeller utom kanske 300D som skiljer mycket i konstruktionen.

Här är APT kompatibilitet listan:
http://www.ideiki.com/astro/EOS.aspx

Du har många reserv alternativ nu och kan ju lätt ta en av dom och plocka bort alla filter. Speciellt de äldre är lätta att göra det på eftersom de inte har någon dustremover, det är bara att plocka bort rubbet om man nu inte skall arbeta med kameraobjektiv. Kanske ytterliggare ett svar på varför så många även idag har kvar sin 350D.

Jag tror att de modeller som har en DIGI III processor måste göra någon specialare med liveview för att kunna göra mirrorlock om man inte vill ha en bulb cable. Liveview är ju inte så lyckat med tanke på hur varm kameran blir. Har inte testat med sådan kamera så jag vet inte exakt hur det är löst.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Re: Behöver lite tips och råd om min nya utrustning

Post by Zeke Varg »

Tack för råd och tips. Jo Canon 350D hade jag köpt in innan jag började intressera mig för att använda teleskopet med en kamera. Men när man läser diverse astrobloggar och liknande, så tycks 350D, trots allt varit ganska vanlig förekommande. Men dessa texter kanske inte är från 2016... Nåt jag funderar på med min 350D är ju att den inte har liveviev och att lcd-skärmen är av samma storlek som dom var på mobiltelefoner för tio år sedan... Nu har jag bara testat den på en piggy back ring. Nu har jag bara standardobjektivet som är 35-80mm, f/1.4-5.6. Brukar ha den på 50mm brännvid, 800 iso, med en max exponering på 13-14 sek. Fått en del fina bilder på Oxen och Orions svärd, men har har haft lite svårt med Dark och BIAS. Alltså i själva programmet. Har använt Deep Sky och även testat FITS "tror jag den hette) Jag har väldigt liten erfarenhet med att använda bildredigeringsprogram, och inte gör alla termer och inställningar det inte lättare. Men kommer försöka mer på allvar att lära mig redigeringen. .

En kanske småkorkad fråga, men jag är ju ändå ett blåbär på detta, så blir det inte förbannat meckigt att få in fokusen när man fotar i primärfokuset? Särskilt med en 350D. Eller kommer tubens optik ge tillräckligt med ljus för att avgöra när fokuset är rätt genom den lilla sökaren som kameran har? För kör man piggy-back, så är ju den lilla skärmen väldigt mörk och med stärnorna knappt synliga i kamerans sökare. Syrran har en 550D med stor display och livevview. Får väl "lura till mig den" på nåt sätt!

Till frågan om ccd och neximage5. Jag har ingen större koll på detta ämne än, men eftersom Neximage går att finna hos säljarnas ccd-avdelning så antog jag att det är en CCD. Men det spelar mindre roll, då jag är mer intesserade av en systemkamera...Skulle sist gärna vilja ha några råd om det är sk "vidvinkel-okular" tillsammans med barlow? Tänker inte köpa det billigaste utan lägger hellre en slant på kvalitet... Och tipsaren om att jag kanske skulle söka mig till en klubb, så kan jag som kuriosa berätta att jag var medlem i GAK under fem år på 80 talet och har alla deras Aurora i gott skick från 1984-till 89. På den tiden låg den stora satsningen på att samla in pengar till en ordbehandlare, till en commodore 64 om jag inte har fel :good: . Läste alla under veckan som gick, och.... kan väl säga att många fniss blev det när man såg och läste om deras upptåg och käbbel om "astrohuset" i västra frölunda :green: .. Själv var jag bara i yngre tonåren då..
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Behöver lite tips och råd om min nya utrustning

Post by AstroFriend »

Jag använder nästan aldrig liveview när jag fotar genom teleskopet även fast jag har det på min senaste kamera, displayen är avstängd också för att hålla kamerans temperatur på så låg nivå som möjligt.

Dark, bias och flats gör du lätt i APT. Däremot att få det bra är ju en annan sak, speciellt flats. En stor anledning till att använda nyare kamera än 350D är att de nya med liveview har en temperatursensor, med den kan du matcha ihop temperaturerna på dina darks på ett mycket bättre sätt och det är viktigt, på en CCD försöker man ju nå detta på en 1/10 grad, med en sensor i kameran kanske du kan hålla det inom några grader med tillräckligt många darks. Mitt bibliotek är nog på 40GB med dark, bias och flats för att täcka in så många temperaturer som möjligt och tillräckligt många av varje för att hålla nere bruset.

http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... -dark.html

Du kan läsa här på min hemsida hur jag går tillväga för att fokusera. Då hade jag min äldre Canon 5D som är mycket lik din 350D fast med större sensor.

http://astrofriend.eu/astronomy/project ... focus.html

Se ungefär halvvägs ned på sidan.

Motorfokus är nog det bästa jag kompletterat min utrustning med och något som jag starkt kan rekommendera. Har efter det konstaterat hur otroligt känslig fokus är, även hur den varierar med temperaturen. Några graders temperatur förändring och det är ur den perfekta fokusen. Ditt stora 10" Newton är nog väldigt svårt att få i fokus utan en motorfokuserare. Jag hade själv ett liknande teleskop tidigare och det presterade väldigt bra, men var tyvärr för stort så jag var tvungen att sälja det, inte bra att bo i lägenhet och ha detta astronomiintresse.

Fotar du med kamera objektiv då kan du använda liveview som du har på din 450D och objektivets motor fokusera via APT. Tänk bara på att låta kameran svalna efter åt. Automatisk fokusering fungerar nog bara på ljusstarka ytobjekt som månen kanske de större planeterna beroende på objektiv, möjligen på ljusstarkare stjärnor men det blir nog osäker funktion. Då är det naturligtvis bra med en stor display på kameran som man kan zooma in i.

Okular och visuell astronomi har jag inte så stor erfarenhet av. Men en Barlow har man ju oftast för att få höga förstoringar och då har man ju okular med kort brännvidd och inte vidvinkliga. Fast jag har hört en del använder Barlow för att få bättre eyerelief (större ögonavstånd) och då kanske man ev. har ett vidvinkligt okular, fast med barlow försvinner ju vidvinkeln.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Re: Behöver lite tips och råd om min nya utrustning

Post by Zeke Varg »

Tack alla tips å råd! Det blev som så att jag begav mig till Astro-Sweden i Skara och inhandlade följande:
1 Sky-Watcher zoom, 8-24 mm. Skall vara bra för det priset (890kr) har jag läst mig till.
1 TS S-Plössl 32 mm
1 TS 1,5* -2* Barlow
1 st laserkollimator med 2" adapter.
Samt en fokaladapter och t-ring för min Canon.

Så nu väntar jag bara på bra nattväder, så jag för testa prylarna jag köpt.

Skall jag vara helt ärlig så vet i tusan om jag tagit mig vatten över huvudet (eller vad man säger), då teleskopet, montering, motvikterna samt stativet, inte var det lättaste på marknaden. Men jag är hyfsat stark, trots det så är det inte omöjligt att jag kommer försöka byta till en 8" på EQ5 montering i framtiden.. ;)

Men först skall jag försöka lära mig ordentligt hur telseskopet och dess montering fungerar. Nästa uppgraderig (om det inte blir en nedgradering då) är en lite nyare kamera med livevjuv..

Sen var det ju det här med elen. Jag såg att Biltema har små bly-burkar på 12V Skulle en på 4.2 ah vara tillräckligt för tre-fyra timmars obsande? Priset ligger på runt 150kr men det vikigaste för mig är vikten. Den här väger 1,8 kg.
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Behöver lite tips och råd om min nya utrustning

Post by AstroFriend »

Nu har du skaffat tillbehör för att klara bra visuella observationer. Jag hade själv en 10" Newton som var väldigt skarp men fick tyvärr inte plats med den. Har nu en 5" apo väldigt bra men har svårt att få samma upplösning i de centrala delarna.

Jag tror att ett 5 amph batteri är i minsta laget även om du bara kör monteringen på den. 7 amph brukar de minsta vara på. Jag har idag hamnat på 45 amph batteri och klarar ca 5 tim men då har jag också en pc på det batteriet som tar ca 2 amp. Problemen beror mycket på kylan.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Re: Behöver lite tips och råd om min nya utrustning

Post by Zeke Varg »

AstroFriend wrote:Nu har du skaffat tillbehör för att klara bra visuella observationer. Jag hade själv en 10" Newton som var väldigt skarp men fick tyvärr inte plats med den. Har nu en 5" apo väldigt bra men har svårt att få samma upplösning i de centrala delarna.

Jag tror att ett 5 amph batteri är i minsta laget även om du bara kör monteringen på den. 7 amph brukar de minsta vara på. Jag har idag hamnat på 45 amph batteri och klarar ca 5 tim men då har jag också en pc på det batteriet som tar ca 2 amp. Problemen beror mycket på kylan.

Lars
Biltema har även ett på 7.2ah- 2.7kg, ett på 12ah- 4.3kg, samt ett på 18ah- 6.3kg.
Eftersom vikten är en faktor som spelar en stor roll för mig, så går nog gränsen på 4-5kg (12ah).

Sen är jag rätt förvirrad med det som rör el. Vad innebär det när ett batteri är (12V) på 45 ah?
Ah betyder ju ampere-timmar. Betyder det att batteriet har en lagrad kapacitet som håller 45 timmar? Eller menas det att batteriet, under en (1) timme kan leverera 45 ampere, innan batteriet är tomt? Hur som helst verkar monteringen etc dra mer än jag trodde. Kanske kan vara en idé att man även har ett fulladdat dator-batteri, eller än bättre ett bilbatteri, i reserv som håller i gång datorn under natten.

Trodde faktiskt inte att monteringen kräver så mycket energi, så att det drar ut ett 45ah batteri på fem timmar... Men å ena sidan trodde jag ju att min Unitron-131 montering skulle palla en 10" are! :green:
Får väl dra strömmen direkt från batteriet i bilen och "då och då", starta igång kärran så man kommer hem.. :D (får ju vara ett rimligt avstånd mellan bil och teleskop, förstås..)

Jag misstänker att nästa investering blir till en rejäl lastkärra/pirra.. :D
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Behöver lite tips och råd om min nya utrustning

Post by AstroFriend »

Hej.
Det var montering och pc samt lite småsaker som drar ur batteriet på ca 5 timmar. Batterier förstörs rätt snabbt och det kanske klarade 8 timmar när det var nytt.

Ampertimmar står för hur många timmar ett batteri håller vid en viss ström. Säg att din utrustning drar två amper och batteriet är på tolv ampertimmar.

12/2=6 timmar och det låter ju bra. Men då är batteriet helt urladdat och blir förstörd. Ladda inte ur mer än 50%. Dessutom kanske kylan sätter ned kapaciteten med 50% (blybatterier).

Våra 6 timmar blir då under 2 timmar. Är batteriet dessutom gammalt blir det ännu mindre. Den trista verkligheten.

Enbart din montering drar nog mindre än 0.5 amper i genomsnitt om den är rätt balanserad.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Re: Behöver lite tips och råd om min nya utrustning

Post by Zeke Varg »

Tidigare ikväll fick jag på allvar testa mina prylar. Dock använde jag bara kontrollen till att manuellt söka upp objekten, då jag inte hunnit läsa in mig på manualen till hand-kontrollen. Ägnade mig först åt att bara scanna runt planlöst, Efter senaste tidens skitväder vid västkusten har vädret varit perfekt idag och ikväll. Så ställde snabbt ut den på föräldrarna radhusaltan och tyvärr har grann-tanten krims-krams belysning, likt en kringresande "tivoli".
Med andra ord inga idealiska förutsättningar för att få mörka ögonvänliga förhållanden. Men jag började vid 18-tiden, och vid 21-tiden vandrade Orion in så den blev synlig från från min position. Naturligtvis styrde jag genast sökaren mot Orions svärd och den klassiska Orion-nebulosan (M42).

Jag måste säga att jag blev mycket positivt överraskad över hur nebulosan såg ut visuellt med en 10" Newton. (Har noll erfarenhet av reflektorer, har bara studerat den med en mindre refraktor). Började med ett 32 mm okular, sen ett 15 och även mitt 8-24mm zoom-okular. Med 32 mm kunde jag se den väldigt bra. Men med 15mm och mindre, så vart konturerna klockrena, och man såg exakt hela dess form. Med 12mm och lägre så täckte nebulosan nästan hela synfältet, och hur den visade sig i mina okular, var långt över mina förväntningar.

Men vilket filter skulle ni kunna rekommendera för att få en bättre färgåtergivning. Nebulosan var utan filter väldigt grönaktig i nyansen, men mycket ljusare en vad jag trodde. Förväntade mig en suddig grådaskig dammtuss i synältet..
Gör ett bra nebulosa-filter en skillnad värd att investera i ett? Eller kan man få en hyfsad färgförbättring med ett färgat filter som inte är så dyra? Vilken färg i så fall?

Jag testade även lite primärfokus plåtning. Körde korta exponeringar på 13 sekunder och några upp till 30. Testade från ISO 200 till maxumala 1600. Jag har ännu inte kollat resultatet. Men det här med att veta när man ligger rätt i fokus, med en Canon 350D, utan liveview, skulle jag vilja ha lite tips på, då Stjärnorna som bildar Svärdet (och även betydligt starkare objekt), är så gått som osynliga i Kamerans lilla tittfönster.. :?:
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Behöver lite tips och råd om min nya utrustning

Post by AstroFriend »

Man brukar inte använda filter för att rätta till färgen. Man har filtren för att öka kontrasten. Till ex om man har störande ljusföroreningar vid deepsky. Vid Jupiter kan man till ex ha färgade filter för att framhäva molnen. Att Orion blir grön har nog mest med ögat att göra. Till o med Orion är för ljussvag för att man skall se de härliga röda färgerna. Men beror ju också på storleken på teleskopet.

Nu skall ju sägas att jag aldrig tittar visuellt så har ju inte så stor erfarenhet mer än det grundläggande.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;