M81 Bodes galax - Magnus Larsson

Bilder från galleriet
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

M81 Bodes galax - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Ny bild i galleriet
Objekt: M81 Bodes galax
Exponering: 17*300sek
Fotograf: Magnus Larsson
Teleskop: Celestron C8
Kamera: Canon EOS 70D
Kommentar: Första försöket med ny process, nytaget bibliotek av kalibreringsbilder och bearbetning i Pixinsight från cr2-subs. Det är också första gången jag är nästan nöjd med guidningen - PHD2, som visar RMS på under 1. Det är 17 subs, tagna den stilla natten den 15/1, tills kamerans batteri dog. Min plan är att lägga till fler subs nästa gång det går, och försöka förbättra detaljerna. Jag lyckas inte helt bli av med brus i bakgrunden här - tips mottages tacksamt. Jag har användt flats, och sen DBE i PI, både dividerat och subtraherat, men lite vinjettering och struktur finns ju kvar.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M81 Bodes galax - Magnus Larsson

Post by AstroFriend »

Hej magnus!
6 minuters exponeringar vid 2000mm fokallängd är en prestation ! Har du separat guidetub eller är det off-axis?

Bruset får du ned i kanske första hand med fler subbilder. Men om du vill komplettera utrustningen vore kanske en fieldcurvaturecorrector med reducer ett värdefullt tillägg, bildfältet direkt från en C8 är inte plant. Dels får du det ljusstarkare, från f10 till kanske f7. Sedan skulle du få bort coman på stjärnorna runt om, eller i varje fall reducera den. Jag vet dock inte hur stora sensorer de fieldcurvaturecorrector som finns klarar, möjligen en APS-C som du har.

Kanske det är en sådan här:
http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... rector-f63

Men du får kolla noga att det fungerar optiskt med din kamera och teleskop.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M81 Bodes galax - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

5 min blir det väl...:)

Jag har ett separat guideteleskop, 500 mm fokalläng och 70 mm öppning. Och jag har redan en focal reducer, Meades f:6.3. Jag är däremot osäker på den effektiva brännvidden/ljustyrkan nu. Jag har satt focal reducern på en liten tud som jag fäster kameran i, som sen går in i fokuserarens 2"-fattning. Så fokuseraren sitter på ett fixt avstånd från kameran. Jag har köpt den där tuben från Astrosweden, men hittar den inte där nu så jag kan inte länka till den.

I alla fall: när jag räknar på det borde min fokallängd bli 1296 mm. När jag så gör platesolving med Ekos, så säger den att min fokallängd snarare är 2000 mm (2000,1 för att vara exakt.....). Så jag är osäker. Kan jag klara ut det på nåt sätt, en gång för alla?

Jag tror det koma-liknande utseendet på stjärnorna är skapat av guidningen, faktiskt. Kan det stämma? Jag har noterat att det är likadant över hela bilden, men vore det coma skulle det väl vara "riktat" in mot centrum?

Mitt allra största projekt här, är alltså att justera och få guidningen bättre. Jag vill ha små nålstick till stjärnor.....;) Och jag experimenterar med olika guideprogram (PHD2 ger bäst resultat hittills, men jag leker också med lin_guider och Ekos guidemodul) och försöker förstå om jag ska öka eller minska aggressiviteten osv.... och ibland bara funkar det inte, teleskopet åker på nån slags utflykt över himlen...

Magnus
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: M81 Bodes galax - Magnus Larsson

Post by Jonas »

magnuslar wrote:Hej!

Jag tror det koma-liknande utseendet på stjärnorna är skapat av guidningen, faktiskt. Kan det stämma? Jag har noterat att det är likadant över hela bilden, men vore det coma skulle det väl vara "riktat" in mot centrum?

Magnus
Hej,

Jag tycker det ser ut som typisk koma. Du har ju rätt i att den brukar vara riktad mot centrum men kanske det är så att teleskopet även behöver kollimeras.
Koman är ju värst i vänsterkant men i högerkant kanske den "kompenseras ner" lite av kollimeringsfelet. (Hoppas du förstår vad jag menar).

Mitt råd är att kolla upp kollimeringen och sedan, om du har möjlighet, att testa en komakorrektor. Jag vet inte om denna är rätt för ditt teleskop men priset är bra: http://www.kikkert-teleskophuset.dk/pro ... 200ss-895/

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M81 Bodes galax - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

Tack!! Hur kan jag kolla upp koman....? Några tips?

Jag tänker att en sån där komakorrigerare ju är så billig så det är värt att bara köpa och testa...:) Sen ska det bara bli klart med...

Mvh

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M81 Bodes galax - Magnus Larsson

Post by AstroFriend »

Hej Magnus!
Tusan, 300/60 blir 5 !! Ja man missar i huvudräkningen ibland :-)

Jag tycker som Jonas att det överväldigande ser ut som komafel samt något annat överlagrat på det. Ev. guidnings fel är nog dolda under de felen på just denna bild eftersom du säger att guide RMS error är under 1". Räkna på din pixelskala så ser du hur många pixlar 1" bågsekund är. Ytterstjärnorna är många pixlar stora.

Din reducer, har den också comacorrector inbyggd? Den borde ha det, men alla sådana är väldigt kritiska på avståndet till kamerans sensor, är det fel så brukar det bli så här. En vanlig standard är 55mm, Canon har 44mm i backfokus så ev. adapter mellan skall då vara 11mm för att det skall bli rätt. Men du får kolla vad som gäller just för din reducer. Dessutom som Jonas påpekade kanske kollimineringen har kommit ur justeringen eftersom det ser så osymmetriskt ut.

Guidning är intressant, använder också PHD2 som jag tycker fungerar väldigt bra. I regel anpassar sig den automatiskt till rätt parametrar. Ett RMS på under 1 bågsekund är bra, jag brukar hamna ungefär där. Vad har du för montering?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M81 Bodes galax - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

Meades f:6.3 ska vara komakorrigerande. Den här:

http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... rector-f63

Det jag tänker nu är att jag kanske har den för långt från kameran. Har den här grejjan mellan:

http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... ganga-ansl

Om det är för långt mellan, hur kan jag göra då? skriva den direkt på kameran (med en liten t-adapter)...?

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M81 Bodes galax - Magnus Larsson

Post by AstroFriend »

Hej Magnus!
Bildfältskorektorn du har bör vara rätt och skall inte ge sådana här resultat. Du måste försöka få fram hur den skall monteras mot kameran med rätt avstånd och hur stort det skall vara. Rörbiten på den andra länken ser väldigt lång ut för att sitta mellan korrektorn och kameran, men känner inte till just denna komakorrektor.

Får du ordning på detta kommer du få dramatiskt mycket bättre skärpa på kantstjärnorna, och som sagt kolla kolliminera också för teleskopet verkar ha kommit ur sin justering. Andra kan svara på hur det går till på ditt teleskop.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: M81 Bodes galax - Magnus Larsson

Post by Quilding »

En SCT, om jag fattat rätt, går inte att kollimera på "vanligt sätt" med laser. Jag har lyckats bra med den visuella dagsljusmetoden på min C8:
http://www.robincasady.com/Astro/collimation/

Annars kan man kollimera mot en stjärna:
http://www.asterism.org/tutorials/tut14-1.htm

/Q
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M81 Bodes galax - Magnus Larsson

Post by hbar »

Meade har gjort 2 versioner av 6.3 reducer. Den första var en kopia på Celestrons och hade en brännvidd på 230mm vilket gav 0.63 med ett avstånd av 85mm från frontlins till ccd. De ändrade detta till 140mm för ca 10 år sen och då får man 0.63 vid 52mm dvs om du har denna så skall du inte ha något avstånd mellan reducerare och kamera adapter då avståndet från flänsen till ccd på canon är 44mm.

Vilken du har är lätt se om du lägger en ficklampa på långt avstånd (>5m) och ser vilket avstånd som du får en bild på ett papper du håller bakom reduceraren. Här är en sida där du kan fylla i avstånd och se resultatet
http://www.wilmslowastro.com/software/formulae.htm

Minst koma får du om du använder den för det avstånd den är optimerad. Jag tycker din bild ser underlig ut. Om det är kollimering eller att glapp i fokuseraren som gör att reducerare/filmplan lutar vet jag inte.

/Håkan
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M81 Bodes galax - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

Tack, Håkan! Mycket klargörande. Jag lyckas mäta avståndet mellan reduceraren och bilden av ficklampan till ca 27 cm, men sen fattar jag inte riktigt var jag ska sätta in det på den där sidan....?

27 cm antyder väl att det är den äldre versionen? När jag köpte den (för ca 10 år sen), var det för användande tillsammans med Celestrons gamla OAG, manuell guidning, och den ger ju ett visst avstånd till kameran. Men å andra sidan fick mina gamla analoga bilder också en synbar vinjettering.

Jag inser också att jag sagt fel. Reduceraren sitter visserligen på det där silvriga röret, men det röret är så att säga på andra sidan reduceraren - det går in i fokuseraren. Mellan kameran och reduceraren har jag en Celestron T-adapter, ungefär lika lång som det där silvriga röret. Den här T-adaptern: http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... 4,11,14%29

Kollimering handlar det nog om, också - det var ett tag sen jag kollimerade, inser jag.... Men det är lätt fixat, den delen känner jag i alla fall väl till. Jag har bara varit så upptagen av guidning så jag har inte ens tänkt på kollimering.

Mvh

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M81 Bodes galax - Magnus Larsson

Post by AstroFriend »

Hej Magnus!

Jag satte ihop ett ark över ditt system som jag tror det är.
Astro calc Canon7D C8 Meade0_63.jpg
Astro calc Canon7D C8 Meade0_63.jpg (176.27 KiB) Viewed 6740 times
Om du har ett guidefel på ca 1" rms så bör det hålla sig inom 2 pixlar vilket är otroligt bra med tanke på din kameras små pixlar.

Det här är bara grova beräkningar och lite uppskattningar men kan vara bra som en översikt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M81 Bodes galax - Magnus Larsson

Post by hbar »

Magnus, din reducerare ligger förmodligen på 230-250mm. Eftersom ficklampan inte befinner sig på oändligt avstånd så kommer du att få ett lite längre avstånd till fokalplanet när du försöker mäta det.

Om du vill laborera så kan du gå in på "Using focal reducers with SCTs" och om du vill ändra från default 240mm så välj "user entered" och fyll i ditt uppmätta FR. Ange ett avstånd på CCD-FR distance och klicka på calculate så får du "Calculated focal ratio".

Den adaptern du har är förmodligen rätt och ger dig ett avstånd från reduceraren till bildplan på ca 105mm. Att ändra reduceringsvärdet +-10-20% bör inte ge så mycket extra koma men det den är inte komafri ens vid 0.63 på en c-sensor.

Ett större problem med din uppsättning är in-focus som ger mycket vinjettering. Om man sätter den direkt på c8-an så kräver den att fokalplanet flyttas ut ca 180mm. Här lägger du till hela länden av din fokuserare också (+ ~100mm?) vilket gör att tuben som sekundärspegeln skall lysa genom ger en kraftig vinjettering.

Jag köpte en beg c8 med en Optec motorfokuserare som har motsvarande uppbyggnad men den hade "Ted Agos reducer"
http://webpages.charter.net/tagos/FLR.html
där man tar ut linserna och sätter dom i en 2"tub vilket gör att den kan sitta inne i fokuseraren. Ted är död men man kan göra en själv eller köpa en fokuserare där det finns utrymme för reduceraren inuti (finns men lite dyrt).

Jag har också en Alan Gee II som fungerar bra visuellt och för små chip
http://www.baader-planetarium.de/sektio ... eitung.htm
Den stoppas in i teleskopet (utan spacer tube) framför din extra fokuserare. Den har ett FR på ca 270mm så det funkar om du sätter eos-adaptern direkt på en 2"-t2 adapter. AG2an har ingen optimerad koma-funktion och jag har inte testat det med en c-sensor men kan du låna en så är det väl värt att prova. Du kommer att ändra reduceringen när du justerar spegelns position med teleskopet fokuserare och sen bildplanet med den påmonterade fokuseraren. Annars fungerar den kanon visuellt, efter lite labbande med längden fick jag en fin visuell bild vid ~f4-f5, nästan som genom min WO98 refraktor.

/Håkan
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M81 Bodes galax - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

Tack! Lars, vilket imponerande dataark...:) Excel? En detalj där, är att min kameras sensor tydligen är 5696 x 3670, enligt Ekos, som känner av det. Oklart för mig vad det är Ekos känner av, men bilderna blir i de dimensionerna.

Jag har kollimerat och haft mig, och yes, det behövdes. Här är en bild (en enstaka light-sub) - med 180 sek exponering.
C10_Light_180_secs_001_skalad.jpg
C10_Light_180_secs_001_skalad.jpg (497.6 KiB) Viewed 6677 times
Stjärnorna är lite annorlunda nu, men fortfarande lite mystiska i kanterna. Kanske är inte fokus perfekt heller....? RMS är också högre än förra gången, nu är det snarare 2,3", upp till 4 ibland. Det var kanske en sällsam lyckträff det där - jag känner fortfarande som att jag har massor att lära och justera för att guidningen ska vara bra.

Magnus
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: M81 Bodes galax - Magnus Larsson

Post by Fredrikdb »

var det en äldre orang sct a du använde ?