IC5070 Pelican nebula - Tomas Wikander

Bilder från galleriet
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

IC5070 Pelican nebula - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC5070 Pelican nebula
Exponering: Ha: 43x10min, RGB: 29x3min per kanal
Fotograf: Tomas Wikander
Teleskop: TEC 140
Kamera: QSI 683-wsg8
Kommentar: Den här fotade jag klart i mitten av oktober. Därefter har jag skruvat hit och dit med färgbalans och stretching och har haft svårt att hitta rätt med detta objekt. Nu får det vara färdigskruvat för ett tag, men risken finns att jag kommer att titta på bilden om några veckor och undra hur det kunde bli så här...
Det blir ganska stora Halos runt de starkaste stjärnorna, undrar om det beror på att Baaders Ha-filter inte är så smalbandigt som de lite dyrare Astrodon-filtren?

Lite kul att jag fick med jetstrålarna från toppen av snabeln, men var tusan är pelikanen? Jag måste ha dålig fantasi...





Image
Klicka for att se stor version av bilden
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: IC5070 Pelican nebula - Tomas Wikander

Post by bjosch »

Titta i APOD:s arkiv 20061130 så ser du "pelikanen" i ett vidare perpektiv. Fin bild du tagit :good:
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: IC5070 Pelican nebula - Tomas Wikander

Post by AstroFriend »

Hej Tomas!
Härlig bild över nebulosan, kände inte till strålarna på snabeln du nämnde.

Angående halo, om du tänker på den markerade ringen så tycker jag det ser ut som en typisk reflex från en glasyta. Med smalbandigare filter så får stjärnan minskat intensitet även om det reflekterar lika mycket fast på en mycket lägre nivå eftersom stjärnan inte blir så framträdande. Smalbandiga filter är känsliga på infallande vinkel, för stor infallsvinkel förskjuter våglängdsområdet, så kolla noga för vilka f-tal filtret är konstruerat. Vill minnas att refraktionsindex bestämmer mycket på hur bra filtrets egenskaper är ur denna synpunkt.

Just reflexen du har vore ju bra att få bort de också, kanske går det att beräkna och testa fram från vilken glasyta den kommer och ev. göra något åt det. Blir ju så när man närmar sig perfektion att även små detaljer man bortser från i vanliga fall blir något man vill lösa. Men sådant är ju spännande att pilla med och sedan lycka när man får till det.

Grattis till den fina bilden!

Undrar hur långt man kommer med en DSLR kamera på ett sådant objekt? Eller hur ser din bild om den skapas av enbart rgb datat?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: IC5070 Pelican nebula - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Tackar, nu har jag hittat pelikanen! Det var en fin APOD, halos även där - men mycket snyggare!

OK, Lars då är jag med. Då förstår jag varför många väljer Astrodons 3 nm breda Ha-filter. Tänk att det alltid uppstår nya "cravings" :green:
En moddad DSLR med lite nyare sensor funkar nog väldigt bra på den här typen av objekt (HII-regioner), förutsatt att pixelstorleken och fokallängden matchar bra. Utan filter-moddning lär nog inte nebulositeten komma fram så lätt.
Jag ska lägga upp RGB och HaRGB för jämförelse när jag kommer hem till rätt dator.

Ha det gott,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: IC5070 Pelican nebula - Tomas Wikander

Post by Init4theimaging »

Snygg bild Tompa :good:

Använder du någon flattner? Myckt vanligt med den här typen av halos när man använder tillsatsoptik.
Uppstår ofta reflektioner mellan filter och flattner/korrektor, men kan också vara linspaketet i tillsatsen som är boven. Isåfall hjälper inte Astrodon 3nm.
Kan även vara i själva filtert eller mellan filter och sensor. Baader och Astronomik påstår att deras filter är halo-fria men vad vet man egentligen? Många påståenden i astro-branchen...
Du kan prova vända fitert och se om det blir någon förbättring, då ena sidan är mer reflektiv än den andra. Detta är mycket lätt att se på smallbandsfliter men lite värre på rgb. Ska kanske tillägga att dina halos är väldigt små och ser klart trevligare ut än de jag får med Baader/asa-2korrr. :)

Mvh,
Daniel
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: IC5070 Pelican nebula - Tomas Wikander

Post by AstroFriend »

Hej igen.
Jag skulle skrivit lite tydligare om halon och smalbandfilter. Det är bara halon på H-alpha kanalen som reduceras på ljusstarka stjärnor med smalare filter. Har du halon på dina rgb kanaler (vilket är troligt) så blir det ingen skillnad där. Fast uppstår nu halon i just H-alpha filtret så är ju även reflexens uppkomst spårad.

Jag skall testa mitt teleskop och kamera på det objektet och se hur det blir, tyvärr ligger den mot norr och lite väst där jag har ljusföroreningar från Stockholm. Kameran är inte heller Halpha modifierad. Men intressant ändå att prova. Teleskopet ungefär som ditt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: IC5070 Pelican nebula - Tomas Wikander

Post by Peter R »

Jag har rest igenom denna bild i några dagar och tycker den är helt fantastisk med alla spännande detaljer och otroliga skärpa :good:

Eftersom Tomas tyckte att han hade haft svårt att hitta rätt balans i bilden så ville jag gärna göra ett försök så jag fick över de stackade resultaten i Ha och RGB för sig.
Det är helt nytt för mig att testa med Ha men även att få labba med filer av denna kvalité så det har minst sagt varit ett spännande söndagspyssel.
Jag har bara använt Ha som en del av luminansen och stretchat filerna ganska hårt. Bruset har naturligtvis ökat något liksom stjärnornas saturation men det är inget som stör mig.
Resultatet är aningen nerskalat men man måste nog ändå öppna bilden i ett nytt fönster för att se helheten.

/*Peter R
IC5070 RGB crop-5M.jpg
IC5070 RGB crop-5M.jpg (1.13 MiB) Viewed 6051 times
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: IC5070 Pelican nebula - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Det är riktigt kul att se din variant av denna, Peter! Du har verkligen dragit fram detaljerna. När jag tar fram båda varianterna i egna flikar och växlar mellan dem blir jag full i skratt. :D
Det här visar verkligen vad som sker när man sitter för länge med en bild och kör fast. Min variant ser ju så mycket tristare ut med sin disiga framtoning. Jag tackar för att du tagit dig tid. Har du några speciella tricks när du behandlar i PS?

Halon i bilden kommer nog i första hand från Ha-filtret, Längst ner rådata Ha resp. RGB croppat och stretchat hårt. Här ser man ju en annan kul effekt med Ha-filter - den relativt svaga stjärnan som syns i Ha men dränks i RGB.

Mvh,
Tomas W
Ha crop.jpg
Ha crop.jpg (90.44 KiB) Viewed 6005 times
RGB crop.jpg
RGB crop.jpg (132.45 KiB) Viewed 6005 times
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: IC5070 Pelican nebula - Tomas Wikander

Post by AstroFriend »

Ser helt klart ut som om reflexen uppstår tillsammans med H-alpha filtret. Kan ju hjälpa som någon skrev att vända det bakofram eller att du flyttar det längre fram eller bakåt var du nu har möjlighet att fästa det.

Här fann jag lite info:
http://www.astronomik.com/en/news/astro ... o_problem/

Han skriver att det reagerar tvärtom mot vad jag skrev, finns tydligen fler sakerr att ta hänsyn till.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: IC5070 Pelican nebula - Tomas Wikander

Post by Peter R »

Jag förstår om du vill hitta orsaken till halos och reducera det om det går men personligen så tycker jag inte den här typen av minimala halos på 3 stjärnor är något som stör.
Jag ska ändå se om det går att överföra mera RGB-data som är mindre stretchat runt dessa 2-3 stjärnor och mindre H-alpha, kan vara en lösning tills vidare om det bara ligger på ett fåtal stjärnor.

Men i övrigt så har jag googlat på andra amatörbilder av Pelikanen och det finns inte många som håller så hög klass som din.
Fantastisk optik och perfekt följe :good:

Jag använder egentligen mest kurvor som jag bygger på i nya lager, både för att få till tonomfånget och kontrasten men också för att justera färgbalansen i olika delar av bildens omfång (nästan neutral himmelsbakgrund, röd nebulositet och rätt färg på stjärnorna). Så en del kurvor använder jag med blandningsläget "normal" andra med läget "luminans" eller "färg".
Det som var fantastiskt med dina filer är att de är så "rika" i omfång så de tål en hel del ingrepp utan att falla isär (bandningar, brusiga zoner osv) och det gör att det finns alternativa sätt att ställa bilden på (mjukare, mera eller mindre rött) som också känns helt rätt. Därför tycker jag på sätt och vis att den var lättbearbetad jämfört med vad jag är van vid från mina egna storstadsbilder som är betydligt mera "sköra".

/*Peter R
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: IC5070 Pelican nebula - Tomas Wikander

Post by Peter R »

Jag har tagit en titt på originalfilerna på området runt 57 Cygni och både i RGB och i Ha syns den lilla stjärnan snett upp till höger bra, fast utan tvekan bäst i Ha.
Det är stretchningen som får den att försvinna i det ljusa skenet. En noga kontroll på kurvorna eller en lagom maskning kan få fram finare detaljer i närheten av de 2-3 ljusstarka stjärnorna i bilden.

/*Peter R
Bilderna är uppskalade till 200%
Bilderna är uppskalade till 200%
IC5070 RGB crop-2b.jpg (291.58 KiB) Viewed 5546 times
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: IC5070 Pelican nebula - Tomas Wikander

Post by Peter R »

Jag hämtade ner 6 st POSS II-plåtar i vardera rött och blått och gjorde 2 mosaiker. Dessa använde jag som R- respektive B-kanal i en RGB bild och tillverkade en syntetisk G-kanal.
Sedan gjorde jag en ny version av Tomas bild där jag plockade fram mera nebulositet i skuggorna så att bilderna skulle kunna jämföras lite bättre.
Gif animationen här nedan visar alltså en jämförelse mellan en av världens största Schmidt-teleskop och en 14 cm APO-refraktor.
De är nerskalade 50% och gif bygger på 256 färger så de är något försämrade men en jämförelse mellan originalfilerna i 100% visar att Schmidt-kameran har nått lite djupare men att Tomas bild har i vissa hänseenden mindre och bättre definierade stjärnor.
Som ni förstår av mina många bearbetningar och poster så är jag enormt imponerad av kvalitéerna i denna bild.
Hoppas att det kommer många flera framöver, fantastiskt bra jobbat Tomas :good:

/*Peter R
IC5070-RGB-crop-6_POSS-2M.gif
IC5070-RGB-crop-6_POSS-2M.gif (1.62 MiB) Viewed 5457 times
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: IC5070 Pelican nebula - Tomas Wikander

Post by Hans Bengtsson »

Högt upp i bilden, något till höger om mitten, finns en stjärna som uppenbarligen är en närbelägen dvärgstjärna. Den har så stor egenrörelse att den på animeringen tydligt ändrar position. Se utsnitt nedan.

mvh
Hans Bengtsson
Närbelägen stjärna.
Närbelägen stjärna.
närbelägen stjärna.png (53.44 KiB) Viewed 5448 times
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: IC5070 Pelican nebula - Tomas Wikander

Post by AstroFriend »

Trist för dom som köpte Schmidt kameran för dyra pengar när Thomas kunde levererat bilderna istället :-)

Peter och Hans:
Vet ni när plåtarna är tagna, tidsskillnaden? Och hur många bågsekunder har objektet flyttat sig?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: IC5070 Pelican nebula - Tomas Wikander

Post by Hans Bengtsson »

För att se stjärnans exakta egenrörelse är det enklast att kolla i VizieR. För att göra det behöver man först veta stjärnans ungefärliga RA och DE. Just i skrivande stund har jag bara mobil, så jag överlåter åt andra.

M v h
Hans Bengtsson