Ngc 2024 Flame nebulla - Robert Wahlström, Hans Almgren

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

Ngc 2024 Flame nebulla - Robert Wahlström, Hans Almgren

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Ngc 2024 Flame nebulla
Exponering: HaRGB 80:33:33:33
Fotograf: Robert Wahlström, Hans Almgren
Kommentar: Fin nebulosa som ligger bredvid en av stjärnorna i Orions bälte.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Ngc 2024 Flame nebulla - Robert Wahlström, Hans Almgren

Post by Bengt »

Kul att se att du får bryta trädan Robert. Pampig snygg bild och jag jag ser valt att ta den i Ha .Visst gav det mersmak :-) Guidningen verkar ha funkat bra också ,mycket snygga stjärnorn. Bra färgbalans i bilden. Med andra ord inget alls att klaga på :D

Har sett att en del väljer att drar ner den stora stjärnan så den får en svag ring runt omkring. Undras hur de gör det.

Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Robert och Hans

Äntligen en bild! :P Man riktigt dreglar över den! Har du impuls köpt ett nytt teleskop? Eller är det bara jag som inte känner igen det? Otroligt fina runda stjärnor. Om jag ska vara petig så är det lite stopljus varning på några av dom dock. Troligtvis ett problem vi alltid har haft men inte uppmärksammat innan. Nebulosans detaljer är underbara!

Mvh //Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Nej det var inget nytt teleskop fast å andra sidan så har det inte blivit så många bilder med min TMB ännu och detta var min första nebulosa bild tagen med det teleskopet.

Hans ALmgren från Teleskopservice besökte mig i observatoriet den kvällen så vi deleade en del erfarenheter med varandra. Vi hadde tänkt fotografera hästhuvudnebulosan först med efter att ha letat efter en guidestjärna där i 30 minuter så gav vi upp och tog flame nebulosan istället.

Jag har nu en C11 som guideteleskop och det har sina nackdelear. Synfältet blir mycket smalt så ibland är det helt omöjligt att hitta en guidestjärna då man kn hamna i små områden där det bara finns mycket svaga stjärnor.

Men vid flame hittade vi en bra efter en stund. Guidiningen fungerar mycket bra nu och för H-alpha körde jag 10 minuters delexponeringar.
Vid 10 minuter kan jag ana att vissa stjärnor blir lite ovala och längre än det kan jag inte köra. Guidestjärnan håller sig dock fint på sin plats så jag är ganska säker på att den stora boven där är spegeln i C11 som sakta vrider sig lite lite. Hadde mycket större problem med det förut men om man avslutar fokuseringen av C11an så att spegelns spänns uppåt så rör den sig mycket mindre.

Blev en bra slutbild tycker jag. Jag gillar effekten på den stora stjärnan så jag framhävde den lite med då jag stechade datan i bilden via histogram.

Angående eventuell stopljus så hadde jag varit vaken typ 40 timmar då jag bildbehandlade detta :)
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Jag funderade faktiskt på det objektet igår, men lade planerna på hyllan. men gränsmag på under 4, så hade det inte ens varit lönt. Också mest LP åt det hållet.

Snygg bild Robert & Hans. Intensiv! Det är ett av de finare objekten på himlen med den flammande heta nebulosan och den iskalla blå stjärnan (färgmässigt alltså).
Hälsningar

Lasse
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Bara för att stoppa in lite meningslöst vetande så är stjärnan Alnitak (zeta Orionis) av spektralklass O9,7Ib (Ib innebär att stjärnan är en super jätte (Ia är större superjättar :) ) och befinner sig på ungefärligt 1500 ljusårs avstånd. nu kan ni återgå till att prata om vesentligheter.

Return to “Bilder”