M45 Plejaderna - Lasse Lindh

Bilder från galleriet
Post Reply
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Det är väl så långt man kan pressa en exponering under rådande förhållanden (gränsmag under 4). Skywatchern (ED80) presterade trots allt bra. Totalt 19 exponeringar på mellan 1 - 2 1/2 minut. En liten rotation gör att spikarna blivit diffusa, likaså diset gav en grynighet. Längtar efter mörket på landet.

Nedanstående bilder är till vänster en av råbilderna och till höger den färdigstackade bilden där nivåerna är justerade för varje bild. Alltså en hel del arbete med de olika färgkanalerna innan bilden är presentabel.

Image

Alltså ingen färdig polaroidbild som kameran spottar ut... :)
Hälsningar

Lasse
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Gott o se Lasse! (Skånskt utryck för glädje) Visst var det en rätt hyfsad kväll? Jag tror man får omvärdera sina krav på vad som är en bra kväll. Bara det att man kan se Plejaderna får nog anses som bra! Skulle man sen råka ana Vintergatan, ja då är det så bra det kan bli.

Din bild är fin tycker jag. Spikarna är lite "vridna" men inget som stör direkt. Härligt att vi är på gång igen :D

Mvh //Micke
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Tack Micke. Ja det var ju i alla fall en kväll under klar himmel. Ingen minnesvärd kväll, men.. Kanske inte en slottstek med gott årgångsvin, men i allafall en snitzel med pommac på Domusrestaurangen.

Lustigt nog så var det ett vetenskapsprogram samtidigt, så jag fick pendla mellan teleskop och teve. Programmet handlade om klimatförändring och ett av de intressantare inslagen handla om just om fördunklingen av himlen, dvs stor mängd partiklar som försämrar transperansen... Det är ju inget nytt för oss amatörastronomer.
Hälsningar

Lasse
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Diffraktionsspikarna gör sig verkligen bra på plejaderna tycker jag. Fint fångat speciellt med tanke på dina rådatabilder.

Kanske man skulle gå i Lasses bildbehandlingskola så man lär sig få ut ändå mer av sin rådata då du verkar mycket bra på det.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Bra gjort Lasse!
Verkar som vi får leva med att gå ut såna här kvällar också och göra det bästa av det . Lite trixande sen i datan brukar få till det bättre än man förväntar sig när man står där och ser råbilderna dimpa ner.

Bengt

Return to “Bilder”