Tips på vintergatan...

Bilder från galleriet
Miska
spamtest: JA

Re: Tips på vintergatan...

Post by Miska »

Alla har sin smak om val av kamera, tänker inte tvinga dig att skaffa en EOS 6D om du inte själv vill ha en sådan.
Det skulle dock underlätta dig att skaffa en Canon då du redan har objektiv till en, t.ex din Samyang 14/2.8 ED AS IF UMC som är gjord för fullformatare.

Har du någon bildbehandlingsprogram i datorn?
Adobe erbjuder Lightroom och Photoshop paket för ca 100kr/mån som du kan redigera dina bilder med.

Om du åker till Åre så kan du fota Norrsken. Det är ungefär samma inställningar på det så som det är med Vintergatan, dock behövs inte lika hög ISO-tal för det för att det ska synas bra på bild. Dessutom syns det bara på ett håll, i norr.
Just nu är det norrsken som skiner genom moln här ute. Värt att fotografera kan jag lova.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Jesperkkarlsson

Post by Jesperkkarlsson »

MSaarikko wrote:Alla har sin smak om val av kamera, tänker inte tvinga dig att skaffa en EOS 6D om du inte själv vill ha en sådan.
Det skulle dock underlätta dig att skaffa en Canon då du redan har objektiv till en, t.ex din Samyang 14/2.8 ED AS IF UMC som är gjord för fullformatare.

Adobe erbjuder Lightroom och Photoshop paket för ca 100kr/mån som du kan redigera dina bilder med.

Om du åker till Åre så kan du fota Norrsken. Det är ungefär samma inställningar på det så som det är med Vintergatan, dock behövs inte lika hög ISO-tal för det för att det ska synas bra på bild. Dessutom syns det bara på ett håll, i norr.
Just nu är det norrsken som skiner genom moln här ute. Värt att fotografera kan jag lova.
Jadå, men jag är sugen på en fullformat och lutar väl isf till en 6D.

Jag har inget förutom MacBooks basic program som redan finns. Har även sett att man kan betala månadsvis för LR och PS. Blir nog att ordna det!
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Om du kör Mac så kanske Fitswork inte var så bra alternativ. Men på en Mac går det väl att köra Unix program, eller?

Kolla det här programmet som pro astronomer använder:
http://iraf.noao.edu/

Det var 20 år sedan jag testade det så vet inte riktigt vad det kan idag. Men något kul skall väl gå att gå att göra med vanliga astrobilder. Ja om du nu kan köra det på din Mac.

Om du köper en fullformatskamera enbart för astrofoto är det ju bra att veta att DSLR kameror i fullformat ger vinjettering när de används på lite större teleskop, till ex. min refraktor på 130mm f5.3. Speciellt i underkanten i bilden (överkanten) där spegeln skymmer i uppfällt läge. Canon 6D är nog en bra kamera för astro med sitt låga brus. Märker dock redan nu att den avancerade processorn i kameran värmer upp sensorn kraftigt vilket är mindre bra. Fast andra är ju nöjda så jag kanske blir det senare när jag får prova mer. Min äldre 5D har inte de problemen och den har stora pixlar, fast har ju en del andra problem.

Här är en illustration varför det vinjetterar:
Raytrace mirroshadow small.jpg
Raytrace mirroshadow small.jpg (22.4 KiB) Viewed 4303 times

Sony A7 verkar väldigt intressant, speciellt de senare modellerna men även de har problem och är ganska oprövat inom astro ännu. Såg dock en tråd på Cloudy Nights där de nämnde star eater, darkclipping och andra problem som observerats under vissa situationer.

Tänkte du köpa beg. eller nytt?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Miska

Post by Miska »

Tror han ska fota i första hand vidvinkelastro, enklast att börja med.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Jesperkkarlsson

MSaarikko wrote:Alla har sin smak om val av kamera, tänker inte tvinga dig att skaffa en EOS 6D om du inte själv vill ha en sådan.

Var inne och provade en 6D häromdan. Blev kär direkt när man fick se bilden på datorn !! :)

Har inte för tillfället, men sitter just nu på att abonnera detta som du skrev nyss. Verkar prisvärt med både PS och lightroom för 100kr i månaden!

Ja, jag längtar väldigt mycket... Hoppas på att få se några fina vyer. Ska även upp och nattvandra på fjället så kommer vara häftigt att göra timelapse utåt ovanför de låga molnen när dem sveper nere i dalen och solen går upp!
Miska

Post by Miska »

Jag har skickat en förfrågan till Canon ifall de kan göra färdigmonterade 6Da och/eller 6Dn och lansera dessa under kommande året.
Kanske även utöka på DIGIC+ processorn en aning samt förbättra ISO-förhållandena samt kanske viktigaste rollen i det hela vore att kamerans slutare klarar av mer än 150000 exponeringar, helst det dubbla eftersom man måste ju ta allt mellan 100-500 bilder i olika slutartider för att få bättre resultat. T2-ring som tillbehör vore också något så man kan koppla upp sig på refraktorn/spegeln utan att behöva köpa sånt löst.

6Da är som 60Da eller dagens modifierade modeller där man tar bort lågpassfiltret bakom IR/UV-filtret vilket utökar det röda i nebulosor.
6Dn vore Narrowband filter som läggs istället för IR/UV-filtret men har samtidigt "astro"-filtret vilket utökar både det röda samt Oxygen III och Hydrogen Beta i nebulosor.

Jag kan inte sånt här när det kommer till astronomiska termer och hur man ska förklara dem, men jag tycker iaf att idén bakom är bra, enligt mig själv. Haha!

Hur som helst, det vore guld värt om man fick en sådan kamera ut på marknaden som man kan göra mycket med! :D
AstroFriend

Post by AstroFriend »

T2 adapter är lite för trång i de flesta fall för fullframe, bättre med M48 adapter om än inte perfekt den heller:
http://www.astrosweden.se/m48x075-canon ... er/23052-0

Finns även för Nikon.
http://www.astrosweden.se/m48x075-nikon-adapter/23053-0

/Lars
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Miska

Post by Miska »

Jag mailade igen till Canon gällande kameran och bad dem slopa spegeln i kameran helt. Man har ingen användning av den i astrosammanhang.
Det är som du säger Lars, den är bara i vägen hela tiden och ger en ful vinjettering om man använder refraktor/spegel.

Att bli av med spegeln ger dig lite mer "utrymme" i huset och då kan du ha en T2-adapter.
Filtren ska inte vara några clip-on som köps från Astronomik, utan helt enkelt att man byter ut sensorfiltren till respektive utförelse.
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Det spelar ingen roll att spegeln är borta vad det gäller T2 daptern. Hålets innerdiameter på en T2 adapter är ca 39mm och sensorns diagonal är 44mm. Det går inte ihop med ett teleskop. Jag tror inte ens att spegelns bidrag tilll vinjetteringen syns eftersom T2 adaptern ger så mycket mer vinjettering vid vissa teleskop.

En M48 adapter har ett innerhål på ca 45mm, även det är i minsta laget om ljuskonen skall nå fram till hörnen utan att vinjetteras från ett större teleskop. Se skissen jag gjort tidigare i denna tråd.

Tar man bort spegeln så slipper man vinjetteringen från just spegeln. Fortfarande är dock kameraschaktet för litet för att vinjetteringen helt skall försvinna. men har man gjort allt det här är det i varje fall mycket bättre.

/Lars
Samt en massa tålamod!

Miska

Post by Miska »

Hittade den här sajten inatt efter att jag googlat från en diskussion genom Facebook; http://www.centralds.net/cam/?post_type=product

De har alltså byggt om en 5DMk3 helt och hållet med kylare. Kanske något sånt kan man göra med de 6D-kameror som jag föreslog Canon om?
Jesperkkarlsson

Tack så mycket alla för tips, tricks och svar mina frågor! Finns så mycket att lära sig och det är kul :D

har nu köpt en 6D så blir upp till bevis så fort det blir klar himmel i blöta sverige!

Vänligen, Jesper