M42 Orionnebulosan - Anders Hansson

Bilder från galleriet
Post Reply
AndersH
Posts: 27
Joined: 2013-03-17 14:57:46
spamtest: JA

M42 Orionnebulosan - Anders Hansson

Post by AndersH »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orionnebulosan
Exponering: 6*1min
Fotograf: Anders Hansson
Teleskop: Stellarvue 80S (LOMO)
Kamera: Canon 40D
Kommentar: Plats: Bohuslän
Bearbetning: Fitswork

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

M42 Orionnebulosan - Anders Hansson

Post by Martin F »

Tjusigt! Jag tror att du skulle få den att se ännu bättre ut med en svag kontrasthöjning.


Sent from my phone using Tapatalk
AndersH
Posts: 27
Joined: 2013-03-17 14:57:46
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - Anders Hansson

Post by AndersH »

Martin F wrote:Tjusigt! Jag tror att du skulle få den att se ännu bättre ut med en svag kontrasthöjning.


Sent from my phone using Tapatalk
Hej Martin! Tack för din feedback.

Det finns mycket som man kan pressa ut... Jag har dock försökt att vara oerhört varsam med hur jag hanterar mitt histogram, kanske på gränsen till lite feg, men jag hamnade ungefär där jag ville hamna rent bearbetningsmässigt. :)

Jag är nyfiken på HDR-teknik inför framtida övningar med M42 så att jag inte måste "bränna ut" den centrala nebulositeteten. Detta är ju ett klassiskt dilemma med M42. Normalt arbetar jag med 2 minuters delexponeringar, men här fick det lov att räcka med 1 minut för varje exponering.

Jag tänkte även passa på att nämna att bilden är lite lätt disig. Det var en hel del höga moln vid fototillfället och sannerligen inte någon bra planetseeing pga av turbulens. En kuriositet är att jag troligen fångade den geostationära satelliten GOES 12 på två av mina delxponeringar. Jag har dock valt att medianstacka bilderna med DSS så att spåren inte syns i slutresultatet.

Mvh
Anders H
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

M42 Orionnebulosan - Anders Hansson

Post by Martin F »

Låt histogrammet vara, helt rätt. Jag menar en svag S-kurva som ökar kontrast utan att klippa varken hög- eller lågdagrar. Den tar bort lite av diset.


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M42 Orionnebulosan - Anders Hansson

Post by AstroFriend »

Hej Anders.
M42 är ett bra objekt med många spännande detaljer och ljusstark. Du har fått fram det bra, trist du hade dis, själv har jag inte haft framme teleskopet på en månad pga alla moln. M42 kan jag inte se från min balkong annars hade hade jag nog ägnat mycket tid åt den. De ljusstarka centrala delarna har jag sett att en del ligger på 5 till 20 sekunder på beroende på teleskop och kamera.

Har du provat hdr på något annat objekt?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
AndersH
Posts: 27
Joined: 2013-03-17 14:57:46
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - Anders Hansson

Post by AndersH »

AstroFriend wrote:Hej Anders.
M42 är ett bra objekt med många spännande detaljer och ljusstark. Du har fått fram det bra, trist du hade dis, själv har jag inte haft framme teleskopet på en månad pga alla moln. M42 kan jag inte se från min balkong annars hade hade jag nog ägnat mycket tid åt den. De ljusstarka centrala delarna har jag sett att en del ligger på 5 till 20 sekunder på beroende på teleskop och kamera.

Har du provat hdr på något annat objekt?

/Lars
Hej Lars!

Jag har inte alls använt HDR tidigare, men jag har låtit mig övertygas att det är något som jag bör satsa på vid ett verkligt bra fotofillfälle och då i första hand för M42. Det gäller objekt med fantastiskt intensiva och detaljrika centrala delar som samtidigt har betydligt svagare yttre strukturer som ryms inom samma bildfält. Det finns inte oändligt många sådana objekt på himlen. Jag tänker då i första hand på Eta Carina som kandidat nummer 2, men det dröjer nog innan jag är tillbaka i Namibia eller på annan bra obsplats på södra halvklotet, tyvärr.

Jag vill inte skapa Vincent van Gogh-pastischer med helt surrealistiska färger och strukturer genom att missbruka HDR :D men jag vill gärna komma runt de begränsningar som kamerans egen dynamik dikterar, för just denna typ av objekt. Jag bifogar länkar till bredvidläsning som inspirerat mig och fått mig att öppna upp ögonen för HDR.

http://www.astropix.com/HTML/BEGINNER/M42HDR.HTM
https://www.youtube.com/watch?v=NeG9Wm0-yXw

Mvh
Anders

Return to “Bilder”