Ny bild i galleriet Objekt: Solen Exponering: 1/180 Fotograf: P-M Hedén Kommentar: Hej!
Dagens sol tagen genom ett SM60 filter.
Inte mycket som händer på ytan men lite protuberanser på kanten.
Fantastisk fin bild på apelsinen solen Man blir lte sugen på solfilter då man ser sådana bilder men skall nog avhålla mig ett tag från sådana dyra filter
Robert;
Ja, det är sjuka pengar för ett filter även om det har kommit ut billigare från Lunt.
Men faktum är att det är en stor tröst att ha detta filter när det går mot ljusare tider :P.
Jag är nog lite såld på att sitta och titta (fota) på en stjärna varma sommardagar.
Nu kan jag även använda mig av min 100ED och kräma på lite närmare vid stabilt seende.
Micke;
Ja, man kan verkligen undra när solen ska dra igång igen....
Men det räcker med att det dyker upp någon solfläck eller vacker protuberans så är jag lycklig för några dagar
Så du äger en PST?
Vad tycker du om den?
Har du fotat något med den?
Hej P-M,
Ja lite märkligt att den nya solcykeln inte vill komma igång men så länge du tar så här snygga bilder...
Blev det någon ny bild på Lulin? Jag har mängder med exponeringar men den ligger på gränsen för mig så jag vet inte om jag ens kan få fram en svans. Funderar på om det är lönt att bildbehandla.
Hej Peter!
Tack för dina vänliga ord.
Ja det blev en till bild på Lulin men det är inte mycket att hurra för.
Jag lider, liksom du, av kraftiga ljusföroreningar, framförallt i söder där Stockholm befinner sig.
Här finns en bild: http://4.bp.blogspot.com/_BEgqeq2e_Ag/S ... entuna.jpg
Bedrövligt jämfört med min förra bild tagen från en betydligt mörkare plats.
Dessa ljusföroreingar börjar driva mig till vansinne! :x
Jag måste flytta....
Jodå PST.n är helt OK. Ivarje fall för det priset. 7000:- är ju långt under nästa steg som väl ligger på en 18.000:-?
PST.n gör att man motar den värsta astro abstinensen på sommaren. Som visuellt instrument funkar den utmärkt. Man kan se förvånansvärt mycket detaljer i den. Den kan ju inte mäta sig med dom bättre filterna men har man inget av dom sidan om och jämföra med så är det helt OK. Som foto tub är den däremot tveksam. Har gjort en del försök men aldrig nått längre än som på bilden nedan. Har nu en ny kamera som jag ska testa med denna sommar. QCam5 den som jag fotade ISS med. Stort "synfält" om man jämför med en vanlig webbkamera. Vi får se.
Ja, det är sjuka pengar för ett bra solfilter.
Men det verkar ju fungera väl med PST:n, kul att du kan se bra visuellt vilket är fantastiskt kul dagar med bra seende.
Har du varit inne på solforumet på Cloudy Nights?
Där finns det många kunniga solgurus och många användare av PST.
Skulle jag köpa en PST skulle det vara den dubbelstackade versionen. Det verkar fotomässigt vara ett utmärkt instrument . Helt i klass med 40 mm tuben.